Nagypénteken a keresztény világ Krisztus keresztre feszítésére emlékezik.
Nagypénteken a gyertyák és virágok nélküli templomokban nem tartanak
misét, mert úgy vélik, ezen a napon a legfőbb pap, maga Jézus Krisztus
mutat be áldozatot. A mise helyett igeliturgia van, áldoztatással. A
pap, a vértanúság színében, piros öltözékben végzi a szertartást.
A
böjtölés az ókor óta világszerte ismert, elsősorban vallási
elhívatottságból böjtöltek vallásalapítók és híveik, s böjtölnek ma is
az elkötelezettek, papok, papnők, beavatásra várók. Arra vonatkozóan,
hogy ezen a napon a keresztények a bűnbánat mellett böjtöltek is,
először a 2. századból találtak utalásokat, a szigorú böjttel
kapcsolatos szokások azonban csak a katolikusokra vonatkoztak. Hosszú
időn keresztül a keresztények, különösen a római katolikusok és a keleti
keresztények, egy-egy negyven napos böjtöt tartottak, a nagyböjt
tavaszi bűnbánati időszakában és a karácsony előtti bűnbánat, az advent
idején. A II. vatikáni zsinat (1962-65) óta azonban már csak a
hamvazószerda és a nagypéntek a kötelező böjtnap. A protestánsoknál a
böjt nincs egységesen szabályozva, a hívok lelkiismeretére bízzák a
betartását. A „szent negyven napja” néven ismert nagyböjt a húsvét
ünnepére való felkészülés – hamvazószerdától nagycsütörtökig tartó –
ideje.
Nagypéntekhez
babonás
félelmek kötődnek a paraszti életben. Tiltották az állattartással,
földműveléssel kapcsolatos munkákat, nem sütöttek kenyeret (mert
kővé válik), nem mostak (mert a ruha viselőjébe villám csapna),
nem fontak.
A víznek, mint ősi pogány tisztulás szimbólumnak mágikus erőt
tulajdonítottak. Nagypénteken napfelkelte előtt friss kútvízzel
vagy patakvízzel kellett mosakodni, az védett a betegségek ellen.
Ezt a hajnali vizet aranyvíznek nevezték. Az állatokat is kihajtották
a patakhoz itatni, és le is fürösztötték őket, hogy ne legyenek
betegek. Szokásban volt a határjárás, határkerülés is. Ilyenkor
a férfiak a templom előtt gyülekeznek, csoportosan mennek a határba,
ahol zajkeltéssel, kerepléssel űzték el az ártó erőket a földekről.
Számos étkezési szokás is kötődött nagypéntekhez:
- A férfiak, tartván a szigorú böjtöt, reggelire csak kenyeret ettek, és
hogy majd nyáron a kígyó a hasukba ne másszék, pálinkát ittak rá.
- Helyenként csak hideg ételeket ettek, azt is csak akkor, amikor a
templomi szertartásból hazaértek. A katolikus vallás tiltja a húsevést
és csak egyszer szabad jóllakni a nap folyamán.
- Nagypéntek ünneplésének másik jellegzetessége a gyász: Különösen a
vidéki vagy falusi gyülekezetekben még ma is az a szokás, hogy a
szószéket és az úrasztalát gyászterítővel takarják le.
- Az istentiszteletre amúgy is feketében járó asszonyok mellett a
menyecskék és a leányok is fekete fejkendővel mennek a templomba.
- Gyászt és szomorúságot fejez ki a beregi Tiszaháton ismert mondás: „Nagypénteken sokan sírnak, Sok hímes tojást megírnak."
- Általánosan ismert mondás
„Nagypénteken mossa a holló a fiát", amely az ünnepre várt esőzéssel van
összefüggésben. A nagypénteki esővel – a néphit szerint – a természet
is Jézust siratja.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése