Az épület a magyar szecesszió egységes, tiszta stílusú megtestesülése, európai viszonylatban is a legszebbek egyike. tervezte Magyar Ede, épült 1907-ben. /Wikipédia/
Május 7-ig tekinthető meg Alfons Mucha kiállítása.
Alfons Maria Mucha (Ivančice, 1860. július 24. – 1939. július 14.) cseh festő, grafikus, díszlettervező.
Mucha kecses nőalakjait még azok is ismerik, akik nem jártak múzeumokban, mert illusztrációként annyiszor felhasználták őket. Sokan nem is tudják, kitől származnak a virágokkal, indás-palmettás folyondárokkal körülölelt hölgyek képei. Többnyire nem is kötik Muchához a gyönyörű asszonyok portréit, így azután azt sem tudják, hogy a művész festőként, plakátrajzolóként, grafikusként, díszlettervezőként és iparművészként egyaránt sikeres volt.
A
múlt század nőideáljai tekintenek ránk a képekről. A telt és a karcsú
idomokon lágyan omló ruhák az örök nőket mutatják, a szenvedélyeseket és
szendéket. Olykor megközelíthetetlen démonnak, máskor védtelen
angyalnak láttatja őket.
A
csehországi Ivančicében született polgár szülők gyermekeként. 1877-ben
Bécsbe költözött, és ott színpadi díszleteket készített. 1885 és 1887
között a müncheni akadémián, 1888-tól a párizsi Julian Akadémián, majd a
Colarossi Akadémián tanult.
1894-ben díjat nyert a párizsi Salon kiállításán. Ugyanebben az évben elkészítette Sarah Bernhardt színésznő megrendelésére Victorien Sardou: Gismonda
c. drámájának plakátját, ami egy csapásra híressé tette. Sarah
Bernhardt szerződtette, hét évig az ő és színháza (Theatre de la
Renaissance) számára készített plakátokat, s folyamatosan érkeztek
megrendelések párizsi cégektől, csoportoktól, magánemberektől, még
Angliából is (Nestlé). Az 1900-as világkiállításra ő dekorálta
Bosznia-Hercegovina pavilonját. Ezután néhány évet az Amerikai Egyesült
Államokban töltött. 1910-ben visszatért Csehországba. E korszakának
legjelentősebb munkája a Szláv eposz húsz festményből álló sorozata. Az 1913-ban festett képeket 1928-ban Prága városának ajándékozta.
Bár
művészetét a szecesszióra jellemző kígyózó indák, stilizált növényi
motívumok, buja vonalvezetés, szépséges nőalakok jellemzik, nem vallotta
magáénak az art nouveau elveit, nézeteit inkább a szimbolizmussal
rokonította. A dekorativitás anatómiai pontossággal párosul. Plakátjai
csík alakúak, a századforduló reklámiparának különleges, egyedi
termékei.
Roppant
sokoldalú művész volt: illusztrált számos könyvet (Németország
története, Ilsée), tervezett bélyeget, naptárt, tapétát, bútort,
szőnyeget, üvegablakot, ékszereket és ékszerüzletet.
Alkotásait
gyakran ciklusokba, dekoratív pannóként rendezte össze: A négy évszak
(1896), Ékkövek, Csillagok, Művészetek, Virágok, Hónapok.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése