Már születése pillanata sem számít mindennaposnak: 1915. december 19-én
Edith Giovanna Gassion Párizsban a nyílt utcán látta meg a napvilágot.
Anyja, Annetta Giovanna Maillard, bárénekesnő volt: énekelni ment
Konstantinápolyba, ezért a kis Edith-et rábízta anyjára, majd apai
nagyanyjához került, aki egy bordélyház mádámja volt Normandiában. A
kislány 1919-ben szaruhártya-gyulladás következtében megvakult, látását
csak hétévesen nyerte vissza. Elmondása szerint a Szent Terézhez
intézett imádságoknak köszönhetően.
Apja, Louis Gassion, aki cirkuszi artistaként próbált megélni, magához
vette a lányát. Ezt követően Edith utcai mutatványosként szerepelt.
Ilyen irányú pályafutása hamar véget ért vékony testalkata miatt.
Énekhangjának köszönhetően azonban továbbra is pénzt tudott keresni apja
mutatványai mellett. Ám 15 évesen önállósította magát és Párizsba
költözött. Kilátástalan helyzete volt, hol az utcán élt, hol alkalmi
partnereinél hált. 1932-ben megszületett egyetlen gyermeke: Marcellina.
Edith ekkor 17 éves volt. A kislány azonban kétéves korában
agyhártyagyulladás következtében meghalt.
Utcai éneklés közben figyeltek fel Edith rendkívüli tehetségére, és
Louis Leplée, a Gerny’s kabaré igazgatója indította el pályáján. Tőle
kapta a Piaf nevet is, ami a francia argóban kis verebet jelent, utalva
megjelenésére és vékony testalkatára (Edith alig 150 cm magas, 40 kg
súlyú volt). Edith Piaf 1935-ben, húszévesen énekelt először színpadon.
Első fellépésén maga kötötte pulóverben jelent meg, melynek egyik
ujjával nem készült el, s a hiányt egy fehér selyemkendővel palástolta.
Éneklés közben azonban lelepleződött, mivel kendője a lába előtt kötött
ki. Túlzás nélkül állítható, hogy a közönség is ott hevert.
Több mint húsz éven át az ő lemezei voltak a legkeresettebbek a francia
piacon. Dalaival, erőteljes, nagy kifejezőerejű hangjával, magával
ragadó előadásmódjával érdemelte ki a sanzon királynője címet. Dalai
nagy részét ő komponálta, s a szöveget is ő írta. Leghíresebb dalai: Nem
bánok semmit sem, Mylord, Rózsaszínű élet, Padam...Padam... Életéről
filmek, színdarabok, könyvek sokasága készült. Életrajzi regénye, a Nem
bánok semmit sem, magyar nyelven is megjelent. Edith rendkívüli
érzékenységgel bírt a szegények és elesettek irányába. 1941-ben Párizs
német megszállása idején rendszeresen énekelt a katonáknak. A
hadifoglyok árváinak megsegítésére gálaestet szervezett. A műsor után az
elegáns nézők nercbundáit és ékszereit elárverezték, hogy pénzt
gyűjtsenek.
Edith életében mindig is jelentős szerepet töltöttek be a férfiak. Yves
Montand első szerelmei között volt. A Moulin Rouge-ban találkoztak és a
férfi azonnal elvarázsolta. Az érzés kölcsönösnek bizonyult: „23 éves
voltam és ő volt az első igazi szerelmem. Elhitette velem, hogy Isten
vagyok” – mesélte Montand. Edith rövidesen hozzálátott, hogy létrehozza
belőle az ő Istenét. Ceruzát tett a fogai közé, hogy elveszítse
marseille-i akcentusát. Megváltoztatta a repertoárját. Kilökte a
színpadra, ahol Montand-nak rövidesen ugyanakkora lett a sikere, mint
neki.
Amikor a közönség tombolva ünnepelte Montand-t, Piaf a színfalak mögött
szomorkodott: „Minden visszatapsolásod közelebb visz ahhoz, hogy
megunj.” A forgatókönyv későbbi kapcsolataiban is ugyanez maradt:
felfedez egy férfit, művészt, sztárt farag belőle, a férfi eltűnik, ő
kezdi elölről. E sort erősíti többek között Eddie Constantine, André
Pousse, Jacques Pills (második férje), Moustaki, Charles Dumont, Charles
Aznavour, Félix Marten, Gilbert Bécaud és Thépohanis Lamboukas
(harmadik férje). Edith rendelkezett azzal a képességgel, hogy
önbizalmat csepegtessen másokba, éppen ő, akinek oly kevés volt az
önbizalma.
Az egyetlen férfi, akiben nem csalódott, a bokszoló Marcel Cerdan volt,
aki először vezette oltárhoz. Edith amerikai turnéja során ismerte meg
1947-ben. Ekkoriban feszített tempóban dolgozott, hogy belopja magát a
tengeren túliak szívébe. A kezdeti nehézségek után végül ő győzött: a
közönségből őrült elragadtatást váltott ki. Hollywood leghíresebb
személyiségei jöttek el, hogy tapsoljanak neki: Marlene Dietrich (akivel
barátságot köt és esküvői tanújának választja), Orson Welles, Frank
Sinatra, Henry Fonda, Charlie Chaplin, Judy Garland.
Ám a sors ismét kegyetlenül bánt vele: szeretett férje
repülőgép-szerencsétlenség következtében meghalt. Innentől
tulajdonképpen mélyrepülés Edith élete: rászokott az alkoholra és a
kábítószerekre. Bár 1952-ben fényűző körülmények között férjhez ment
Jacques Pillshez, négy év után mégis elváltak útjaik. Az 50-es évek közepére Piaf egészsége megrendült, de ő orvosai tiltása ellenére újra és újra színpadra lépett.
1962-ben a görög származású, alig 27 éves Thépohanis Lamboukashoz ment feleségül, akivel együtt többször is fellépett. 1963
októberében turnéra indult, amit „öngyilkos turnénak” is szoktak
nevezni. Azonban többszöri rosszullétei miatt kórházba került, ahol
áttátes rákot
diagnosztizáltak nála. 1963. október 11-én halt meg.
Yves Montand ::„Amikor meghalt, a betegágya
mellett lehettem. Nem, nem jó a szó: nem meghalt, ez a kis nő egyszerűen
elfogyott. Mint a gyertya. Törékeny alkata szinte eltűnt a lepedőben…
És amikor lecsukta örökre a szemét, akkor szűnt meg teljesen. Edith a
mesélő, daloló szeme volt Franciaországnak, és kérdéses, tudunk-e még
úgy látni, mint ő. Olyan őszintén, mélyről jövően – olyan szerelmesen és
tragikusan. A temetésre elindultam, de aztán nem érkeztem meg. Nincs
közöm a testéhez. A szeméből kinyíló lelkéhez volt közöm. Azt pedig ott
hiba keresem"
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése