Ez tulajdonképpen az ősidőkbe visszanyúló Boldogasszony tiszteletet jelenti.
Egyetlen nép sincs, aki annyiféle módon nevezné Szűz Máriát, Jézus anyját. A leggyakoribb elnevezés a már említetteken kívül: Nagyboldogasszony, Magyarok Nagyasszonya, Nagyasszony, Kisasszony, Szűzanya, Mindnyájunk Édesanyja, Boldogságos Szűz, Madonna, és még a liturgia részeként számos a tiszteletet kifejező elnevezés.
Gyönyörű nevet adtak a csíkiak és a csángók a csíksomlyói Szűz Máriának: „Napba öltözött Boldogasszony” Ősi hitvilágunk emléke a Boldogasszony tisztelet, és ennek legerősebb bizonyítéka a ma is élő Babba Mária kultusz.
Erdélyben a magyar múltat és a magyar múlt emlékeit az egyházak őrzik. Már annak idején Szent István királyunk is – nem véletlenül – Nagyboldogasszony oltalma alá helyezte az országot. A szó – Babba - eredete a múlt messzi homályába vész. Eleink keletről hozták magukkal. Mit jelent a Babba Mária? - Azt jelenti, hogy Szép Szűz Mária. Mert a babba azt jelenti, hogy szép. A Mária-kultusz az egész magyar kultúrkörben megtalálható.Babba Mária elnevezéssel a néphit a fényesen ragyogó ég félhold alakú nyílásában ma már Máriát is köszönti, aki kinyitja az ég kapuját.
A hivõk lelkében életre kel az a biztos tudat, hogy imájuk és kérésük a Boldogasszony segítségével bejutott a Mennybe. Nyugodt szívvel mennek a misére, teljes szívvel vesznek részt annak minden részletében, buzgón énekelek, a templomban megsimogatják a „Napba öltözött Boldogasszonyt"
"A moldovai magyarok egyik hagyomány-változata szerint a kalugári Barát-hegyről került Csíksomlyóra, mert a tatárok össze akarták törni, ezért ingyen odaadták a pátereknek"- nos akár igy is történhetett. Egy másik legenda szerint - talán 1520-ban - a "Bákó-melletti Mardzsinyénből... menekítették ferencesek a kegyszobrot, egyszerre minden erőfeszítés ellenére sem bírta a két ökör továbbhúzni a kincset vivő szekeret, Majd négy, hat, végül tizenkét ökör sem. Csoda történt, hogy kinyívánítassék, hol álljon a menedéket kereső Mária hajléka" . A csángómagyarok úgy tudják, annak idején Bizáncból került volt Moldvába talán annak törökök általi elfoglalásakor, 1453-ban ."
A csíksomlyói kegyhely pályafutását a Szűzanya közbenjárására
véghez vitt csodák teszik természetfölöttivé. E csodákat 1799. július
17-én Kollonita László erdélyi püspökének vizsgálóbizottsága alaposan
fölülbírálta, majd 1798-ban a „kegyszobrot csodákkal ékesnek hirdette
ki". Megjegyzendő, hogy a János Zsigmond fejedelem által erőszakosan
terjesztett unitárius vallás átvétele ellen elsősorban a csíksomlyói
Szűzanya iránti ragaszkodás erejével tiltakoztak a székelyek. És ezért
megmaradtak máig őseik katolikus hitében. Joggal mondhatjuk tehát, hogy
ami a lengyeleknek Czestochowa, a magyaroknak Máriapócs és Verebély, az a
székelyeknek Csíksomlyó.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése