Gárdonyi Géza - Március
Óh ibolyaszemű, mosolygó kikelet,
mennyire vártam már megjöveteledet!
Vártam már a télen, kályhám előtt ülve,
belemélázva a parázsló tűzbe.
Vártam reggelenkint, mikor ablakomról
leolvasztotta a nap a jégvirágot,
és a házereszről lecsüngő jégrojtból
egy-egy nagy kristálycsap könnyezve leválott.
Csakhogy itt vagy, te szép, te kedves kikelet!
Terítsd ki, terítsd ki zöld bársony szőnyeged!
Ékesítsd ezüsttel a fűzfa-gallyakat!
Árassz ránk napsugárt! Hozd meg a madarat!
/részlet/
Az elnevezés a latin Martius hónapnévből ered. Annyit tesz: Mars (isten) hava.
Rómában
az ősidőkben az év kezdő hónapja volt, megfelelően a mediterráneumban
elterjedt tavaszi - napéjegyenlőségi - évkezdési szokásnak. Az ősi Róma a
tavasz-újévet március Idusán, holdtöltekor ünnepelte. Március 14-én
kergették ki a városból az elmúlt évet jelképező, agg Mamurius Veturiust
(vö. "télkiverés", "télkihordás"), és másnap köszöntötték az év
megújulásának istennőjét, Perenna "anyát". Anna Perenna ünnepe később
amolyan "marciális" jellegű tavaszköszKöntő népünnepéllyé vált.
A
földművesek számára a március már a tavaszi munka kezdete. Megkezdődik a
munka a szántóföldön, a gyümölcsösben, szőlőben. Az asszonyok is vetik a
borsót, a répát, zöldséget, a palántáknak való magot, dugdossák a
hagymát. A korai krumpli, bab is földbe kerül. Egyszóval vége a téli
szobai munkának, a szövésnek, fonásnak, és a kézimunkázásnak. A hónap
első szerdáján sok helyen a méhészek is kiengedik a méheket, és a
jószágokat is kihajtják a legelőre.
Népi megfigyelések:
- március, ha nedves, gazdának nem kedvez
- valamennyi köd vagyon márciusban, annyi zápor lészen az esztendőben
- ha Böjtmás hava száraz, Szent György hava nedves
- fú és havaz, úgy lesz tavasz
- ha márciusban ugrándoznak, láncra perdülnek a bárányok, áprilisban újra akolba rekednek
- tavaszbúza ravaszbúza
- ha dörög Benedek, akkor 40 napi szárazságra számíthatsz
Mit jövendöl a 100 éves naptár?
Amilyen
időjárás van március 9. körül, olyan marad egész hónapban. Ha január
meleg volt, március hideg. Száraz március szép májust jövendöl. Ha a
harangok messze hallatszanak, nagy eső következik. Sűrű köd égiháborút
hoz.
A csillagászati télutó sokszor bevált határnapja
volt március 12-e, a 604-ben elhunyt Nagy Szent Gergely pápa "égi
születésnapjának", azaz halálának emlékünnepe. Ahogy a máig népszerű
csíziós versike is mondja: "Gergely napja ritka, ha jó. Hideg, szeles,
sokszor van hó." Való igaz, hogy ekkor még, az erőteljesebb
fölmelegedést megelőzően, Gergely, a rossz ember könnyedén megrázhatja
hószakállát, de ezt már nem vették zokon a Benedekben bizakodó
szántóvetők.
Ezen a napon a kisiskolások tarka, csúcsos süvegben
járták körbe a falut, és "Gergelyeztek". Kicsit a katonatoborzásra
emlékeztetően hívogatták leendő pajtásaikat az iskolába. Valamikor a
Gergely-nap volt a téli szünet vége, a gyerekhad ilyenkor gyülekezett
újra az iskolában, és a Gergely járással összegyűjtött ajándékok
elősegítették az újrakezdést .
Sándor, József, Benedek (márc. 18-19-21)
A
legismertebb időjárási regula szerint: "Sándor, József, Benedek,
zsákban hozzák a meleget". Az Alföldön Sándor névünnepét március 18-át
tartották alkalmasnak a fehérbab vetésére. A Dél-Alföldön sokfelé Sándor
napján hajtották ki először a nyájat a juhászok.
A legtöbb
népszokás József naphoz kötődik: Szent József a famunkások védőszentje,
sok vidéken ezen a napon hajtották ki a jószágot először a legelőre, de
véglegesen majd csak György napon. A méhészek is ekkor engedik ki a
méhrajokat.
Ezen a napon várták a messzi útról visszatérő
gólyákat is, és ha piszkos volt a tolluk, abból bő termésre, a fehér
tisztaságukból pedig szűk esztendőre következtettek. Bár a népi
tapasztalás azt sugallta, hogy József után már kalapáccsal sem lehet a
füvet visszaverni a földbe, a nap derűje, borúja, vagy a szele az
elkövetkező negyven nap időjárását is megmutatta. Alföldi hiedelem
szerint, ha szivárvány jelenik meg József-napon az égen, a széles sárga
sáv jó búzatermést, a széles piros jó bortermést ígér.
Észak-Magyarországon a József-napi rossz idő sok halottat jövendöl arra
az évre. Szeged környékén uralkodott az a hiedelem, ha József napján
megdördül az ég, Péter-Pálkor jég veri el a határt, viszont jó bortermés
várható.
Gyümölcsoltó Boldogasszony (márc.25.)
Régi
hagyomány szerint e napon kell oltani, szemezni a fákat. A Skolasztika
névünnepén (február 10-én) levágott és a pincében tartott oltóágak
felhasználására ekkor került sor, és a gyümölcsfákat a reggeli mise után
kezdték beoltani. A Göcsejiek úgy tartották, hogy az e napon beoltott
fát nem szabad kivágni, mert vér folyna belőle. A délvidéken ilyenkor a
békákat is megfigyelték hajdanán: ha megszólaltak, abból még 40 napi
hideg időre következtettek. Okkal nevezik e napot fecskehívogatónak,
mert ekkor már a déli szél hazafelé tereli ereszeink lakóit.
Virágvasárnap (márc. 28.)
Virágvasárnap
szerepe, hogy bevezesse a szent háromnap liturgiáját. Egyben a
nagyböjti előkészület csúcspontja is, mert a Jeruzsálembe való
megérkezést jelenti. A nagyhét előtti utolsó nap, a nagyböjt utolsó
szakasza. Ezen a napon a pap a vértanúságot jelképező piros ruhát vesz
fel. A misén Máté, Márk, Lukács evangéliumából olvassák fel a passiót,
meghatározott rendben, minden évben másikat.
Virágvasárnap
elnevezése onnan származik, hogy a Jézust fogadó ünneplő tömeg
pálmaágakat szórt a szamárháton haladó Jézus lábai elé.Ennek emlékére
szentelnek a templomokban - ahol a pálma nem természetes növény -
barkát, és tartanak pálmás illetve barkás körmeneteket. A szentelt
barkát - egyéb nevein: bárka, cica, cicaberke, cicuska, cicamaca,
cicemaca, cicabarka, cicaméce, Székelyföldön pimpó, Torockón
fűzfacicula, polinga, a Borsavölgyben picus - rontás ellen, gyógyításra,
mennydörgés, villámlás és jégeső elhárítására használták, az
állattartásban jósló és varázsló erőt tulajdonítottak neki.
Előtte
való szombaton a gyermeknép barkát szedett a határban, amelyet
virágvasárnap a templomban szentelt meg a pap. A századfordulón a
göcseji iskolások a közeli erdőre mentek ki szombaton barkaágért. A fiúk
fekete cukorsüvegből készült zsákot tettek a fejükre felbokrétázva,
felpántlikázva, oldalukra fakardot kötöttek. A kislányok fehérkoszorúsan
jelentek meg az iskolában, s innen a mesterrel az élen párosával
dalolva mentek ágat vágni a határba, a magukkal vitt tojást itt
költötték el. Akadt gazda, aki a hegyen borral kínálta őket.
Virágvasárnapi
énekkel vitték hazafelé vállukon a barkaágakat; a templomot háromszor
megkerülték, majd az ágakat odaállították az oltárt környező falakhoz. A
hívek másnap ebből vettek maguknak.
Dunántúl egyes vidékein mise
után a lányok zöld ágakkal a kezükben énekelve járták végig az utcákat. E
nap rítusa volt a "bújj-bújj zöld ág" játék is. A palócok ezen a napon
űzik el a telet: a fölöltöztetett szalmabábot, a "kiszét" énekszóval
viszik a határba, ott elégetik vagy patakba dobják.Néhány palóc faluban
még az 1950-es években élt a kiszehajtás szokása. Lényege: egy női
ruhába öltöztetett szalmabábut körülhordtak, majd elpusztították, vízbe
dobták, vagy elégették. Szomszédaink ezt a bábut egyaránt tekinthették a
halál vagy a tél megszemélyesítésének.
A virágvasárnap megáldott
barkát sokféle célra használták. A pap ennek hamujával végezte a
következő év hamvazószerdáján a hamvazási szertartást, a hívek pedig a
hazavitt szentelményt a háziszentélyben, a Mária-sarokban őrizték. Ennek
főzetével borogatták a magas lázban szenvedő testét, a virág pedig
gyógyír volt betegnek, haldoklónak.
Forrás: szoboszlokepeskonyve
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése