A svájci székhelyű Pékek Világszövetsége 2001-es kongresszusán döntött úgy, hogy október 16. legyen a KENYÉR VILÁGNAPJA.
Az első kenyeret
készítő civilizációnak a sumért és az egyiptomit tartják. A kenyér
fogyasztása a mindennapi élethez tartozott; megmaradt falfestményeken
jól láthatók a kenyérsütés egyes fázisai is. A kenyér misztikus volta
már ekkor megjelenik: egyiptomi falképeken ovális és kúp alakú kenyeret
ajánlanak fel az isteneknek. A Genezis könyvében Ábrahám fia Lót két
angyalt lát vendégül, akiknek kovásztalan kenyeret sütöttek, másoknak
kovászost. Jézus a csodálatos kenyérszaporítás alkalmával ötezer embert
lakatott jól kovászos kenyérrel. Az utolsó vacsorán ugyanakkor
kovásztalan kenyeret tört meg, amivel saját magát azonosítva mondta: „ez
az én testem”. Ezzel a kenyér szakrális jelentését örökre ránk hagyta,
megerősítve azt, hogy az emberiség számára ugyanolyan fontos a lelki
táplálék, mint a testi. Ezzel az eseménnyel a kenyér még jobban
kiemelkedett napi táplálékaink közül.
Belső-Ázsiában és Európában
(Magyarországon is) a kenyér történetének minden fejlődési foka élő
valóság; a lepényszerű lapos kenyértől a magas, finom, fehér kenyérig
minden változatát készítik. Hiába ismerik a kenyérnek és összetevőinek
minden titkát, mégis azt érzik: a kenyérben valami „természetfölötti”
erő, a múlt és a jövő rejlik, az emberiség élete függ tőle.
A
„kenyér” szó ugor eredetű (nem finnugor!), bolgár-török eredetű pedig az
eke, árpa, búza, arat, sarló, boglya – tehát a legfontosabb,
gabonatermesztésünkhöz tartozó szavak. Eleink annyira tisztelték a
kenyeret, hogyha véletlenül leesett egy darabka a földre, azt fölvették
és megcsókolták. Városainkban a megmaradt megszáradt kenyeret nem dobták
ki, hátha használja még valaki étkezésre. (Sajnos a mai rossz
technológiának és a különböző adalékanyagoknak köszönhetően a kenyér nem
szárad, hanem penészedik, erjed, savanyodik).
Sokan emlékeznek
még arra, hogy nagyszüleink mielőtt megszegték a kenyeret, késsel
keresztet rajzoltak rá. A kenyérsütés napja ünnep volt, ami egy héten
egyszer történt. A jól megkelesztett, kidagasztott kenyeret kerek vagy
hosszúkás, lenvászon kenyérruhával kibélelt formába (szakajtóba) tették.
Ha otthon nem volt kemence, elvitték a pékhez, és szép pirosra
sütötték. Érdekes, hogy a Székelyföldön egészen sötétre, majdnem égettre
sütik a kenyeret, és még melegen ütögetve leverik a sötét réteget. A
vastagabb héjú kenyeret szívesebben fogyasztják, mint a vékonyat. A
székelyeknél olyannyira fontos a mindennapi kenyér, hogy szinte minden
főtt ételhez fogyasztanak: leveshez, főzelékhez, tésztához, pityókához.
Napjainkban
is sokkal nagyobb becsülete van ott a kenyérnek, a szűkös történelmi
idők megtanították rá a székelyeket. Ha ennyire fontos az élethez a
kenyér, akkor bizonyára a halottnak is adtak útravalóul a túlvilágra.
Hun fejedelmi temetőhelyeken a Góbi-sivatagban találtak a régészek kővé
keményedett, lángosszerű kenyeret, illetve inkább lepényt
(langallószerűt). Léteztek áldozati kenyerek is, amelyeket hitviláguk
szerint formáztak: Nap, Hold, csillagok, állatok. Priszkosz rétor
többször is megfordult a hun király, Atilla udvarában és leírta az
étkezésüket: „…Először Atilla felszolgálója lépett be egy tállal és
utána a többiek, akik mindannyiunknak felszolgáltak, kenyeret és
különféle élelmet rakva az asztalokra… A hunok a húsételekkel szívesen
fogyasztottak kenyeret…”
A honfoglaló kenyere valami olyasmi
lehetett, mint a palócok ma is készített bodagja. Az érett rozskalászt
megpörkölik, amíg a kalászból csak a szemek maradnak, megduzzadva.
Kézzel kimorzsolják, fateknőbe vagy cserépedénybe teszik, megtisztítják,
sóval behintik, famozsárban megtörik. Az ebből készített lepényt
parázstűzben megsütik. Régebben átizzított kőlapon is sütöttek bodagot,
„hamuban sült pogácsát”. Magyar népmesék gyakori szereplője ez a kenyér,
amit útravalónak adnak a legkisebb fiúnak, amikor elindul szerencsét
próbálni. Ebben a formában sem csupán étek a sajátos pogácsa, mert
leggyakrabban meg sem eszi a fiú, inkább túlvilági segítőként számít rá.
Csíkban és Háromszékben a lepényt még ma is „kőre leppencs”-nek
nevezik, a Bodrogközben pedig kövönsültnek.
Az igazi magyar
kenyeret kovásszal készítik, kemencében sütik. Akkor jó, ha szép magas
lesz. Mátyás királyról feljegyezték, hogy „magyar módra”, kovásszal
süttetett kenyeret. Mátyás király házassága – az olasz Beatrixszal –
előtérbe hozta a fehér zsemlyék sütését. Híres mestere Zsemlyesütő
Gáspár volt, aki olyan tekintélyre tett szert, hogy a főváros polgára,
sőt tanácsúr is vált belőle. Pékmesterek sütötték, és piacon árulták. A
szegények eledele a fekete kenyér volt, amit nem piaci padokról
árultak, hanem földre terített gyékényről.
A kenyérfogyasztás a
XVI. századra jelentősen megnőtt, az alföldi búzakenyér a XVIII.
századra fogalommá vált; kiváló minőségét, szokatlanul nagy méretét
angol, francia, német utazók csodálták. A kenyér különleges helyzete
mindennapjainkban kivívta magának a néphagyományban is betöltött fontos
szerepét. Számos szokás és tilalom tartozik készítéséhez és
fogyasztásához, a családi jólét biztosítása érdekében.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése