Számos
olasz város gazdag tájképi vagy történelmi-dokumentációs és művészeti
érdekességekben, de csupán Pompei és Herculaneum kiásott városai
kínálják, évszázadok múltán, a minden szempontból érintetlenül maradt
római települések hihetetlen varázsát.
A
Vezúv 79. évi kitörése során Herculaneumra és Pompeira zúdult elemi
csapás, amely a közeli Stabiaet is betemette, és halált hozott a
lakosaira, szinte teljesen érintetlenül hagyta az emberi kéz alkotásait,
a házakat, a bútorzatokat, a falfestményeket, a munkaeszközeiket,
lehetővé téve számunkra, hogy évszázadokkal azután felfedezzük, miként
zajlott az élez az ókorban.
Drámai
tanúbizonyság áll rendelkezésünkre az ezeknek a campaniai városoknak a
sorsát meghatározó eseményekről, az ifjú Plinius és a történész Tacitus
között folyt levélváltásban. Plinius két levélben leírja nagybátyjának,
az idős Pliniusnak a halálát, aki természettudós, illetve a
Miseno-foknál állomásozó római flotta admirálisa volt. Elmeséli, ahogy a
szárazföldre ment, mert közelebbről kívánta megnézni a Vezúv kitörését,
és mert segíteni akart a menekülőknek, de a campaniai tengerparton a
halálát lelte, megfojtva a mérgező kigőzölgésektől. A levelek ezentúl
értékes tanúbizonyságát alkotják a vulkán kitörését kísérő különféle
jelenségeknek; elmagyarázzák, hogy Pompeiben a lapilli- és a
hamurétegződések egy öt-hat méter magas lábazatot alkottak, míg
Herculaneumban tizenkét méter magas megkeményedett iszappad keletkezett.
A levélváltásban megtaláljuk ezentúl a templomok és a lakóházak fedele
beomlásának, a városban elburjánzó tüzek fészkeinek leírását, valamint a
lakosság nagy részének fulladásos halálára való utalásokat.
A
Pompei, Herculaneum és Stabiae végét okozó drámai események i.sz. 79.
augusztus 24-én kezdődtek. A tulajdonunkban lévő bizonyítékok egy
hirtelen robbanásról beszélnek, mely a helyi lakosokat meglepetésként
érte. (A Vezúv immár jó ideje kihunytnak tűnt, olyannyira, hogy szőlők
és termőföldek, villák és gazdaságok teljesen befedték lejtőit.) Sokan
magukban a házakban kerestek menedéket, a pincékben, mások a tenger felé
menekültek.
A kitörési anyag – hamu,
lapilli, láva és közvetve iszap – áradata több mint két napig tartott,
és csak halált és rombolást hagyott maga után. Pompeiben az emberek
hirtelen haláláért – melyről testhelyzetük lenyomata is árulkodik –
minden bizonnyal a forró, gázokból, porból és törmelékből álló, a
kitörési felhő leomlásából képződött úgynevezett izzófelhő okolható. Ez a
forró és belélegezhetetlen, valamint több száz km/órás sebességgel
lezúduló halálos elegy, megfojtotta és megégette az útjába kerülő
élőlényeket.
Herculaneum városát teljes
mértékben elárasztotta egy vastag iszapréteg, amely betemette a
lakóházakat, illetve magát a várost is. A iszap nagyon kemény lábazatot
alkotott, amely évszázadokkal később, különösen nehézzé tette az ásatási
munkálatokat, és a mállékony, könnyű anyaghalommal elárasztott
Pompeihez képest, lassabbá tette az ásatási terület helyreállításának
munkálatát.
Herculaneum a Vezúv lábánál épült egy terasz-szerű
képződményen, mely egy természetes, a tengerbe nyúló hegyfokot alkotott a
Miseno-fok és az Ateneo-fok között húzódó öböl kanyarulatában. Ebben a
tengerparthoz közeli partmenti sávban, a kitűnő éghajlati viszonyoktól
és a talaj termékenységétől kedvezve Herculaneum az egyik legvirágzóbb
campaniai várossá vált, ahol sorra épültek a Rómaiak által olyannyira
kedvelt tengerparti és tengerpart közeli villák, köztük az a Villa dei
Papiri (a Papiruszok villája), amelyet az ókor egyik leggazdagabb és
legfényűzőbb villájának tartanak.
Herculaneum
átmenőváros volt; szárazföldi- és parthajózási város a tengeri úton:
egyik kelet-nyugati útján haladt az a nagy partmenti közlekedési sáv,
amely Nápolyból Pompeibe, Nocerába dél felé vezetett. Az egyik
legfontosabb campaniai település volt tehát, jóllehet egy tágas
szárazföldi háttér hiánya és Nápolyhoz való közelsége nem tette
lehetővé, hogy nagy kereskedelmi vagy iparvárossá fejlődjön.
Herculaneum
eredete görög: a Magna Grecia gyarmatainak első, a campaniai tengerpart
menti terjeszkedési időszakában a cumai görögöknek felszerelt
védőkikötője, és Pompeihez hasonlóan, Héraklész mítoszához kötött
előretolt helyőrsége volt.
A
nápolyi (neapoliszi) görögök alatt érte el a tulajdonképpeni város
formáját, melynek városrajza az utcák merőleges metszésében a görög
városok tipikus alaprajzát tükrözte: három decunami (kelet-nyugat) és öt
cardines (észak-dél) metszette egymást derékszögben, különböző
kiterjedésű háztömböket határolva el egymástól. Később, miután a
samnisok elfoglalták, független rendszabályzással élt. I.e. 89-ben, egy
háborút követően, a rómaiak fennhatósága alá került, akiktől megkapta
municipium besorolását.
Herculaneum életében
döntő volt az i.sz. 62. évi nagy földrengés, és a Vezúv fentebb említett
79. évi kitörése. Ez utóbbi végérvényesen eldöntötte sorsát.
A
város eltemetését egy hatalmas – az esőzések által fellazított finom
vulkáni anyagból összeálló – iszapáradat okozta, mely a hegy csúcsától
egészen a tengerpartig elért. A híg, iszapos zagyáradat képes volt
behatolni minden házba, beleértve a város legeldugottabb pontjait is, és
teljes mértékben betemette a települést. Ezt követően lassan
megszilárdult, és egy kemény réteget képezett: Herculaneum így egy több
mint tizenkét méteres magasságot elérő hatalmas kőtömbbe lett
bebörtönözve. Ez a különleges körülmény, valamint az anyag keménysége,
végtelenül megnehezítették a város kiásását, ugyanakkor megőrződéséhez
kedvező feltételeket teremtettek: a különböző lakóházak, felső
szintjeikkel is a megkövült iszapba zárva maradtak. Ugyanez az oka
annak, hogy érintetlenül megmaradtak a házak fából készült részei, mint a
gerendák, a lépcsők, az ajtók, a bútorok, és a szövetek és papiruszok
rostjai is. Herculaneum megtalálása 1738-ban kezdődött Elboeuf osztrák
herceg megbízásából. Az iszapréteg állaga a munkásokat arra késztette,
hogy kutakat és alagutakat ássanak, melyek a város különböző épületeihez
értek el, elsősorban a Fórum környékére.
Később
a kutatások kiterjedtek a közeli területekre, egészen addig, míg az
1700-as évek táján elérték a Villa dei Papirit (a Papíruszok villáját),
melyet a benne megtalált hatalmas papiruszgyűjteményről neveztek el így.
Ugyanakkor bronz- és márványszobrokat is találtak itt.
Az
ásatási munkálatokat szüneteltették, amikor a tudósok figyelme Pompeire
tevődött át, ahol a várost betemető anyagot – lévén ez többnyire a puha
vulkáni hamu volt – sokkal könnyebb volt eltávolítani.
Herculaneum
életében a következő ásatási időszak 1828 és 1875 között volt, majd ezt
követte 1927-től – kisebb-nagyobb megszakításokkal – a napjainkig tartó
feltárás. Ez utóbbi során a régészek már sokkal ésszerűbb és
hatékonyabb irányvonalat követtek: törekedtek arra, hogy ahol ez
szükséges volt, a fellelt épületeket és alkotásokat eredeti formájukban
restaurálják.
Herculaneum ma úgy tűnik, hogy
új életet él: a századok sötétjéből szinte érintetlenül felemelkedve,
magának és múltjának varázslatos képét kínálja.
Gőgösen és hidegen uralkodik Pompei panorámáján a
Vezúv, életének és halálának okozója és tanúja. Lábainál az egykor
eltemetett város csendes maradványai a történelem varázsával terhesen
újra élnek, és rendkívüli közvetlenséggel mesélnek egy távoli múltról.
Egy
egyedülálló és egyedi történet Pompei, egy virágzó campaniai település
története, amelyet i.sz. 79-ben teljesen elárasztott és elpusztított a
vulkán kitörése. A nagy mennyiségű és finom kitörési anyag (vulkáni por
vagy hamu), mely az iszapnál jóval könnyebb állagú, tette lehetővé, hogy
a várost teljességében a napvilágra lehessen hozni, és leginkább azt,
hogy nemcsak az építészeti részek és a falfestménydíszítések maradjanak
teljesen épen, hanem a dísztárgyak, a bútorok, a legkülönfélébb
munkaeszközök, de például maguk az ételek és a szövetek is. Egy
rendkívüli fontosságú és gazdagságú leletegyüttes tehát melynek
kivételes varázsa van, mivel a szokásostól ténylegesen eltérő képet ad a
„mindennapokról”. Sok ókori várost, sok műemléket, sok régészeti
leletet hoztak a napvilágra, és mint megannyi mozaikdarabot, raktak
össze a tudósok, hogy az ókori civilizációk képmását rekonstruálják.
Pompei esetében másról van szó: abból a hamurétegből, amely egykor
megfojtott és eltemetett egy népet és egy várost, mára teljes egészében
újból kibontakozhatott egy civilizáció, egy városi település, mely
nemcsak házakból, templomokból, középületekből áll, hanem számtalan apró
dologból is, melyek a szokásokról, a hagyományokról, az életmódról, a
fontos és a hétköznapi emberek mindennapi tevékenységeiről árulkodnak.
Hirtelen,
a Vezúv kitörésével, a város ki lett radírozva a történelemből; minden
megállt egy pillanat alatt. Évszázadok távlatában Pompei újra ott van,
kiásva, az emberek szeme előtt, akik így meg tudják ragadni a múlt
képeit, újra fel tudják fedezni a tragédia pillanatait, de az emberek
mindennapi életének mozzanatait is.
Pontosan
ez Pompei különlegessége: a tény, hogy egy teljes, kimerítő és leginkább
élő képet tud adni a múlt egy civilizációjáról. Egyetlen más
dokumentáció sem képes erre. Ilyen közvetlen, ennyire világos, mint az,
amelyet az ezekben az ásatásokban napvilágra került leletek adnak
nekünk. Egyetlen más műemlék, ha még oly nagyszabású és fontos is, sem
képes ugyanazokat a dolgokat elmesélni; semmilyen írott tanúbizonyság
sem képes annyira kifejező lenni egy kisváros mindennapi életéről, mint
az, amikor az utcákat járjuk, belépünk a házakba, és az akkor
használatos tárgyakkal kapcsolatba kerülünk.
Nagyon
érdekes megfigyelni, ahogy a polgárok mosták és szőtték a ruháikat,
ahogyan őrölték a lisztet és sütötték a kenyeret, vagy ahogyan a
választási propagandájukat folytatták, vagy éppenséggel értesítették a
lakosokat a Színházban vagy az Amphiteatrumban tartott előadásokról.
Érdekes annak felfedezése, hogy miként működtették a söntéseket,
játékbarlangokat, vagy a házak alagsorában lévő üzleteket.
Rekonstruálhatjuk azt is, ahogy az emberek szabadidejüket töltötték a
közfürdőkben, a testgyakorlótereken (gimnáziumokban) vagy az utcákat
járva, a Forum nagy terén politikáról, gazdaságról és jogról vitatkozva.
A kiásott város egy másik, nagy fontosságú
dokumentációt kínál a különböző társadalmi rétegek életéről és
szokásairól. Ebből a szempontból nagy jelentőséggel bírnak a
lakóház-típusok. Meg lehet különböztetni a nemes család házát a
kereskedő és iparos réteg házától. Az elsőt a klasszikus római
tipológiához lehet hasonlítani; a második, bár lényegében a domus
elemeit ismétli, két jellegzetes vonást tartalmaz: egyrészt különösen
fényűző, hogy kiemelhesse a polgári réteg fontosságát, másrészt az a
jellemzője, hogy a tulajdonképpeni lakás a második szinten van, lévén
helyet kell, hogy adjon a földszinten elhelyezett üzlethelyiségnek.
Ott
vannak végül a köznép jóval szerényebb és kisebb házai, díszítések
nélkül és gyakran konyhakerttel, ahol a föld alapvető terményeit
művelték. A szolgaságnak és a rabszolgáknak nem volt saját hajlékuk,
számukra a szolgálati helyiségek részében tartottak fent egy kis szobát,
mely minden előkelő lakóházban megvolt.
Azután
léteztek szállók vagy bérhelyiségek az átutazóban lévő emberek számára,
akik valószínűleg Pompeiban mindig nagy számban voltak jelen, mivel a
város kikötő- és kereskedelmi tevékenységet folytatott.
A
városban fel lehet ismerni az előkelő és a köznépi lakónegyedeket: az
elsőt széles, burkolt utak keresztezik, amelyekre szép és gazdag villák
homlokzata néz, melyek belsejében csodálatos kertek és értékes
díszítések látszanak; a másikban keskeny és rossz állapotban lévő
sikátorok ékelődnek az egyszerű és alacsony kis házak közé, melyek
mellett kis üzlethelyiségek vannak. Ahhoz, hogy Pompei értékét
felismerjük, nem a művészeti szempontból legjelentősebb műemlékeknél és
építménynél kell elidőznünk, hanem be kell, hogy járjuk a város minden
zugát: csak így tudjuk felfedezni az igazi arcát és újraélni a múltját,
hagyva, hogy a dolgok, melyek egy majd két évezreddel ezelőtti
történetet mesélnek, megigézzenek.
(Loretta Santini nyomán, Lieber Tamás kiegészítéseivel
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése