A népművészet igazán jelentős Magyarországon, kiemelkedő a pingálás, a varrás, a csipkekészítés, a fafaragás, fafestés és a fazekasság. Minden régió saját magára jellemző mintákat használ. A leglátványosabb alkotásokon – mint például a kalocsai és a matyó hímzés – a rózsa, a pipacs, a tulipán és a nefelejcs központi helyen szerepelnek mind a festészetben, mind pedig a kézzel hímzett textíliákon és ruhákon
A halasi csipke több, mint százéves hagyománya nemzetközileg ismert és elismert, ezáltal alkalmas arra, hogy a külföldiek Magyarországgal azonosítsák. A halasi csipke olyan egyedülálló magyar értéket képvisel, amelynek kultúrákat összekötő szerepe is van.
A matyó hímzés
Hogyan is
született meg ez a gyönyörű hímzőkultúra?
Egyszer egy
matyó legényt elrabolt az ördög. A fiú kedvese sokat rimánkodott, hogy adja
vissza neki, mire az ördög azt mondta: Akkor kapod vissza a szerelemedet, ha
elém hozod kötényedben a nyár legszebb virágait! Bajban volt a lány, hiszen
télvíz idején jártak. Ám végül is kitalálta, hogyan teljesítheti az ördög
kívánságát. Ráhímezte kötényére a kert gyönyörű rózsáit és azt vitte cserébe a
párjáért. Így szól a legenda.
A matyó hímzés
hozzávetőlegesen 200 éves múltra tekint vissza, legkorábbról a magasra
felvetett ágyak díszlepedői maradtak fenn. Az országosan is elterjedt fehér, vagdalásos vásznakat a
XIX. század utolsó harmadában Mezőkövesden
a piros-kék fonallal, az ún. cipés-madaras mintával kivarrt lepedők váltják fel.
Kunhímzés
Vannak öltések a paláston, melyeknek magyar öltés a neve.
Kunhímzés
A Nagykunságban a múlt század
közepén még élt egy nagyon szép, különleges hímvarrás: a kunhímzés. Innen
terjedt el a Tiszántúl némely szomszédos részére s ebből alakult ki
hódmezővásárhelyi szőrhímzés. A nagykunsági nép ízlése, díszítőművészetének
sok jellegzetes vonása tükröződik ezekben a mintákban, színösszeállításban.
Maguk termesztette kender fonalából házilag szőtt vászonra hímezték. A
hímzőfonalat is maguk készítették a racka juh hosszúszőrű gyapjából. A
fonalat házilag festették meg, sőt a festéket is maguk készítették hozzá.
Ennek anyaga többnyire a ház tájékáról, meg határbeli rétségek gazdag
növényvilágából került elő. A hímzett rózsák árnyalatos piros színét adó
festéket a mályvarózsa sziromleveléből főzték. A barnát a dió leveléből és
kopáncsából nyerték. A kék színt a bodzabogyó festéke adta. Hagymahajból a
barnássárga árnyalatot kapták. A kifőzött szalma levével sárgára festették a
fonalat, de felhasználták erre a célra a lóhúgy festékanyagát is. Ez
utóbbiból nagyon szép sárga színt, amely igen tartós volt, nem hanyult.
Felhasználták a fodormenta, rozmaring, bazsalikom, szeder, szőlő, szikfű,
leanderlevél, vízililiom festékanyagát is. De pompás színeket nyertek
bizonyos mocsári növények főzetéből is, melyeket rétjáró pákászokkal
szedettek össze. Egyik -másik nagytapasztalatú öregasszony valóságos tudósa
volt a festékcsinálásnak. Napokon keresztül főzték-áztatták a fonalat a
festékben. A hat-nyolc féle árnyalatot úgy nyerték, hogy különböző ideig
hagyták az anyagot a lében, vagy pedig száradás után ugyanabba többször
beavatták. Minél türelmesebb és hozzáértőbb volt a háziasszony, meg az
eladólány, annál több színárnyalatú és ragyogóbb fényű fonál került elő a
festékes fazekakból.
Tipikus kunhímzés
A mintát feloldott koromba
mártott lúdtollal rajzolták az anyagra az ügyeskezű asszonyok. Leginkább
kedvelték a három mezőre osztott mintát. A szélesebb középsőt két egyenes
sötét vonal veszi közre. Ennek gyakoribb elemei: a rózsa, a szegfű, a
négyszirmú nefelejcs, de előfordul tulipánszerű virág is. E hímzésre
jellemzők az erőltetés nélküli naiv formák és a tiszta pasztel színek. Az
egyszínű hímzés nagyon ritka. A többszínű mintát inkább kedvelték. Sajátsága
e színezésnek, hogy a színek nagyon finom árnyalatokkal mennek át egymásba s
az egyes mintaelemek közepük vagy szélük felé sötétednek, illetőleg
halványulnak. Így a hímzés tűfestésszerűen hat.
Eredetileg párnavégeken
alkalmazták ezt a szép hímzést, később került lepedőszélekre. A nagykun
házak brendezésének fő ékessége volt azelőtt a magasra vetett ágy, a terítőn
felül rakott gyönyörű párnákkal. Miként a régi nóta mondja:
Hímes párna három sorralAz ágy tetején,Felsepertem a ház földjét,Jöhet a legény.
S bizony a legény megnézte a
díszes párnákat, és ha egyebet nem is, az eladó lány szorgos kezének
bizonyítékát meglátta bennük.
/Forrás: Kaposvári Gyula: "A kunhímzés történeti
kutatásáról" című cikkéből/
Rábaközi hímzés:
Kevés nép alkalmazott olyan sokféle motívumot, készített annyi
feltűnően szép és nagy mennyiségű hímzést, mint a magyar.
Rábaközi hímzés:
Ősi és magas szintű hímzéskultúránk bizonyítékaként, csodával
határos módon, megmaradt egy igen értékes darab: a magyar királyok koronázó
palástja.
A magyar királyok koronázó palástja, egész Európában a létező legrégebbi hímzés.
1031-ben készült Veszprémben, feltételezhetően Szent Imre herceg
koronázására.
Magyar hölgyek készítették az arany selyem- és fémszállal dúsan
hímzett selyembrokát palástot.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése