Ez tulajdonképpen az ősidőkbe
visszanyúló Boldogasszony tiszteletet jelenti. Egyetlen nép sincs, aki
annyiféle módon nevezné Szűz Máriát, Jézus anyját. A leggyakoribb
elnevezés a már említetteken kívül: Nagyboldogasszony, Magyarok
Nagyasszonya, Nagyasszony, Kisasszony, Szűzanya, Mindnyájunk Édesanyja,
Boldogságos Szűz, Madonna, és még a liturgia részeként számos a
tiszteletet kifejező elnevezés. Gyönyörű nevet adtak a csíkiak és a
csángók a csíksomlyói Szűz Máriának: „Napba öltözött Boldogasszony” A
csíksomlyói búcsú is azért tudta legalább egy napra lélekben egyesíteni a
világ magyarságát, mert a magyar emberek tudatalattijából előjött a
megmagyarázhatatlan vágy, hogy ott legyenek azon az ünnepen, ahol lelkük
visszaszáll az a legősibb időkbe. Csíksomlyó a magyar nép
összetartozásának és megmaradásának szimbóluma lett az évszázadok során.
A csíkiek a rengeteg csapás után, amelyet a történelem, a természet
mért rájuk, itt Somlyóhegyén találtak vigaszt, és a felkelő Nap
ragyogásából merítettek erőt A Nap Asszonya, Babba Mária adott és ad ma
is reménységet a székelyeknek, csángóknak, a világ magyarságának.
A
csíksomlyói kegytemplom Mária-szobráról vált világhírűvé. Egyes
források szerint a földkerekség legnagyobb kegyszobra, magassága a
koronával együtt 2,27 méter. A szobor hársfából készült, alkotója
ismeretlen. A gipsz- és festékbevonatát többször felújították, a múlt
évszázadban azonban megtiltották az újrafestését. A szobor keletkezését
rögzítő okiratok a tatárok dúlásakor megsemmisült. Szakértők szerint a
reneszánsz alkotás az 1510-20-as évekből származik. Nem kizárt, hogy a
készítő egy csíksomlyói ferences szerzetes lehetett, ugyanis ekkoriban
fafaragó és festőműhely is működött a kolostor falai között. Csíksomlyói
papi alkotóra utalhat az, hogy nem hagyta az alkotáson névjegyét,
alázatossága miatt, másrészt Mária arca egy székely lányéra hasonlít. A
Szűzanya alakját aranyos sugárkéve ragyogja be, innen a Napbaöltözött
Asszony elnevezés. A csíksomlyói ábrázoláson Máriát alkotója a Nap
éltető sugaraiba öltöztette, fején 12 csillagból álló koszorú van,
karján a gyermek Jézus látható. Mária lába alatt egy holdba mintázott
torz emberi arc fedezhető fel, Nestorius, más források szerint Árius,
aki a 440-es évek táján megtagadta a szűz istenanyai mivoltát. A
királynőként ábrázolt Mária fején korona, kezében jogar. A XVIII. század
végétől 150 éven át nem a mostani ék volt Mária és Jézus fején, hanem
egy-egy - Batthyány Ignác, erdélyi megyéspüspök által készíttetett -
ezüstkorona. A kolostor kincstárában ma is láthatóak ezek a fejdíszek.
Az emlékezet szerint a püspök hálája jeléül csináltatta az új koronákat,
mert a Szűzanya közbejárására megszűnt a lábfájása. Batthyány püspöknek
köszönhető, hogy összegyűjtötték a szoborhoz köthető csodás
eseményeket. A szobrot gyakran nevezik Csodatévő Máriának is. A
feljegyzések szerint az 1700-as években az istenanya koronáját két
angyal tartotta, a fejétől kétarasznyira. Amikor a kolostor lakóit és a
nemzetet veszély fenyegette, a korona a szűz homlokára került. A vész
közeledtét jelezte az is, amikor Mária arca szomorúvá vált. Az 1620-as
évek derekáról származik egy visszaemlékezés, amely szerint mise alatt
fehér köd gomolygott ki a sekrestyéből, a hívek fölé szállt, majd
eloszlott. Azt sajnos nem örökítették meg, hogy mire utalt a jelenség.
1746 karácsonyán, majd január 8-án ugyanaz a dolog ismétlődött meg,
Jézus kezében lángot kapott a díszvirág. A hívek azt hitték, hogy egy
gyertya miatt gyulladt fel, megvizsgálták, de Jézus keze nem
perzselődött meg.
A legismertebb történet a tatárok 1661-es
betöréséhez kötődik, amikor nem sikerült elrejteni a szobrot. A támadók
felgyújtották a kolostort és a templomot, a szerzeteseket meggyilkolták
vagy rabszolgasorba kényszerítették. A lakosság a templom falai között
keresett oltalmat, Máriához könyörögtek. A tatár kán látta, hogy az
emberek körbeveszik a szobrot, utasítást adott katonáinak, hogy
szállítsák el. Feltették egy szekérre, de nem tudta elhúzni sem négy,
sem hat ökör. A dühös tatár ledobatta a szobrot a földre, és kardjával
elkezdte kaszabolni Mária alakját. A vágások nyomát ma is láthatják a
nyakon és a homlokon. A tatár vezér karja megbénult, majd katonáival
együtt elmenekült. Annak ellenére, hogy a támadók felgyújtották a
kolostort és a templomot, a szobron semmilyen égési nyomot nem találtak.
Fel
sem sorolható az összes csoda, amely Mária lábainál elmondott ima után
következett be. Rengeteg beteg, elkeseredett ember nyert vigaszt és
gyógyulást itt, a hálából elhelyezett táblák az oltár mellett láthatóak.
Eredetileg
a kegyszobor a négy mellékoltár egyikén állt, 1664-ben helyezték át a
főoltárra Szent Katalin és Szent Borbála szobraival együtt. A történelem
viharai miatt Szűz Mária szobrát két alkalommal is elmenekítették
Somlyóról, 1916-ban Székelyudvarhelyen, majd Kolozsváron helyezték
biztonságba a háború miatt, 1920-ban tért haza. Mária jobbján Szent
István, balján Szent László 260 centiméteres szobra látható.
A
búcsújáró helyeken a hívek igyekeznek megérinteni a kegytárgyakat. A
néphagyomány szerint Mária szobrának megérintése segít abban, hogy imánk
meghallgatásra találjon. Bálint Sándor szerint ez a szokás onnan
eredeztethető, hogy: "a dolgok kultikus szertartás által már a pogány
népeknél is mágikus színezetet nyertek (tabu, totem stb.), a katolikus
gyakorlatban pedig szentélménnyé válnak, amelyeknek az egyházi felfogás
meg a belőle fakadó jámbor néphit értelmében egyaránt különleges
foganatosságuk, kegyelemközlő erejük van. A különböző tárgyak, a
szentelés és áldás által karizmatikus jelleget nyernek. Az egyház tehát a
régiek szimbolikus természetszemléletét elismerte, megszentelte,
művészetében és liturgiarendszerében fölhasználta. Így keletkeztek az
Egyházban a szentélmények. (Vízszentelés, gyertyaszentelés, tárgyak
megáldása...) - A szentélmények át meg átszövik népünk személyes életét,
mindennapi munkáját. Egészséget és oltalmat közölnek a bennük
bízókkal".
A búcsújáróhelyeken gyakori, hogy a pappal
megszenteltetik a zarándokok a rózsafüzért, imakönyvet, majd elviszik a
kegyszoborhoz és hozzáérintik. Úgy tartják, hogy a szoborral érintkező
tárgyban hazavihetik és otthonukban is jelen lesz a misztikus kegyelem.
Csíksomlyóra is sokan viszik magukkal beteg hozzátartozóik ruháját,
kedvenc tárgyait, hogy a szoborhoz érintve a Szűzanya oltalmát kérjék
szeretteiknek. 1749 júniusában a királyi fürdőben pihent Szentiványi
Mihály felesége, Boros Zsuzsanna unokáival, ám az egyik kisgyermek
néhány nap múlva váratlanul meghalt. A gyászoló nagymama a halott
gyermek mellé térdepelt és imádkozni kezdett, a kicsi kezére tette Mária
csíksomlyói képét. Három óra elmúltával a gyermek felébredt. A szülők
és nagyszülők hálából ezüst emléktárgyat készítettek, amit a somlyói
ferenceseknek adtak. A csíksomlyói búcsúra igyekvők soraiban gyakran
találkozhatunk olyan zarándokokkal, akik zöld nyírfaágat visznek
magukkal autójukon, tarisznyájukon. A zöldág jelenlétét a búcsún
többféleképpen magyarázzák. Vannak, akik szerint a hargitai győzelem
(1567) emlékét őrzi az ág, a katonák a Somlyóra való felmenetelkor így
díszítették a győzelmi lobogót. Egy népi hagyomány szerint a búcsúból
hazavitt ágat vízbe kell tenni. Megszámolják, hány levele van, és ennek
megfelelő számú imát kell a családnak naponta elmondani. A fohász Mária
tiszteletére, a család egészségéért, boldogulásáért hangzik el. A levelek
lehullásával megszűnik az imakötelezettség. A búcsúról a zarándokok a
nyírfaágon és a megszentelt tárgyakon kívül mézeskalácsot is hazavisznek
magukkal. Az édességet megették, hogy a test megszentelődjék az étel
által.
A kegyszobor alakjait évszázadokon át az egyházi
ünnepeknek megfelelően felöltöztették. Advent és nagyböjt idején lila,
karácsonykor és húsvétkor fehér, nagypénteken fekete, pünkösdkor piros,
az év többi napján zöld színű ruhát adtak a szoborra. Az 1900-as évek
elején Jézust is felöltöztették, 1960-tól ez a szokás megszűnt, a
korábban használt ruhákat ma is őrzik.
Hunhír.info - demokrata
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése