Elterjedt hiedelem: ha a tükör összetörik, bajt jelent. Ha éppen lány törte el a tükröt, 7 évig nem megy férjhez.
Ennek a nálunk elterjedt babonának világszerte
akadnak rokonai. Az afrikai zuluk például nagyon félnek a vízbe nézni,
mert akkor ott megjelenik tükörképük, és attól tartanak, hogy azt a
krokodilus elragadhatja. Az ősi társadalmi viszonyok közölt élő népek
mindenütt sajátos tisztelettel veszik körül a tükörképet. Ami a tükörben
megjelenik, az számukra nem visszavert fény - hiszen mit is tudhatnának
ők erről -, hanem valami jelenés, szellem. A tükör ily módon félelmetes
tárgy, mert látszólag benne lakik a bepillantáskor előbukkanó, tehát
alvó alak. Ha a tükör eltörik, ez a szellem bosszút áll. Ily nézetek
magyarázzák meg, hogy a kőkorszaki, nekünk szinte elképzelhetetlenül
nehéz viszonyok közt élő emberek miért készítettek fáradságos munkával
haszontalan tükröket; s ha már annyi időt pazaroltak készítésükre, miért
temették el a halottakkal. Amerika aztékjai például tükröket csiszoltak
obszidiánból, s e tükrök nagy számban kerültek elő a feltárt sírokból.
Egyiptom ókori emlékei között is sok tükör akadt. A holtak tehát
magukkal vitték a sírba a tükrök szellemét.
A valóságot - ez esetben a fénysugár szabályos
visszaverődését a tükörlapon -, különböző történelmi-társadalmi
viszonyok közt élő emberek más-más módon fogták fel.
Hófehérke meséjében a gonosz királyné a tükörben
levő szellemtől kérdezi meg, ki a legszebb országában? A régi orosz
babona szerint az a lány, aki az újév első percében - kezében égő
gyertyával - belenéz a tükörbe, háta mögött meg fogja pillantani
jövendőbeli férjét. E. T. A. Hoffmann egyik novellájában - amelyet
Offenbach is feldolgozott operájában - az ellopott tükörképről ír.
A modern társadalom embere a tükörképben saját
vonásaira ismer, az ősi korok, primitív kultúrák embere azonban egy
"szellemet" látott megjelenni. Ezért is vált a tükör varázseszközzé,
szellemidéző szerszámmá, amelytől a jövendőt kérdezték. Vagyis minél
kevesebbet tud az ember a valóság összefüggéseiről, annál inkább
felruházza a tényeket félelmetes, képzeletbeli tulajdonságokkal. S minél
kevesebbet ért az észlelt jelenségekből, annál inkább módosíthatja,
értelmezheti, színezheti azokat a várakozás vagy félelem.
Miért szürkebarát a szürkebarát?
Valaki úgy jellemezte ezt a kitűnő zamatú badacsonyi
borfajtát, hogy a tűz és a méz keveréke. Különös neve valószínűleg nem
régi, bár maga a "szürke barát" fogalma népünk körében már a 14. század
óta ismeretes. Cseri barátoknak vagy szürke barátoknak a ferences
szerzetesrendnek azt a szigorúbb irányú ágát nevezték, amely 1368 után
szüremkedett Boszniából Magyarországra. A szürke barát nevüket a Temes
megyei, ma már nem létező Cseri nevű helységtől, vagy szürke ruhájukról
kapták. Első zárdáik egyike is Cseriben volt.
Miért éppen ettől a szigorú szerzettől kapta nevét a badacsonyi szürkebarát?
A régi szerzetesrendek tudvalevően valamikor a
betegápolásnak is egy-egy középpontját, alkották, a mai kórházakat
helyettesítették. Gyógyító eljárásaikban jelentős szerepe volt a
különböző gyógyfüvekkel ízesített boroknak, gyümölcsszeszeknek is. Ezért
vált szokásossá a bor- és szeszesital-kereskedelemben régi
szerzetesrendekről nevezni el egy-egy jellemző zamatú, aromájú italt.
Ennek a szokásnak emlékeként kerül ünnepi asztalainkra az a kitűnő
badacsonyi borfajta, amelynek címkéjén a szürkebarát elnevezés
olvasható.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése