Tavaszutó - Ígéret hava - Borjútor (Virágzó élet) hava
Május az év ötödik hónapja a Gergely-naptárban, 31 napos.
A latin Maius hónapot Ovidius szerint a meglett korúak (maiores) tiszteletére nevezték volna el. Valószínűbb azonban, hogy a régi római Maia istennő vagy férfi párja Maius volt a névadó.
A görögöknél Maia a pleiászok egyik csillaga volt, Zeusz szeretője, és
a főistennek együtt töltött éjszakák eredményeként Hermész (latin
Mercurius) anyja.
Május az ókorban Európa-szerte engesztelő
és tisztító szertartások böjtös időszaka volt. A keltáknál Beltane az ünnep neve, mely a fényistenük (Bel) tüzét jelenti. Más elképzelések azonban a közel-keleti Baál istenre vezetik vissza eredetét. Beltane az ifjú Isten férfivá serdülésének ünnepe. Ekkor szeret bele az Istennőbe, és e napon teljesül be szerelmük a mezőkön, virágos réteken. Az Istennőben megfogan az Istenség, az Ő megtermékenyülésének ünnepe ez.
Beltane egykoron druida tűzfesztivál volt, amelyet az Istennő és a Szarvas-istenség egyesülésének megünneplésére, a termékenység dicsőítésére tartottak. Ezen a napon a szüzek közül minden település megválasztotta a Május királynőjét, akit feláldoztak a Szarvas-istennek.
A nép szerelmes szívű legényei május elsején "májusfát" állítanak kedvencük háza elé. E hónap ünnepségei - a majálisok - a tavasz és a nyár örömeinek szólnak. A szerves élet fejlődésének ekkor van a tetőpontja.
Amikor Szent Fülöp és Szent Jakab apostolok Hieraploiszba mentek, a pogányok
este egy faággal jelölték meg Fülöp szállását, de másnapra Isten
angyalai a város minden házára zöld ágat tűztek, így a pogányok nem
tudták melyik házba menjenek be. Így menekült meg Szent Fülöp a
haláltól.
Van egy másik történet is
miszerint: Szent Fülöp és Szent Jakab miközben téríteni jártak
csatlakozott hozzájuk egy Valburga nevű szűz hajadon. A pogányok nem
nézték jó szemmel a lány cselekedetét, ezért tisztátalannak
nyilvánították, rágalmazták. A lány, hogy elűzze a gúnyolódókat elővette
vándorbotját leszúrta a földbe, letérdelt és imádkozni kezdett. Alig
múlt el pár óra és a bot kizöldült. Ez Szent Jakab napja hajnalára
történt. Ettől fogva állítanak a nőtlen férfiak a jó magaviseletű lányok
ablaka elé egy magas zöld fát, persze mindezt észrevétlenül.
Történészek
kutatásai alapján pedig európai, azon belül pedig germán eredetű a
májusfaállítás hagyománya. A középkorban kezdett elterjedni szélesebb
körben. Az ünnepségek, melyek kapcsolódnak hozzá az ősi indiai és
egyiptomi népek termékenységi táncaikból gyökereznek. A megújuló életet
szimbolizálja a májusfa tánc. Minden éven, annak reményében, hogy
bőséges lesz a termés új májusfát állítottak.
Az
angoloknál és a bajoroknál a települések büszkesége volt a májusfa A fa
szimbolizálta a jó módot, a függetlenséget, a falu illetve a város
erejét. A fa kérgét és ágainak egy részét eltávolították, majd
szalagokkal, virágokkal, koszorúval díszítették és ezután felállították.
A fa törzse a férfiasságot, a díszek pedig a nőiességet jelenítették
meg.
Magyarországon először a 15.
században említik a májusfaállítást. A tavaszköszöntés jelképe, de
ugyanakkor az európaitól eltérő szokások is kialakultak. Általában
nagyon magas nyárfát, gyertyánfát vagy fenyőt, díszítenek szalagokkal,
selyemkendővel, és egy üveg italt is akasztanak a fa ágai közé, melyet
május végén a fa ledöntésénél fogyasztanak el a legények. Nálunk a
termékenység jelképe és szerelmi ajándék, mivel főleg nőtlen férfiak
állították annak a lánynak, akinek udvaroltak.
A
Római birodalomban május hónap folyamán tartották a Florália ünnepeket.
Flóra istennő a római vallásban, minden virágnak, virágzásnak, a
természetnek tisztelt istennője. Tágabb értelemben a tavasz, az
újjászületés, a termékenység, a termés, sőt a nők anyai reményeinek
megtestesítője, patrónája volt. Floralia virágünnep, a megújulás
ünnepe. Florália, eredeti néven a ludi Florales, a rómaiak egyik
legnagyobb, évente megrendezésre kerülő ünnepe volt, eleinte a
gabonavirágzás időszakában. Később adott napokon, április 28-tól május
3-a között tartották.
Az ünnepi sorozat kezdő napján rendezték
meg a fasti Floraet, az áldozatot ekkor mutatták be az istennőnek,
virágzó gabonakalászt helyezvén az oltárra. Az emberek virággal
borították be magukat, sőt még állataikat is feldíszítették. A floraliák
kedvelt eseménye, hogy termékenységet szimbolizáló babot, borsót,
lencsét dobtak a mulatózó nép közé. Az ünnepségeken színészek, táncosok,
cirkuszi játékok szórakoztatták a közönséget. A hangulat magasra
hágott, az esemény nem volt mentes a túláradó jókedvtől, a
kicsapongásoktól, a durva tréfáktól sem.
Pünkösd ünneplésében ma is fontos
szerepet játszanak a virágok, elsősorban természetesen a pünkösdi rózsa,
a rózsa, a jázmin és a bodza.
Szent Flórián napja (május 04.)
Pongrác, Szervác, Bonifác (május 12.)
Nepomuki Szent János emléknapja (május 16.)
Áldozócsütörtök (május 17.)
Orbán napja (május 25.)
Népi megfigyelések májusban:
- májusi csendes eső, növeli a vetést
- száraz május, száraz esztendő
- ha májusban erősen halljuk a békákat kuruttyolni, úgy igen sok eső lészen
- ha május elején esik, úgy kevés borunk lesz
- nagyon meleg május után esős június következik
- ha májusban a tölgy szépen virágzik, és a cserebogár rajta tanyázik, gyakran fogunk hallani mennydörgést
- sok bort hoz ám a három ác, (Pongrác, Szervác, Bonifác), ha felhőt egyiken se látsz
- Szervác, Pongrác, Bonifác, megharagszik, fagyot ráz
- Pongrác, Szervác, Bonifác, Zsófia is lehet gyász
- Szervác, Pongrác, Bonifác, mind a fagyos szentök, hogy a szőlő el ne fagyjon, füstöljenek kendtök
- májusi meleg eső nagy termés, hideg eső rossz vendég
Mint a nyár kezdetéhez, a termékenység ünnepéhez, számos babonás
hiedelem is kapcsolódik e naphoz. Különösen az írek számára volt
jelentős május elseje. Ezen a napon például sohasem gyújtottak pipára a
kandalló tüzéből, és parazsat sem vittek ki a házakból, mert rossz
ómennek vélték. Ugyanakkor a május elsején elfogyasztott csalánlevesről
pedig azt tartották, hogy egy évig védelmet nyújt a reuma ellen.
Igen rossz ómennek vélték, ha május első napján kialudt a tűz, melyet csak a pap házából hozott parázsló tőzeggel lehetett ismét meggyújtani. Ezt követően viszont a szentelt tőzeg hamuját szét kellett szórni a padlón és a küszöbön. Tilos volt a tüzet, a vizet, a tejet és a sót pénzért vagy szerelemért árulni, s ha egy vándor kapott egy csésze tejet, azt sóval összekeverve, a házban kellett meginnia. A sós vizet, mint italt mindenkor hatásosnak tartották. Valóságos talizmán volt a gonosz ellen, ha megfelelő varázsdoktor készítette, és mágikus szavakat mondott fölötte. A mocsári gólyahírnek – melyet Beltane növényének neveztek – varázserőt tulajdonítottak. Girlandokat készítettek belőle a jószágok számára és az ajtófélfákra, a küszöbre pedig tejet öntöttek, hogy távol tartsák a rossz tündéreket. A május elsejének hajnalán talált nyulakat boszorkányoknak tartották, ezért kövekkel dobálták meg őket.
A népgyógyászok lábizzadásra a május elsejei napkelte előtti mezítlábas sétát javasolták, ugyanis a hajnali harmat szappanszerű hatással bírt, ami összehúzta a bőrt. Ehhez a naphoz kötődik az a babona is, mely szerint, aki május elsején a reggeli harmatban megmossa az arcát, fiatal marad és megszépül a bőre.
Európa nyugati részén május elsejére virradóan elterjedt volt a harmatszedés szokása. Ennek során az asszonyok éjfélkor vagy napkelte előtt – gyakran meztelenül – egy lepedőt vagy valamilyen ruhadarabot (kötényt, szoknyát) húztak végig a legelőn. Hazatérve az összegyűjtött harmatot az abrakba vagy a kenyérlisztbe csavarták ki. A hiedelem szerint ettől több tejet adott a tehenük, vagy finomabb kenyeret sütöttek. /forrás: Rosta E./
Igen rossz ómennek vélték, ha május első napján kialudt a tűz, melyet csak a pap házából hozott parázsló tőzeggel lehetett ismét meggyújtani. Ezt követően viszont a szentelt tőzeg hamuját szét kellett szórni a padlón és a küszöbön. Tilos volt a tüzet, a vizet, a tejet és a sót pénzért vagy szerelemért árulni, s ha egy vándor kapott egy csésze tejet, azt sóval összekeverve, a házban kellett meginnia. A sós vizet, mint italt mindenkor hatásosnak tartották. Valóságos talizmán volt a gonosz ellen, ha megfelelő varázsdoktor készítette, és mágikus szavakat mondott fölötte. A mocsári gólyahírnek – melyet Beltane növényének neveztek – varázserőt tulajdonítottak. Girlandokat készítettek belőle a jószágok számára és az ajtófélfákra, a küszöbre pedig tejet öntöttek, hogy távol tartsák a rossz tündéreket. A május elsejének hajnalán talált nyulakat boszorkányoknak tartották, ezért kövekkel dobálták meg őket.
A népgyógyászok lábizzadásra a május elsejei napkelte előtti mezítlábas sétát javasolták, ugyanis a hajnali harmat szappanszerű hatással bírt, ami összehúzta a bőrt. Ehhez a naphoz kötődik az a babona is, mely szerint, aki május elsején a reggeli harmatban megmossa az arcát, fiatal marad és megszépül a bőre.
Európa nyugati részén május elsejére virradóan elterjedt volt a harmatszedés szokása. Ennek során az asszonyok éjfélkor vagy napkelte előtt – gyakran meztelenül – egy lepedőt vagy valamilyen ruhadarabot (kötényt, szoknyát) húztak végig a legelőn. Hazatérve az összegyűjtött harmatot az abrakba vagy a kenyérlisztbe csavarták ki. A hiedelem szerint ettől több tejet adott a tehenük, vagy finomabb kenyeret sütöttek. /forrás: Rosta E./
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése