160 évvel ezelőtt, ezen a napon megnyílt az alagút a Budai Várhegy alatt.
A budai alagút építésének gondolatát gróf Széchenyi István vetette fel. Az alagút megépítése létfontosságú volt a Lánchídon keresztül zajló forgalom szempontjából.
Novák Dániel mérnök 1837-ben azt javasolta, hogy Pestet és Budát
kapcsolják össze egy alagúttal. Ez a krisztinavárosi plébániatemplom
mellől indult volna egy lejtős bevágással, s Pesten a Duna alól a Mázsa
(a mai Mérleg) utcánál érte volna el újra a felszínt. E nagyszabású
tervet - noha akkor már javában épült a londoni Temze- alagút -
megvalósíthatatlannak minősítették, ezért kiötlője a következő évben egy
szerényebbel állt elő.
Az
alagút végleges tervét 1845-ben fogadták el. Ez ugyan hasonlított
Novákéra, de nem ő, hanem Clark mérnök vetette papírra. A tudományos
kutatás mind a mai napig nem tisztázta kellőképp, hogy a terv melyik
Clarknak a nevéhez fűződik. Régebben úgy vélték, hogy Adam Clarkról van
szó. Ma a legvalószínűbbnek az látszik, hogy a terepet Thierney William
Clark mérte fel, s az első tervek is az ő kezéből kerültek ki. A
végleges - kivitelezési - terveket azonban az építkezést irányító Adam
Clark készítette el. (Kettejük közt semmiféle rokonság nem volt. Adam
Clark a jóval idősebb Thierney mellett vált elismert mérnökké. Viszonyuk
eleinte felhőtlen volt. Ám a Lánchíd építése körüli nézeteltéréseik és
az idősebb Clark féltékenysége végül a két tehetséges mérnök
ellenségeskedésére vezettek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése