Álommal kapcsolatos jósló eljárások is ismertek voltak e napon.
A néphit szerint az álomból következtetni lehet bizonyos események
közeli bekövetkezésére, vagyis az álom tulajdonképpen előjel. Az álomból
való jóslás története igen régi időkbe nyúlik vissza, már az ókori
Egyiptomban és Babilonban ismerték. A középkor után, a könyvnyomtatás
elterjedésével nyomtatott álmoskönyvek terjesztették az álomfejtés
„tudományát”. Valószínű, hogy ezeknek az anyaga jelentős hatással volt
arra a hiedelemanyagra, amelyet parasztságunk őriz az álmokkal
kapcsolatban. Általános felfogás volt, hogy az álomnak mindig az
ellenkezője szokott beteljesedni.
Az álmoskönyvek egymástól eltérő
jóslataiból ez az alapelv már nem olvasható ki egyértelműen, inkább az
egyenes megfelelés (analógia, mágia) kerül gyakran előtérbe. Az idegen
helyen álmodott első álom akkor szokott beteljesedni, ha a mennyezet
gerendáit elalvás előtt megszámlálják. Hogy felébredéskor ne felejtődjék
el, meghatározott tárgyat (pl. fésűt) kellett a párna alá tenni.
A
néphit szerint az álom tartalma irányítható. Pl. a Gömör megyei hiedelem
azt tartotta, hogy aki két krajcár ára sáfrányt megtört és citromlével
elvegyítette és az abba mártott ruhát szívére tette, az illető titkos
szeretőjével álmodik majd. Ugyanitt azt tartották, hogy aki karácsonykor
éjfélkor megmosdik a kútnál és úgy fekszik le, álmában eljön a jegyese,
és ő törli meg.
A matyó lány, hogy leendő férjét megálmodja,
Katalin-napon kendermagot hintett a favágóra és kötőjével
elboronálgatta, vagy keresetlen kettős lóherét tett éjszakára a vánkosa
alá. Eger vidéki hiedelem szerint, ha valakinek evés közben egy falat
kiesett a szájából, azt papírba csomagolva párnája alá kellett dugnia:
álma teljesülni fog.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése