A népdal a magyar népzene legősibb formája. Emberi érzelmeket és gondolatokat testesít meg, fejez ki. Szerzőiket nem ismerjük, a legtöbbjük nemzedékről-nemzedékre szállva, szájhagyomány útján keresztül maradt ránk. A 18. század közepéig senki sem foglalkozott a magyar népdalok gyűjtésével, mivel éneklésük mindennapos és természetes volt. A népdalok és a szövegek feljegyzése már a 19. században elkezdődött. A tudományos népdalgyűjtéssel a 20. század elejétől foglalkoznak népdalgyűjtőink. Népdalaink eredetének kinyomozása elsősorban Kodály Zoltán és Bartók Béla – 20. századi zenetudósaink, zeneszerzőink - nevéhez fűződik.
"A magyar népdal - olvassuk Kodály Zoltánnál - az egész magyar lélek tükre, a magyar nyelvvel egyidős; a magyarság történelme során kialakult és az évszázados - évezredes - használatban csiszolódott népzenei hagyomány anyanyelvünkhöz hasonló érték. Benne mindannyian magunkra ismerhetünk, belőle mások is megismerhetnek bennünket". A népzene olyan dallamokból tevődik össze, amelyeket sokan és sokáig énekeltek. Az, hogy a magyar népzene ma is eleven valóság annak köszönhető, hogy annyira más, mint Európa minden indoeurópai népének a zenéje, ezért az nem tudta megváltoztatni., hiszen a nyelvvel, a táncművészettel, a hiedelemvilággal, a mesevilággal és a viselkedési formáinkkal bennünk élt, hozzánk kötődött és ma is magyarságunk szerves részét alkotja. Népzenénk mindig szorosan kötődött népünk életéhez; annak feltárása nélkül nem kaphatunk teljes képet őseinkről.
Az egyik legnagyobb
zenetudós Nagyszentmiklóson született. Apja Béla iskolaigazgató, anyja Voit
Paula zenetanár volt. Négy évig Pozsonyban tanult zongorázni és zongoraelméletet.
1899-től a budapesti Zeneakadémián tanult. 1903-ban mutatkozott be
zongoristaként Pozsonyban, Bécsben és Berlinben.
Bartók ismert
zeneszerzővé nőtte ki magát. Mint ilyen a XIX. sz-i magyar,
romantikus muzsikának volt népszerűsítője. 1905-ben figyelme a népzenére
irányult, és módszeres népzenei gyűjtőmunkához kezdett. Előbb
csak a magyar, később a szomszédos népek népzenei anyagának feldolgozásával
is foglalkozott. 1913-ban Afrikában az arab népzenét tanulmányozta. Kodállyal
karöltve új zenei stílust hívott életre. 1911-ben létrehozta az Új
Magyar Zenei Egyesületet.
1918-ban tánc játékai
jelentették életének nagy sikerét.
Az I. világháborút
követően külföldön hangversenyezett. Mint elismert komponistát és előadóművészt
ismerte meg a világ. Zenéjével a népek testvérré válásának eszméjét
hirdette. Népdal-gyűjtését 1920 és 1930 között dolgozta föl. Mint a
Zeneakadémia tanára 27 esztendőt töltött el tanítással. 1934-től
a Magyar Tudományos Akadémián dolgozott a magyar népzene sajtó alá rendezésével.
1936-ban utolsó gyűjtőmunkáját Törökországban végezte. Alkotó
munkája a csúcsra 1926 és 1938 között emelte.
1940-ben Bartók,
feleségével, Pásztory Dittával az U.S.A.-ban telepedett le. Egészségi állapota
állandóan romlott. Életét New-Yorkban fejezte be. Hamvait hazahozták és a
Farkasréti temetőben, az unitárius egyház szertartása mellett helyezték
örök nyugovóra.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése