Virágvasárnapkor hivatalosan is megkezdődött a nagyhét, amikor a
keresztény világban Jézus keresztre feszítésének utolsó napjaira
emlékeznek.
"Virágvasárnap olyan, mint egy nyitány. Az a szerepe, hogy bevezesse a
szent háromnap liturgiáját. (...) Egyben a (nagyböjti) előkészület
csúcspontja a virágvasárnap, mert a megérkezést jelenti (...)
Jeruzsálembe. Ezen a napon a pap a vértanúságot jelképező piros ruhát
vesz fel. A misén Máté, Márk, Lukács evangéliumából olvassák fel a
passiót, meghatározott rendben, egyik évben ebből, másik évben amabból."
A hivatalos egyházi ünnepen kívül a magyar
néphagyomány az ősi tavaszváró szertartást végez a nagyhéten. A
katolikusoknál a pap virágvasárnapkor szenteli meg barkát, mely az
északi, „hideg” országokban a pálmát helyettesíti. A magyar néphagyomány
úgy tudja, hogy az véd a rontás, betegség, vihar, jégeső ellen.
A Kárpát-medencei katolikus magyarság sok településen ezt a hetet
csonkahétnek is nevezi. A reformátusok bűnbánó hétnek emlegetik és ebben
az időszakban minden nap, gyakran naponta kétszer mennek templomba.
A
múltat és a telet jelképező kisze bábut nemcsak farsangkor égettek,
hanem virágvasárnapkor is. A szokás főleg az északi, palócok által
lakott vidéken ismert. A hajadonok virágvasárnapkor egy szalmabábut, a
kiszét menyecskeruhába öltöztettek, majd végigvitték a falun, a határban
levetkőztették, a szalmát darabokra tépték és mindegyik lány markolt
belőle egy csomót, majd azokat bedobták a vízbe. A szalmadarab vízben
való mozgásából azt figyelték meg, hogy vajon sikerül-e férjhez menniük
az adott évben. Akinek a szalmacsomója szépen elúszott, az azt
jelentette, hogy hamarosan kérője akad, akinek viszont szalmacsomója a
partra vetődött, az még egy ideig pártában maradt. Néhány északi, palóc
faluban úgy vélték, hogy a vizes szalmacsomó elmulasztja a szeplőket,
ezért azzal arcukat bedörzsölték. Az Ipolyságban a bábu cipelése is
szerencsét jelentett, úgy vélték, hogy az a lány, aki végigviszi a
kiszét a falun, a böjti időszak letelte után elsőként megy férjhez.
Számos
felvidéki magyar faluban virágvasárnapkor, kiszehajtás után a hajadonok
festett tojásokkal és szalagokkal feldíszített fűzfaágakkal, villőkkel
sorra járták a falut, megálltak a házak ablakai előtt és bekiáltották:
„Van magoknak virágvasárnapjok?” Ha a házaik azt mondták, hogy igen,
akkor a lányok énekeltek egy dalt. Amikor végeztek, a háziasszony
kiment, letört egy ágat a villőről és óvatosan megveregette vele a
lányokat. Az ősi mágikus szertartással azt kívánták elérni, hogy a
köszöntőt mondó lányok minél előbb találjanak párt maguknak és menjenek
férjhez.
A nagyhéti ünnep a tavasz jövetelét és a természet újjászületését
jelképezi, a magyar néphagyományban ezért nagyhét első három napjában
nagytakarítást végeztek, lelkileg is
igyekeztek megtisztulni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése