A Tisza parti Szegednek igen nagy történelmi múltja van, melyet a folyó 1879-es áradása is nagyban meghatározott, a nagy árvíz után alakult ki a mai városkép is.
A legnagyobb rombolást Magyarországon az 1879-es szegedi árvíz okozta, a március 12-én hajnali 2 órakor betörő víz gyakorlatilag elpusztította a várost.
"A világszerte ismertté váló katasztrófa kiváltó oka elsősorban a Tisza
felső szakaszának szabályozásából eredt, a folyó kanyarulatait ugyanis
sok helyütt átvágták, a gyorsan lezúduló víz pedig az alsó, még
szabályozatlan szakaszon nem tudott a kanyargós mederben elfolyni. A
Tisza a felemás szabályozás miatt 1870-es évek során már többször
fenyegetett katasztrófával – amit a város közelében Tiszába ömlő Maros
is tetézett – de végül 1879-ben csapott le Szegedre.
A tragikus éjszakán az árhullám a várostól 20 kilométerre északra
áttörte a gátat, és „hátulról” öntötte el a várost, három hónapig víz
alatt tartva szinte Szeged teljes egészét, elpusztítva majdnem minden
épületet.
Szeged katasztrófájának híre bejárta az egész világot, nem csupán
Európából, de Kínából, Indiából, Afrikából, szinte a világ minden
pontjáról érkeztek adományok az újjáépítésre. Gyakran világhírű magyar
művészek (pl. Munkácsy Mihály, Liszt Ferenc, Zichy Mihály) is segítették
a várost, párizsi, brüsszeli és londoni adománykoncerteket szervezve. A
lerombolt Szeged négy év alatt Európa egyik leggyönyörűbb városaként
születhetett újjá.
Ekkor alakították ki mai, körutas-sugárutas szerkezetét, és
természetesen megemelték a város épületeinek szintjét, mintegy másfél
méterrel. Egységes eklektikus stílusban épült palotáival Szeged
építészettörténeti unikumnak tekinthető. Az árvíz után készültek olyan
híres épületei, mint például a Piarista Gimnázium, a Szegedi Nemzeti
Színház vagy a Törvényszéki Palota./Rubicon/"
Szeged városának egyik országos hírű ipari különlegessége a papucs. A papucsról szóló nyelvtudományi kutatás szerint a papucs oszmán-török eredetű szó, és nyelvünkben a hódoltság idején, a XVI. század második felében (1572) bukkan föl.
Az 1879-es árvíz után felélénkülő, az utcák kikövezésével a sártól megszabaduló Szegeden a szegény lakosság körében új lábbelidivat születik: a papucs. A törököktől eltanult alacsony sarkú, kevésbé kimunkált papucsot már a 16. század óta viselték Szegeden, de csak ház körül. A szegényebb, fiatal csizmadiák ezt az olcsóbban kivitelezhető papucsot kezdik formájában, anyagában variálni és tökéletesíteni úgy, hogy utcai viseletre, sőt ünnepi alkalmakra is megfeleljen.
A
szegedi papucs virágkorában rengetegféle papucs közül választhattak a
lányok, asszonyok. A selyömkendő, selyömkötő anyagából készült selyömpapucsot, a bársonypapucsot és a különlegességnek számító csillogó fliterrel díszített pillangós, másként aranypillés selyömpapucsot ünnepekkor vették elő, míg a szövetpapucs hétköznapi
viselet volt, amelyet a férfiak sem vetettek meg. A díszes topánkákat
főleg az eladósorban lévő lányok kedvelték, s bálokon, lakodalomban
viselték. Azt tartották, hogy a Szegeden készített papucs még a
legsebesebb tánc közben sem esik le a lányok lábáról. A hímzett papucs a
20. században terjedt el, ekkor jelentek meg a mezei virágokkal,
pipaccsal, nefelejccsel, kalásszal díszített darabok, melyeket szalaggal
és bojttal cifráztak.
Szeged városának egyik országos hírű ipari különlegessége a papucs. A papucsról szóló nyelvtudományi kutatás szerint a papucs oszmán-török eredetű szó, és nyelvünkben a hódoltság idején, a XVI. század második felében (1572) bukkan föl.
Az 1879-es árvíz után felélénkülő, az utcák kikövezésével a sártól megszabaduló Szegeden a szegény lakosság körében új lábbelidivat születik: a papucs. A törököktől eltanult alacsony sarkú, kevésbé kimunkált papucsot már a 16. század óta viselték Szegeden, de csak ház körül. A szegényebb, fiatal csizmadiák ezt az olcsóbban kivitelezhető papucsot kezdik formájában, anyagában variálni és tökéletesíteni úgy, hogy utcai viseletre, sőt ünnepi alkalmakra is megfeleljen.
A papucsos kisipar, tanúskodván a török, balkáni kapcsolatokról, a Dél-Alföldön, elsősorban Szegeden ért
el magas színvonalat. Már a török időkben készítettek papucsot
Szegeden, diadala azonban csak a 19. században főleg a "nagy árviz" után
kezdődik, amikor az iparosodási hullám hatására a város utcáit
kikövezik. Azelőtt a sártengerrel borított utak miatt az asszonyoknak is
csizmában, bocskorban kellett járniuk. A papucs az asszonyok ünneplő
viseletének jellegzetes darabjává vált. Ebben mentek a lányok,
menyecskék, asszonyok piacra, táncba, templomba is. A papucs szépségét
növelte az új, virágos hímzés, szalagozás vagy zsinórozás, a bojt, a
csillogó flitter vagy a gyöngy. A fej díszítését általában a papucsos
felesége végezte, aki anyagi helyzetük miatt dolgozótársa kellett, hogy
legyen urának.
A
hódoltság idején úri viseletnek számító papucs felsőrésze bőrből, sarka
vasból készült. (A népmonda szerint Szegeden Hóbiárt pasát papucsuk
vassarkával verték agyon haragos menyecskék.) A felső részt keleti
eredetű fordított varrással öltötték a talp visszájára a papucskészítő
mesterek. A női ünnepi papucs bársonyból, szövetből és ebelasztból
(finom vászonanyag) is készülhetett. A szegedi papucs különlegessége
volt, hogy flitterrel és gyöngyvarrással is készítették.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése