Az őskori asszony hajnaltól napnyugtáig intenzíven dolgozott. Nem
volt hosszú életű, huszadik életévének betöltése előtt meghalt. Csak
kevesen érték meg a harmincat. A Willendorfi Vénusz felfedezése és
elnevezése óta számos hasonló szoborra bukkantak a régészek többek
Magyarországon. (Például a Vas megyei Sében is!). Ezeket közösen
Vénusz-figuráknak hívjuk, s közel 25 ezer évesek, kicsi, 10-15 cm
magas, többnyire igen telt idomú női szobrok. Az ilyen figurák arcát és
végtagjait egyáltalán nem dolgozták ki, a művészek számára az általános
női tulajdonságok, a mell, a csípő volt a fontos.
Ókor
A krétai nő példaképe a Nagy Istennő volt, aki mint tenger- ,hegy-,
és faistennő uralkodik az embereken és a természeten, az élet és
szerelem meztelen megtestesítője. A Nagy Istennő a telt női formák
ideálja, dereka keskeny, csípője telt. Viselete a legelőnyösebben
hangsúlyozza alakját.
A római nők Keletről és Egyiptomból származó gyapjú-, pamut-, és
selyemszövetekből készült színes ruhákat hordtak. Rajongtak az
ékszerekért, egész vagyont érő drágakő– és aranykompozicíókat aggattak
magukra, ha tehették. A gyöngy, smaragd, beryll számított a
legértékesebbnek, a középosztály megelégedett az üveg-,borostyán- és
korállékszerekkel. A lányok és asszonyok egyaránt rendkívül gondosan
ápolták arcukat és hajukat. Kenőcsmaszkok, festett haj elefántcsont
műfogak, parókák korrigálták a természetet. A ráncokat viasszal
simították el, a fehér arcfesték pedig előkelő arcszínt adott. Sokféle
hajviselet létezett, a feltornyozott magas frizurától a bonyolult
lokni-kreációkig, melyeket csak hamis hajrészekkel lehetett felépíteni.
Középkor
Éva vagy Mária. A középkorban a nőről alkotott valamennyi képhez,
képalkotáshoz eme kétféle személyiség volt a forrás. Éva maga volt a
megtestesült gonosz, akinek hamis báját az ördög maszkként viselte, s ez
időtlen időkig minden nőben megismétlődik. Ezzel a démoni káprázattal
szemben a Szent Szűz, mint édesanya jelenik meg, aki magára vállalta az
első asszony által megrontott emberiség bűneit. A szüzességben maradt
édesanyát makulátlan teste különbözteti meg tőle, és szépsége érintetlen
testének teljes békéjéből fakad. A középkori nőábrázolás így inkább
morális, mint fizikai értékekre épül. A ránk maradt képeken egyedül az
elkárhozottak láthatók meztelenül.
A reneszánsz
Az antik forrásokból diadalmenetben hozták vissza a teremtés
legcsodálatosabb lényeként méltatott nő káprázatos mezítelen testét. Úgy
vélték, a nőnek kötelessége szépnek és vonzónak lennie ahhoz, hogy
hiánytalanul betölthesse Isten által előírt hivatását. A nő alakját
rendszerbe foglalták. Osztályokba sorolták a különféle szép testi
vonásokat, melyből előbb hetet, majd tizennyolcat, végül harmincat
különböztettek meg hármas csoportokra osztva valamennyit.
Valamennyi teoretikus szerint az arcra vonatkozó szabály előírja a
hosszú nyakat, a vékony és ovális arcformát, a szabályos vonásokat,
magas homlokot, egyenes és keskeny orrot, parányi ajkat. Ebben az
együttesben három dolognak feltétlenül feketének kellett lennie: a
szemnek, a szempilláknak és a szemöldöknek, mely az előírás szerint
tökéletes ívet rajzolt a tág szemek fölé. Három dolognak pedig kivétel
nélkül fehérnek: a kéznek, a mindig apró fogaknak, valamint a bőrnek,
mely olyan áttetsző, hogy "látni lehet, amint a bor lefolyik a torkon",
amikor a szépség iszik. Végezetül pedig úgy illik, hogy az ajkak, az
orca és a körmök pirosra legyenek festve.
A kövérség akkoriban a tétlen és fényűző életmód jele volt. A vállak,
a karok, a mellek megvastagodtak és elnehezedtek. A kor ezt úgy fejezte
ki, hogy a szépség "harapnivaló".
Szépség az újkorban
A 18. század végén a szépséget a gömbölyded testalkatban, finom
vonású, sima arcban, rövid orrban, kerek ajkakban, hegyes állban, fekete
és élénk tekintetben, a porcelánfehér bőrben látták, amely nem lehetett
másféle, mint álmodozó, huncut és üde.
A romantika
A titokzatos szépségű hölgyek súlyos, ébenfekete hajtömegük alatt
fájdalmasan nyújtogatták hattyúnyakukat, hogy megviselt és
vigasztalhatatlan arckifejezéssel, melankolikus tekintettel bámuljanak
bele a nagyvilágba. Fekete, illetve tengerkék szemük mindig könnyes és
karikás, borús és mégis forró, nézésük, beteges láztól ég. Szemrebbenés
nélkül még a legerősebb mérgeket is képesek voltak felhörpinteni, a
nadragulyát, az atropint vagy a maszlagot. Ez kölcsönözte a pupilláknak
azt a misztikus mélységet és különös mozdulatlanságot, csillogást,
mellyel tüzes és szenvedélyes természetüket akarták kifejezni.
Koruk kifejezéseinek megfelelően hol "menyétnek", hol "szitakötőnek"
nevezték őket, általános volt közöttük a darázsderék, s testük olyan
rugalmas és karcsú volt, akár az orsó. Angyali törékenységüket könnyed,
fehér muszlinnal hangsúlyozták ki. Igyekeztek minden hirtelen
mozdulatot elkerülni, nehogy elárulják esetleges ösztönös és önkéntelen
jókedvüket.
Ízelítő a 20. század gyorsan változó szépségideáljaiból
1900-1910: a kor nőjét fűzőbe szíjazzák, hogy leszorítsák
derekát, kidomborítsák kebleit s tomporát, melyeket szükség esetén
ruhatöméssel tesznek még formásabbá
1910-1920: A háború viharában Angliában és Franciaországban
végleg eltűnik a fűző, a könnyebb járás érdekében a szoknyák
virágkehelyként nyílnak szét, sőt, elegendő anyag híján még meg is
rövidülnek. Népszerű a sötét színű kosztüm, melynek viselése a nők
számára belépés a férfiak korábban tiltott világába. Blúzuk alatt a nők
már a csípőszorítónál kényelmesebb melltartót hordják, s igen praktikus
kiegészítőként - ekkor jelenik meg a harisnyatartó. A dekoltázsok mérete
minden képzeletet felülmúló.
A szépségért minden korban meg kellett szenvedni. De érdekes módon valamiért mindig csak a nőknek.
A nők hihetetlen kényelmetlenségek, sőt fájdalmak eltűrésére is hajlandók, ha úgy vélik, ezzel az aktuális divatot követik.
Krinolin
A „világ legkényelmetlenebb szoknyája” kitüntető címre joggal számot tarthatott a krinolin.
A
krinolin a spanyol királyi udvarban, a 16. században bukkan fel és
innen indult el három évszázadon át tartó diadalmenete. A szoknyát
meglehetősen bonyolult szerkezet merevítette kosár formájúra. A rácsok
kezdetben csontból vagy fából készültek, később pedig acélból és
lószőrből. Velázquez festményei hűen ábrázolják, a nemes spanyol hölgyek
milyen extremitásokra hajlottak, ha divatról volt szó. Idővel a
krinolin elöl-hátul lelapult, viszont kétoldalt kibővült, olyan ovál
alakú szoknyát eredményezve, amellyel még a korábbinál is bonyolultabb
feladat volt átsétálni az ajtón. Különösebben élénk fantázia nélkül is
elképzelhetjük, milyen nehezen tudtak felöltözni, lépcsőn járni vagy
leülni a krinolinba bújtatott nők.
Turnűr
A
krinolint az 1800-as évek vége felé a turnűr váltotta fel. A megfelelő
„fardagály” kialakításához itt is egy szoknya alatt rejtőző szerkezetre
volt szükség, amely hátul megemelte a textilt annyira, hogy ne csússzon
az egész ruhadarab a földön. A találmány célja ugyanaz volt, mint a
krinoliné: karcsúbbnak láttatni a derekat, és hangsúlyozni a mellet.
Megint csak könnyű elképzelni, milyen nehezen tudott mozogni, leülni,
felállni a nő egy ilyen öltözékben, és a fenekén cipelt pluszsúly
mennyire tönkretette a hátát.
Fűző
A
női test egészségére a legnagyobb veszélyt a fűző jelentette, amely a
16. században kezdte megkeseríteni viselőinek életét, és egészen az első
világháború utánig szilárdan tartotta pozícióit. Tervezőit ugyanaz a
megfontolás vezette, mint a széles szoknyák és kebelmutogató ruhák
kitalálóit: azt a homokóra-vonalat kívánták elérni, amely a férfiak
számára legvonzóbb mell-derék-csípő arányt jelenti. A viktoriánus korban
a nők kivetették egy-két bordájukat, hogy a derekukat minél karcsúbbra
be lehessen fűzni.
Hogy mennyire összenyomorította a
belső szerveket a szorosra húzott fűző, azt jól bizonyítja például
Scarlett O’Hara esete, akinek az Elfújta a szél egyik jelenetében 20
hüvelykre, azaz 51 centire fűzik be a derekát. Ez akkor is borzasztóan
kevés, ha meggondoljuk, hogy akkoriban az emberek jóval alacsonyabbak
voltak, és egy 160 centis nőnek nyilvánvalóan karcsúbb a dereka, mint
egy 180 centisnek.
Telitalpú cipő
A
manapság csak patacipőként emlegetett lábbelik többször is divatba
jöttek a történelem folyamán. A legrégebbi példát erre az ókori görög
színházak színészei szolgáltatták: a legfontosabb szereplők lábára
mindig ilyen cipő került, hogy kiemelje őket a többiek közül, és
láthatóvá tegye a leghátsó sorban ülő nézők számára is. Kínában
ugyancsak hordtak ilyen cipőt, szintén viselőjének rangját
hangsúlyozandó
.Forrás: Ötvenentúl.hu
1956. december 1.-én mutatta be Mary Quant divattervező az első miniszoknyát.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése