A reformációt eleinte különböző dátumokkal kapcsolatban ünnepelték: Luther születésnapján (november 10.) illetve halála napján (február 18.), az Ágostai hitvallás hivatalos felolvasásának napján (június 25.).
1667-ben, a 95 tétel kiszögezésének 150. évfordulóján a II. János György szász választófejedelem által vezetett szászországi evangélikus egyházi főtanács elrendelte, hogy ezt a napot, amelyet a vallásjavítás kezdőpontjának lehet tekinteni, megünnepeljék.
Ettől az időtől fogva lassanként más evangélikus egyházakban is szokásba jött ennek a napnak, vagy a rá következő vasárnapnak a megünneplése.
Luther Márton (Martin Luther) a szász választófejedelemség bibliamagyarázó professzora, német ágostonrendi szerzetes 1517. október 31-én függesztette ki a wittenbergi vártemplom kapujára 95 pontba foglalt téziseit, amelyeket a katolikus egyház megreformálása érdekében tett közzé. Luther téziseiben elutasította a búcsúcédulák árusítását, elítélte a búcsú gyakorlatát, illetve a búcsúval való visszaéléseket, bírálta a bűnök pénzzel való megváltását. Luthert a pápa kiátkozta és kiközösítette. Ezt követően Luther III. (Bölcs) Frigyes szász választófejedelem védelme alatt élt Wartburgban, ahol 1522-ben lefordította németre az Újszövetséget. Nézetei hosszas harcok árán utat törtek és az általa vezetett új irányzat lett az evangélikus, míg a nála is radikálisabb, Kálvin János (Jean Calvin), genfi reformátor vezette irányzat a református vallás alapja.
A történelemi protestáns felekezetek A REFORMÁCIÓ EMLÉKNAPJÁN emlékeznek meg az ellenreformáció áldozatairól, köztük a gályarabnak eladott prédikátorokról.
A magyar református egyház legfontosabb épülete a Debreceni Református Nagytemplom. A mögötte lévő téren szép emlékoszlop, a Gályarab Emlékmű örökíti meg a 17. sz. második felében gályarabságra ítélt református prédikátorok, és kiszabadítójuk, egy holland tengernagy Michiel Adtiaenszoon De Ruyter admirális Hollandia nemzeti hőse, a magyar protestáns gályarabok szabadítója emlékét.
A debreceni Gályarab Emlékmű - korabeli képeslapon
A
Magyar Királyságban a 16. század közepére terjedtek el a lutheri
tanok a német lakosság közvetítésével. Kezdetben főleg a városi
polgárság bizonyult fogékonynak a mozgalomra. A szászok, a magyarok és a szlovákok egyaránt
megszervezték a Luther Márton tanításain alapuló lutheránus
(evangélikus) egyházaikat. A lakosság között hamar ismertté váltak
Zwingli és Kálvin nézetei is. Elsősorban a magyar kisnemesség tért át hamar a kálvinista (református) hitre. Az 1560-as években
végül a német és a svájci reformáció hívei a három részre szakadt
ország valamennyi részén két külön egyházzá alakultak, és a 16. század
második felére már a magyarság túlnyomó része református (kálvinista)
lett. A szászok és a szlovákok megmaradtak az evangélikus vallás
mellett. A magyarok közül csak a nyugat-dunántúli magyarok maradtak többségükben lutheránusok.
A reformáció nagymértékben hozzájárult a magyar nyelv és irodalom kora újkori látványos kibontakozásához is.
Néhány evangélikus vallású nevezetes magyar: Thököly Imre, Tessedik Sámuel, Kossuth Lajos, Petőfi Sándor, Mikszáth Kálmán. Külföldi: J. Bach, Albert Schweitzer.
"A protestáns lelkészek ügye
Összesen 67 embert börtönöztek be. 1675 márciusában a kínzások ellenére is 41-en kitartottak hitük mellett. Őket a halálos ítéletek helyett Nápolyba és Buccariba hajtották, más forrás szerint gyalogosan Triesztbe, és ott gályarabnak adták el őket. A Magyarországról elindult lelkészek közül csak 30-an érkeztek meg élve Nápolyba. Ügyük hatalmas visszhangot keltett, és kiváltásukra megmozdult az egész protestáns világ.
Michiel de Ruyter
1676 elején indult utolsó tengeri megbízatására, amit már vonakodva fogadott el
az akkor csaknem 70 éves admirális. A Földközi-tengeren, Szicília közelében
kellett megütköznie a francia flottával. Közben az európai protestáns államok
értesültek a magyar evangélikus és református lelkészek gályarabságáról, és a
németalföldi államtanács utasította De Ruytert a már
egy éve gályarabságban szenvedő magyar prédikátorok kiszabadítására is.
1676. február 11-12-én a
holland flotta Ischia szigetére érkezett. De Ruyter több lépcsős diplomáciai egyeztetés után
kiszabadította az 1675 márciusában gályarabnak eladott lelkészeket. A 30-ból
már csak 25-en voltak életben a gályákon, ketten pedig a theate-i
börtönben raboskodtak. A gályarabok közül egy, Tinkovitz
János, nem fogadta el a szabadságot, mert a rabságot isteni akaratként fogta
fel. Néhány hónap múlva az idős prédikátor elhunyt. Másnap a börtönben lévő két
lelkészt is kiszabadították, így február 12-én összesen 26 magyar lelkész
került De Ruyter hajójára, az Eendracht-ra („Egység”), ahol
több hetet töltöttek. Új ruhákat kaptak és végre rendesen táplálkozhattak.
Magyarországra nem térhettek vissza, így később egy angol hajóra szálltak át,
ami Velencébe vitte őket. "Az Eendracht sorhajó korabeli ábrázolásokon – ez volt De Ruyter admirális utolsó zászlóshajója, amiről irányította a holland flottát a magyar gályarabok kiszabadításakor
Forrás :
Michiel Adtiaenszoon De Ruyter admirális Hollandia nemzeti hőse, a magyar protestáns gályarabok szabadítója emlékére
Köszönöm az érdekes és hasznos infókat.
VálaszTörlés