Negyven nappal Karácsony után, február másodikán tartják Gyertyaszentelő Boldogasszony napját, ami tulajdonképpen a karácsonyi liturgia befejező akkordja, ugyanakkor szerzetesek világnapja is.
Ennek a tavaszkezdő napnak fontos szerepe van a zsidó és a
keresztény mitológiában is, hiszen jelképesen a megújuló és újrakezdhető
világ szimbólumait találjuk bennük. A katolikus templomokban a nagymise
előtt ezen a napon gyertyát szentelnek, amely jelképezi az asszonyi
termékenységet és a megújuló élet ki nem oltható lángjait. A szentelt
gyertya egyike a legrégebbi hazai szentelményeknek.
A Gyertyaszentelő Boldogasszony Napja
azonos a rómaiak tavaszkezdő ünnepének idejével, de eredete még
régebbre, a klasszikus görög időkbe nyúlik vissza. A Föld anyjának, a
jóságos Démétér istennőnek a személyéhez kapcsolódik a megünneplése.
Démétér
leánya, a bájos és fiatal Perszephoné egy szép napon a vidám
forrásnimfák társaságában virágot szedett a napfényben fürdő réteken.
Amint éppen egy illatos nárcisz fölé hajolt, hirtelen megnyílt a föld és
a sötét alvilág istene, Hádész bukkant elő. Egy mozdulattal megragadta a
rémülettől szinte kővé meredt Perszephonét és magával vitte
birodalmába. A fájdalomtól félőrült édesanya jajongva kereste gyermekét.
Bejárta utána a rétet és az erdőt, de nem akadt sehol sem a nyomára.
Mélységes bánatában gyászba borította a Földet is, mely nem termett
magot, a mezőn nem fakadt fű a legelésző állatok számára. Éhínség és
nyomor szakadt az emberekre is.
Könyörgésére
Zeusz, az istenek feje szigorú parancsot adott Hádésznak, hogy csupán
az esztendő egy részében tarthatja magánál az időközben feleségévé lett
Perszephonét. A verőfénybe fürdő tavasz és a termést fakasztó nyár egy
időre visszaadja anyjának a gyermekét, aki könnyezve öleli keblére az
elveszettnek hitt lényt.
A fenti történet gyönyörű magyarázata az évszakok változásának, a sötétség és a fény, a fagy és a meleg örök küzdelmének.
A klasszikus görög világból sarjadó
római mítosz a télutó ünnepének hőséül Faunust, az erdők és mezők vidám
istenét tette. Mivel ő vigyázott a nyájak épségére, gyakran úgy
emlegették, mint Lupercust, azaz "farkasűzőtt". Ünnepét február elején
tartották: akkor a papság a leölt áldozati állatok bőrébe öltözve,
szíjakkal a kezében járta végig a városokat, megérintve velük a
szerencséjüket ebben látó hiszékeny emberek vállát. Mivel a szíjnak
latin neve "februm", ebből az időszakból február hónap lett.
Időjóslás:
Gyertyaszentelő nevezetes nap az időjóslásban is.
Általában úgy vélik, ha február másodikán jó idő van, akkor későn
tavaszodik. Ezért "Gyertyaszentelőkör inkább a farkas ordítson be az
ablakon, minthogy a nap süssön".
A népi jövendölés szerint legalább ennyire fontos szerep tulajdonítható a pacsirtának is: Ha gyertyaszentelőkor énekel a pacsirta, utána még sokáig fog hallgatni- mondják.
A népi jövendölés szerint legalább ennyire fontos szerep tulajdonítható a pacsirtának is: Ha gyertyaszentelőkor énekel a pacsirta, utána még sokáig fog hallgatni- mondják.
Forrás:
Magyar néprajz
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése