Mezőkövesd lakóit és a szomszédos települések, Szentistván és Tard, népét nevezik "matyók"-nak. Színes népviseletükkel, híres népművészetükkel, hagyományokba zárt életükkel különleges néprajzi egységet alkottak - bizonyos vonatkozásokban - alkotnak még ma is. Az asszonyok ösztönös művészi érzékkel stilizálták, rajzolták le, majd hímezték házi vásznakra, ágytakarókra, teritőkre, ruhafélékre a formagazdag és pompás színharmóniában tündöklő különféle mezei és kerti virágokat, rózsákat, tulipánokat.
Alkotásaik csodálatos formavilágot és színkultúrát hordoznak. A színes matyóminták megjelennek a díszes berendezéseken, festett bútorokon, falra akasztott mázas tányérokon, cserépkancsókon is. A mai napig jelenlevő matyó népművészet méltán bizonyítja e szorgos és ügyeskezű nép hagyománytiszteletét és alkotókészségét.
Hogyan is
született meg ez a gyönyörű hímzőkultúra?
Egyszer egy
matyó legényt elrabolt az ördög. A fiú kedvese sokat rimánkodott, hogy adja
vissza neki, mire az ördög azt mondta: Akkor kapod vissza a szerelemedet, ha
elém hozod kötényedben a nyár legszebb virágait! Bajban volt a lány, hiszen
télvíz idején jártak. Ám végül is kitalálta, hogyan teljesítheti az ördög
kívánságát. Ráhímezte kötényére a kert gyönyörű rózsáit és azt vitte cserébe a
párjáért. Így szól a legenda.
A matyó hímzés
hozzávetőlegesen 200 éves múltra tekint vissza, legkorábbról a magasra
felvetett ágyak díszlepedői maradtak fenn. Az országosan is elterjedt fehér, vagdalásos vásznakat a
XIX. század utolsó harmadában Mezőkövesden
a piros-kék fonallal, az ún. cipés-madaras mintával kivarrt lepedők váltják fel.
A virágtöves, laza szerkezeteket a XIX.
század utolsó évtizedeiben erősen
naturalisztikus ábrázolási mód váltja fel: egyre többféle motívumot hímeznek ki
az asszonyok, köztük a pünkösdi rózsát, amely matyó rózsaként vált a legismertebb és legjellegzetesebb
mezőkövesdi motívummá. A csodálatos hímzések azonban nemcsak a varrókat, hanem
a minták előrajzolóit, az „íróasszonyokat” is dicséri. Sokan közülük, köztük a
talán legismertebb és legsikeresebb Kisjankó Bori (Gáspár Mártonné 1876-1954,
született Molnár Borbála) is szűcs családból származtak, ahol
hagyományosan a férfiak keze alatt születtek meg a dúsan hímzett bőr
ruhadarabok, ködmönök, subák.
Nem véletlen
tehát, hogy az új stílusú vászonhímzések szín,- és formavilága a Mezőkövesden
igen nagy gazdagságot felmutató szűcshímzések ornamentikájából táplálkozik. Az
1900-as évek elején a különböző
rózsáknak, tulipánoknak, bimbóknak már
se a piros mindvégig megőrzi dominanciáját, mellette azonban egyre
nagyobb szerepet kapnak a zöld,szeri, se
száma. Maga a hímzés egyre nagyobb
felületeket hódít meg a lakás textiljein éppúgy, mint a viselet darabjain,
sokszor nélkülözve a mintaegységek szimmetrikus ismétlődését, a rendelkezésre
álló teret szabadon kitöltve. A színek használatában kék, sárga, lila,
rózsaszín árnyalatai. A matt pamutfonalat élénk selymek és erőteljes színű gyapjúfonalak váltják fel.
Az 1900-as évek
első évtizedeiben éri el csúcsát a mezőkövesdi asszonyok díszítő kedve, ekkor születnek talán a
legszebb textilek.
A magyar
férfiviseletek legkülönlegesebb darabjai, a
jellegzetesen bő ujjú „lobogós ingek” kezdetben visszafogott fehér
lyukhímzéssel készülnek. Ezt később széles, tarka hímzés és a jellegzetes
mezőkövesdi cipós horgolás váltja fel. A viselet másik impozáns része a fekete
alapra dúsan hímzett, réz sújtással („ragyogóval”) és selyemrojttal gazdagon
díszített hosszú kötény, a „surc”, melyet a férfiak és a nők, akárcsak a
gyerekek egyaránt hordtak. Szinte minden darabnak más a mintája. Hol
geometrikus „bossókával”, hol finom és aprólékos szűcsrózsával, hol tenyérnyi
surcrózsával hímezték, de mind egy-egy remeke a magyar népművészetnek.
A női viselet
formájában igen különbözik az országszerte általánosnak mondható
sokszoknyás-ingvállas paraszti viseletektől. A bokáig érő harang alakú szoknya,
a felsőtest karcsúságát hangsúlyozó testhezálló „litya” pompás alakot kölcsönöz
viselőjének. A már említett kötények nemes alapanyagokból készültek, dúsan
díszítettek. A színek, díszítmények s nem utolsósorban a változatos formájú
főkötők egyértelműen tükrözték viselője életkorát, családi állapotát,
ugyanakkor leplezték a társadalmi különbségeket. A „hadd korogjon, csak
ragyogjon” kifejezés nem kívülről jövő parancsként, hanem belső késztetésként
szolgálta a matyók alkotókedvét, élni akarását. A pompás hímzések és az ezeket
hordozó, a parasztviseletektől eleganciájával jól elkülönülő mezőkövesdi
népviselet korán az érdeklődés középpontjába került.
Az 1885-ös
Országos Háziipari Kiállítás, az 1896-ban
a Millennium tiszteletére felépített néprajzi falu, az 1911-ben az
operaházi Izabella-bálon mágnás szereplők által előadott Matyó lakodalmas
táncjáték, az 1908-as torinói világkiállítás, hogy csak néhányat említsünk a
matyó népművészet sikeres bemutatkozásai közül. Megjelent a hímzés a
főúri-polgári szalonokban, híres divattervezők népies stílusú kollekcióin,
címlapokon és képeslapokon, s eljutott az Óperenciás tengeren túlra is. Ám ez a népszerűség védtelenné, a
gazdasági haszon reménye pedig kiszolgáltatottá
tette. A matyó hímzés mégis az ország védjegyévé vált, s bár
néhányan fanyalogtak (és fanyalognak ma is) „czifrasága” miatt, elvitathatatlan
érdemei vannak a magyar kultúra és népművészet világszerte ismertté és
elismertté tételében.
/Magyar Népművészeti Egyesület/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése