Nem mulatság volt hajdan az áldomás. Legkorábbi történeti adatunk róla a
honfoglaláshoz kapcsolódik. Anonymus, III. Béla király névtelen
jegyzője ,,A magyarok tettei" című művében írta, hogy amikor Ond, Kelet
és Tarcal vezérek egy hegy tetejéről az új hazát megpillantották:
"Azon a helyen, pogány szokás szerint, egy igen kövér lovat leölvén, nagy áldomást tőnek."
S ha tovább forgatjuk a krónikát, azt is olvashatjuk benne, hogy amikor
Árpád és főemberei hírül vették, hogy seregük már a meszesi kapuig
jutott:
,,Igen nagy örömmel örvendezések, és pogány szokás szerint áldomást
tőnek... egész héten át ünnepélyesen lakomáztanak és csaknem minden nap
megittasodtanak."
Az idézetek lényegében már meg is magyarázták, amit a nyelvtudomány is
tanúsít, azt ti., hogy az áldomás jelentése akkoriban áldozat volt, a
szó honfoglalás előtti szavunk, az ugor eredetű áld, áldoz szó
származéka.
Az áldomás tehát áldozat volt, olyan vallási szertartás, amelynél az
ember hódolat, könyörgés vagy hála nyilvánításából az istenségnek
jelentős értéket ajánl fel és semmisít meg. A nomádnak, így a
magyarságnak legértékesebb tulajdona a lova volt. Közülük választotta a
javát, s azt ünnepélyes keretek közt leölve, legjobb részét ajánlotta
fel istenének, vagyis áldomásozott. A hús nagy tömege azonban megmaradt.
Hogy kárba ne vesszen, megsütötték vagy megfőzték és elfogyasztották.
Az áldozatot vagyis az áldomást így lakoma követte, amelyről az ital sem
hiányozhatott. Az áldomás így mulatsággal is végződhetett.
Priszkosz Rhetor, Attila udvarában járt bizánci történetíró tudósít
bennünket arról, hogy a hunoknál italáldozat is volt. Az áldozat
bemutatója felajánlotta az istenének az italt, majd a kupából a földre
vagy a tűzbe loccsantotta az első kortyot, a többit megitta.
Bár közvetlen bizonyítékunk nincs, mégis fel kell tételeznünk, hogy a
honfoglaló magyarságnál is dívott ez a fajta áldomás, ugyanis a
későbbiekben már mint ősi szokás szerepel az italáldozat. A letelepülés
után aztán nem a ló-, hanem - érthetően - az italáldozat
hagyományozódott tovább, de mivolta jelentősen módosult.
Első írott emlékünkben a sárospataki plébános által földvétel
bizonyságára kiállított, 1310. november 5-én kelt oklevélben
olvashatjuk, hogy az adásvétel tanúk előtt történt, s hogy a vevő:
"A hely szokása szerint a szerződési zálogot és az áldomásitalt megadta."
Ugyancsak áldomást isznak egy 1349. évi oklevél szerint szőlő
ajándékozásánál, egy 1399. évi oklevél szerint pedig peregyezség
alkalmával is, ,,az egyeség megerősítésére és bizonyságára".
A Szent János pohara vagy János pohár elnevezés az egyháznak az ősi
hagyományokat - itt a boráldozatot - megváltoztatni, és a rossz
szokásokat - a részegeskedést - zabolázni törekvő tevékenységében
gyökerezik. Az elnevezés a János napi, december 27-én tartott
borszentelésből, és abból a legendából fakadt, amely szerint János
apostol Aristodemost akarván megtéríteni, megitta a mérgezett bort, de
az nem ártott meg neki. Innen ered egyébként János poharának még a
búcsúital jellege és gyakorlata is. Az elnevezés, a szokással együtt,
német nyelvterületről származott hozzánk, és az erdélyi szászok a náluk
viszont újként honosodó áldomásitalra is ráragasztották. Ez az elnevezés
aztán más vidéken is elterjedt.
Az áldomás tehát az ősi hálaáldozatból s azt követő lakomából a
tisztességes tulajdonszerzést bizonyító és megerősítő jogi formaság
lett.
Legényavató áldomás-t a föld népe is tartott, amikor is a ,,suttyót" a
legények közössége tagjává fogadta. Az áldomásivás mellett sokféle egyéb
ceremóniája is kialakult, de ez volt az általános, jóllehet ennek is
többféle formája dívott. Aporkán pl. nyolc katonaviselt legény
koccintott és fogott kezet az új legénynyel. Balatonfelvidéken egyszerű
áldomásfizetéssel járt. Garamvölgyön - mint másutt is sokfelé -
keresztapát választott, azzal egy icce bort poharazott, s az első
koccintásnál a keresztapa ezt mondta neki:
,,Eddig tartottalak jó barátomnak, most már tartalak jó keresztfiamnak.
Úton vagy útfélen ha valaki megsért előttem, majd elbánok vele."
A felavatott legénynek most már joga lett dohányozni, kocsmába, fonóba,
lányos házhoz járni, leányt táncba vinni, búcsú-verekedéskor a többi
legény védelmére kelni
Német építőmunkások terjesztette, lényegében végző s így hálaadó áldomás
a később-a kitűzött gallyról - ,,bokrétaünnep"-nek nevezett áldomás. A
ház fedelének elkészültekor összegyűltek az építők, a családtagok, és a
gazda egy pohár borral felköszöntőt mondott.
De áldomást adott a gazda más munka bevégzésekor is. Aratáskor,
kendernyüvéskor, fonóban, fosztóban, szüretkor ezzel kezdődött a
mulatság. S ugyancsak hálaáldomás járta a halászoknál a hálókötés
befejeztekor vagy a sikeres, jó fogás után.
Csak jóval később szakadt el az ősi gyökerektől az áldomás, de
ünnepélyes jellege akkor is megmaradt, mint ahogyan a pohár borral való
felköszöntés, szerencsekívánat és hálamondás is. Századunk első
negyedében aztán már inkább ünnepélyes lakoma lett, valamely örvendetes
alkalmat ünneplő, víg evésivás. S bizony ma már, amikor pohár borunkkal
valakit felköszöntünk, aligha gondolunk arra, hogy az ősi áldomást
idézzük, de azzal a mozdulattal emeljük poharunkat, amellyel hajdanában
az áldomás kihirdetője az ukkon poharat bemutatta. Emeljük hát fel
búcsúzóul mi is, de már Szent János poharát, és olvassuk el áldását a
szolnokiak rigmusában
Szent János áldása terjedjen fejünkre,
Bú és bánatunkat fordítsa örömre.
Bor, búza terméssel, arany ezüst pénzen,
Mindezekért szükséget ne lássunk pénzből,
Barátság és jókedv ne múljon szívünkből.
Jók legyünk magunkhoz, jót tegyünk másoknak,
Mert ez fundamentuma földi boldogságnak,
Örömnek, jókedvnek, minden vigasságnak.
/Forrás: áldomás/
Mit láthattak a koccintásban, az ivóalkalmatosságban a régiek, amiért
azt jogerős megállapodásaik megpecsételésére alkalmasnak vélték? Erre a
kérdésre a természeti népek gyakorlatából kaphatunk választ, akik az
érintésnek gyakorta varázserőt tulajdonítanak. Az érintés átsugározza
életerőnket, lelkünket arra, akit megérintettünk. Így a kölcsönös
érintkezés, például a kézfogás vagy csók következtében két emberi lélek
kicserélődik, mintegy testvérré válik. Az érintés varázslatos erejével
létrehozott lélekcsere gondolata lappang végeredményben a poharak
összekoccintásának hátterében is. Mi történt tehát a jogi
megállapodásokat, szerződéseket követő áldomásokon? Azok, akik a jogi
aktus során mint szemben álló felek szerepeltek, poharukat
összekoccintva kifejezésre juttatták, hogy egyezségük testvéri
megállapodás, szerződésük meleg emberi kapcsolat eredménye, amely minden
vitát, háborúskodást kizár, és megpecsételi a szerződő felek között a
békét. Baráti poharazgatásainkban ennek az emléke cseng vissza.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése