Január - FERGETEG hava
A minden kezdetet, a megtisztulást jelképező januárt - a februárhoz
hasonlóan - a legendás római király, Numa Pompilius (Romulus utódja)
vezette be: Korábban márciussal kezdődött az évük, ugyanis a rómaiak a
telet eredetileg hónap nélküli időszaknak tekintették. A március
szerepét valószínűleg azért vette át a január, mert ebben az időszakban
választották a konzulokat. Később a téli napforduló idején tartott
Juvenalia fesztivált is e hónap első napjára helyezték át. Ez utóbbi
ünnepséget Néró, a hírhedt római császár intézményesítette, állítólag
azzal indokolva, hogy 21 évesen ekkor borotválta le először a szakállát,
azaz e napon vált férfivá. (Érdekes módon Japánban január második
hétfője a nagykorúvá válás napja, mégpedig azok számára, akik az új
évben ünneplik a 20. születésnapjukat.)
A január elnevezés a rómaiak Januarius hónapjából ered, ezt a nevet
Janusról (a ianua jelentése ajtó, kapu), a kapuk és a boltívek istenéről
kapta. Egyes tudósok szerint Janus minden kezdetnek az istene; a napok,
hónapok és az évek, de még az emberi élet kezdetét is neki szentelték.
Janust a múltat és a jövendőt egyaránt jól ismerő, jóságos teremtőnek
vélték. Elsőként mindig az ő nevét mondták, amikor megszólították
isteneiket. Őt tartották Latium első királyának. Janus tanította meg az
embereket arra, hogyan építsenek hajót, és hogyan műveljék meg a földet.
Ünnepét, az Agóniát, január 9-én ülték meg. A Forum Romanumon épített
templomának ajtaja háborúban nyitva, békében zárva volt. Ez utóbbira -
Numa Pompilius (i.e. 7. sz.) és Augustus (i.e. 1. sz.) uralkodása között
- a történetíró Livius szerint, csak két alkalommal került sor. Az
ábrázolásokon Janus kezében kulcsokat tart, ujjainak száma, az év
napjainak megfelelően 365, arca két ellenkező irányba néz. Ez a
kétarcúsága azzal magyarázható, hogy minden ajtó befelé is visz a házba,
meg kifelé is.
A 31 napos január „normális” években a hét ugyanazon napján kezdődik,
mint az október, a szökőévekben pedig ugyanez az április és a július
hónapokra igaz.
Miként általában minden kezdethez, január első napjaihoz is számos
időjárási regula kapcsolódik. A britek szerint első három napja
kormányozza az első három hónapot. A régi angol népi megfigyelés
alapján, amilyen január második napján az időjárás, olyan lesz
szeptemberben. Egy másik, még a rómaiak idejéből származó hiedelem azt
mondja, hogy ha a kalendák napja (január elseje) nyáriasan napos, május
elsejéig télies időjárás várható. A svédek számára pedig a Krisztus
születését követő kilencedik nap (január harmadika) használatos
időjóslásra, úgy tartják, hogy az e napra jellemző időjárás a következő
kilenc hét során is meghatározó lesz.
Nálunk a középkorban a januárt, még januárius hónapnak, Boldogasszony
havának hívták. A magyarok képzetében boldogasszony a szülést segítő
anyaistennő. Boldogasszonynak nevezik Szűz Máriát, és boldogasszonynak
tartják a várandós asszonyokat, a gyermekágyas kismamákat. A
gyermekágyat valamikor Boldogasszony ágyának tekintették.
A 16. század végén íródott Csízió számos életviteli tanáccsal látta el
olvasóit: "Boldogasszony havában igyál jó bort, és ha van, édes italt.
Az ürmösbor mellednek fájása ellen igen jó. (...) Megeheted a kövér
disznópecsenyét, kolbászt és ludat mustárral vagy borsos eczettel. Eret
ne vágass. Ha mennydörgést hallasz e hónapban, kegyetleneknek halálát
jelenti."
Az időjárásról és a születendő gyerekről a következőket írja:
"Kis-Karácson napján a reggeli vörös ég hadat és pokolidőt jelent. De
mikor fénylik szent Vincze, akkor telik meg a pincze; mikor fénylik
szent Pál, minden termés szépen áll; ha pedig havas, vagy eső leend,
mértékletes esztendőt jelent. Ha felleges vagy ködös lesz, könyörögjünk
az Úristennek, hogy hirtelen haláltól minket megoltalmazzon. (…) Kemény,
s kegyetlen hidegű a Boldogasszony havában született gyermek, nedves és
hideg természetű leszen, tiszta önnöntermészetében, de nagyravágyó,
kevély, igen akaratos, minden szépséget szerető, tobzódó, tékozló,
magamutogató, nyájaskodó a szép személyekkel, de haszontalan részeges és
kártyás lesz."
A hónap harmadik napján Párizs védőszentjét, a várost kétszer is -
először Attila hunjaitól, majd a római légióktól megmentő Genovévát
köszöntik a franciák. A Saint-Étienne-du-Mont templomban őrzött
ereklyéit minden évben emberek ezrei keresik fel.
Január 6-án, Vízkereszt napján - melyen a háromkirályokra és Jézus
megkeresztelkedésére emlékeznek - vége szakad a karácsonyi ünnepkörnek,
és kezdődik a farsang időszaka. Vízkereszt a legrégibb ünnep a
keresztény egyház kalendáriumában, több országban munkaszüneti nap. A
vízkereszt utáni második vasárnap Jézus első csodatételéről nevezetes,
ekkor volt a kánai menyegző, melyen a vizet borrá változtatta.
Január 17-e az összes vagyonát a szegényeknek adó Remetei Szent Antal, a
pásztorok és a háziállatok védőszentjének a napja, akihez az orbáncosok
fordultak gyógyulásért. Ugyanezen a napon Mexikóban Szent Antóniát
ünneplik. Ennek alkalmával a háziállatokat, szarvasmarhát, sertést és
baromfit feldíszítik virágokkal és szalagokkal, és elviszik a templomba,
hogy megáldják őket.
Január 20-a az íjászok védőszentjének, a vértanúhalált halt Sebestyén
ünnepe. A középkorban – mint segítőszenthez – hozzá fordultak az emberek
oltalomért a pestisjárványok, jószágvészek idején.
Piroska (január 18.) és Vince (január 22.) időjárásjósló napok: „Ha
Piroska napján fagy, negyven napig el nem hagy”, és „Hogyha szépen
fénylik Vince, megtelik a pince, Gabonával pajta, csűr, Mihály így jó,
édes bort szűr.” – mondja a népi regula. Az utóbbi naphoz fűződő
időjóslás Európa szerte elterjedt, másutt is úgy tartják, hogy ha Szent
Vince napján tiszta az ég, több lesz a bor, mint a víz, illetve, ha ezen
a napon beragyog a napsugár az ablakon, jó idő és bőséges termés
várható az év során. A regula eredete nem ismert, de valószínűleg arra
utalhat, hogy nem lehet rossz jelentésű ma napsütés azon a napon, melyen
a szent vértanút megégették.
A Vincét megelőző napon, január 21-én a keresztény hitéért mártírhalált
halt Szent Ágnesre emlékezik az egyház. Ágnes a fiatal szüzek
védőszentje, ünnepén Rómában hagyományosan minden évben körmenetet
tartanak, melynek során egy bárányt vezetnek keresztül a városon. Az
Ágnes nap estéjét az angolok szerelemjóslásra is használták. Az egyik
módszerük az volt, hogy a kíváncsi hajadon a Miatyánk halk mormolása
közben a tűpárnából sorra kihúzogatta a tűket, majd - hogy álmában
meglássa a jövendőbelijét - az egyiket a hálóinge ujjába szúrta. Ennél
egyszerűbben is megtudhatta, ki lesz a párja, ehhez elég volt a hátára
feküdnie, és összekulcsolt kezeit a tarkója alá tennie. Majd miután a
lány álomba szenderült, megjelent előtte a leendő férje, és egy csókkal
köszöntötte őt.
Január 25-e, melyet Szent Pál apostol megtérése után Pál-fordulónak
hívnak, az év leghidegebb napja, ezután már enyhülni szokott az idő. A
Szent Pál napi jó időhöz a néphagyomány szerint jó termés és a bőség
képzete kapcsolódott. Sokfelé az egész év időjárására, sőt az év során
várható eseményekre is következtettek az e napon megfigyelt időjárásból.
Elterjedt hiedelem volt, hogy ha Szent Pál napján szép az idő, süt a
nap, jó termés várható, ha havazik, vagy esik az eső, drága lesz a
gabona, ha felhős vagy ködös az idő, sok madár és állat el fog hullani,
ha pedig erősen fúj a szél, háborúskodásra lehet számítani.
Január 21-én a Nap a december 22-étől uralkodó Bak jegyéből a Vízöntő
jegyébe lép. Január születési köve az igazságot, az állandóságot és a
fizikai erőt jelképező gránát, és a rózsaszínű kvarc. Úgy tartják, hogy a
januárban született nőknek a gránátkő kivételével semmilyen drágakövet
sem szabad viselniük, ezzel biztosítják rendíthetetlen, igaz
barátságukat és a hűségüket.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése