1977. május 22. Kilencvennégy év működése után utolsó Európa körüli útjára indult az Orient Express.
Királynak, grófnak,
államfőnek, hírességnek vagy luxuskörülményekhez
szokott jómódúnak kellett lennie annak, aki
a legendás Orient expresszen akart utazni Párizsból
Isztambulba. A "vonatok királya, a királyok
vonata" 1883-tól közlekedett a több mint
háromezer km-es útvonalon. A mozdonyt olykor vasútmániás
uralkodók vezették, máskor rablóbandák
támadtak rá, néha pedig napokig állt
hóban elakadva. Megannyi legenda, amely ma is tovább
él.
Az orient szó keletet jelent, tehát az Orient expresszt
keleti expressznek is nevezhetnénk. A Párizs és
Konstantinápoly (a mai Isztambul) közötti vasúti összeköttetés
megteremtésében nagy szerepet játszott a nyugat-európai
országok érdeklődése Kelet iránt,
valamint az Európát kelet-nyugati irányban átszelő vasútvonal
kiépítésének sokak által régóta
dédelgetett vágya.
A legenda valóra váltása egy belga bankárnak,
Georges Nagelmackers-nek adatott meg: ő volt az, aki
- amerikai mintára - létrehozta az első európai étkező- és
hálókocsi társaságot, a Compagnie Internationale
des Wagons-Lits-t. A vasúti kocsik ugyancsak az amerikai
modellt vették mértékül: Nagelmackers
az akkori legkorszerűbb, forgóvázas kocsikat
szerezte be, amelyeket azután minden elképzelhető
kényelemmel és pompával felszerelt. Munkálkodásának
eredményeként a háló-
és étkezőkocsik messze meghaladták az
amerikai példa eleganciáját
és kényelmét. A vasúttársaság
renoméját emelte az a tény, hogy a belga király
- aki a vonatvállalat főrészvényese is
volt - áldását adta az oroszlános királyi
jelkép használatára, amely a kocsik oldalát
díszítette.
Igazi luxusvonat volt az Orient expressz, amelyre csak első osztályú
jegyet lehetett váltani! A szerelvény általában öt
kocsiból állt: a mozdony után poggyászkocsit
tettek, ezt követte két háló- és
egy étkezőkocsi, majd ismét poggyászkocsi
zárta a sort. Az első világháborúig
használt favázas és faburkolatos kocsikból
ma is látható egy Magyarországon: a 2347 pályaszámú kocsi
a budapesti Magyar Vasúttörténeti Parkban vehető szemügyre.
Az étkezőkocsi - amelyet Európa egyik legszebbjének
tartanak - nosztalgiavonatként is közlekedik.
A Compagnie Internationale des Wagons-Lits 1882-ben próbautat
szervezett Párizs és Bécs között.
A mintegy 1350 km-es távot közel 28 óra alatt
tette meg a "villámvonat." A sikeres főpróba
után az első, 1883. június 5-i Párizs-Konstantinápoly útvonal óriási
publicitást hozott az Orient expressznek, amely 3186 km
leküzdését kínálta minden korábbi
lehetőségnél gyorsabban és elegánsabban.
A Várna-Konstantinápoly közötti pályaszakasz
azonban csak 1889-re készült el, ezért az utasok
eleinte csak Párizs és Várna között
utaztak a vonattal, onnan Konstantinápolyba hajóval érkeztek.
Az út 83 és fél órás volt, ebből
15 órát a hajózás tett ki. Az első út
nem volt bonyodalmaktól mentes: Varciorovától
nem messze árvíz miatt kellett várakoznia
a luxusvonatnak, nem sokkal később pedig földcsuszamlás
akadályozta haladását. Később,
de már indításának évétől
kezdődően, a "királyok vonatára"
rablóbandák is felfigyeltek, és olykor rajtaütöttek
az utazókon. Egy görög bandavezérnek 1891-ben
még elrabolnia is sikerült az utasokat és a
személyzetet, akiket aztán jókora váltságdíj
fejében engedett szabadon.
Az első vonat útvonala - amely egészen 1888-ig
változatlan maradt - a következő volt:
Párizs-Strassburg-Stuttgart-München-Bécs-Pozsony-Budapest-Szeged-Temesvár-Orsova-Bukarest-Ruszcsuk-Várna.
A vonat eleinte mintegy 690 km-en keresztül haladt magyar
területen, majd 1884-től, további vonalak elkészültével,
1048 km-re nőtt a magyarországi pályaszakasz
hossza, amely ekkor a teljes útvonal mintegy egyharmadát
tette ki. Létrehozásának hetedik évében
az Orient expressz 67 óra 35 perc alatt ért el a
francia fővárosból Konstantinápolyba.
Az Orient expressz 1889. és 1914. között élte
fénykorát. Híre bejárta az egész
világot, kocsijaiban koronás fők és államférfiak
váltották egymást egy-egy út erejéig.
A királyok közül sokan azt a luxust is megengedték
maguknak, hogy különkocsiban utaztak az Orient expresszen.
A vasúttársaság
örömmel tett eleget minden kívánságuknak és
gond nélkül hozzákapcsolta az uralkodói
szalonkocsikat az express vagonjaihoz. Így utazott például
a vonatimádó Ferdinánd bolgár fejedelem,
aki országának területén még a
mozdonyt is számtalanszor vezette! Ugyancsak különkocsiban
utazott II. Friedrich bádeni herceg; egy maharadzsa kedvéért
pedig egyszer állítólag titokban kapcsoltak
lefüggönyözött pluszkocsikat az Orient expresszhez,
hogy az előkelőség és hét felesége
zavartalanul utazhasson Párizsból Konstantinápolyba.
Egy
másik anekdota szerint egyszer egy gróf Érsekújváron
leszállt a vonatról, amíg a szerelvény
vizet vételezett, és olyannyira belemerült az éppen
ott játszó cigányzenekar hallgatásába,
hogy lemaradt a vonatról. Mint később kiderült:
szerencséje volt. A vonat ugyanis balesetet szenvedett,
és éppen az a kocsi roncsolódott össze
a legjobban, amelyikben a gróf is utazott volna. A megmenekült
gróf azon nyomban alapítványt tett a cigányzenekar
javára, és arra kötelezte a muzsikusokat, hogy
az Orient expressz érkezésekor zenéjükkel
szórakoztassák az utasokat. Innen ered az érsekújvári
cigányzenekar hagyománya.
Az első világháború alatt
nem közlekedett az Orient expressz. A luxusvonat szerepét
a trianoni békeszerződések után a Simplon-Orient
expressz vette át, amely elkerülte Magyarországot.
Útvonala Párizs-Bázel-Milánó-Velence-Trieszt-Belgrád-Szófia-Konstantinápoly
volt. A vonat 1924-ben tért vissza eredeti útvonalához,
amelyhez 1939-ig, a második világháborúig
hű maradt. Ekkor ismét szünet következett,
majd 1948-ban helyreállt a forgalom. Ugyanebben az évben
megindult a Balt-Orient expressz, amely Stockholmot kötötte össze
Szófiával. A második világháború után
azonban az Orient expressz nem az volt, aminek indult: a vonat
elveszítette luxus jellegét, és másodosztályú
kocsikkal is közlekedett. 1951. és 1955. között
a vonat csak Párizs
és Bécs között járt, majd egy időre
ismét eljutott Bukarestig. Aztán, a 1990-es évek
végén már Budapest volt a végállomás,
majd ez is lekerült a menetrendről, és az Orient
expressz jelenleg ismét Párizs és Bécs
között közlekedik. 1977-től azonban megindult
a nosztalgia-Orient expressz, amely a Simplon-Orient vonalán
halad. Az Orient expressz azonban időről időre "betér"
Budapestre is, ahol a Keleti pályaudvaron méltó tiszteletadással
fogadják.
A legendás vonat Agatha Cristie-t is megihlette. Történt
ugyanis, hogy 1929-ben az Orient expressz Isztambultól nem
messze hóesés miatt elakadt. Tizenegy napig vesztegelt
a nyílt pályán, utasainak a környékbeli
falvakból szereztek élelmet. Állítólag
ez az esemény adott ötletet az írónak
a
"Gyilkosság az Orient expresszen" című regényhez.
Forrás: Az Orient express a vonatok királya
Danubius Magazin
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése