"Jegyezd meg jól, de ne csüggedj soha, remény, csalódás, küzdelem, bukás, sírig tartó nagy versenyfutás. Keresni mindig a jót, a szépet, s meg nem találni - ez az élet." (Madách Imre)

2013. január 5., szombat

Arany, tömjén, mirha

 Napkeleti bölcsek ajándéka


 

Arany
 Az aranyat az ókorban a Nappal azonosították, így általános erősítő tulajdonságában hittek.
Mózes az Aranyborjút összetörte, a port vízben keverve népével megitatta. Az ókori egyiptomiak 5000 évvel ezelőtt fogyasztottak aranyat mentális, testi és spirituális tisztulás céljából. A kínai orvoslásban is szerepet kapott az aranyat tartalmazó életelixír. 
Paracelsus nyomán a középkori Európában, például végtagfájdalmak kezelésére, széles körben használtak aranyból készített italokat. Úgy tartották, hogy az aururm fulminans nevű medicina megizzasztja a beteget, eltávolítja a káros anyagokat, csökkenti a hányingert, gyógyítja a himlőt és a kanyarót. Aranyból és antimonból féreghajtó tinktúrát készítettek, de a nemesfém használatos volt szemcsepp formájában is. 

Tömjén
A tömjénfa hazája Omán. Ez a terület az ókor és középkor kereskedelmének egyik központi helyszíne volt. A Boswellia nemzetségből származó 13 fafaj közül a leginkább a B. sacrát tisztelték. A 4-5 méteres fa kérgét megsértve, a belőle kicsurgó és megszáradó gyantaszerű nedvet nevezték tömjénnek (olibanum). A kevésbé értékes fafajok Szomália, Kelet-India erdeiben nőnek. A karavánút, melyen az értékes árut tevékkel szállították, a mai Ománból Jemenen át húzódott, majd a Vörös-tenger mentén tartott tovább észak felé. Az út mentén a Boswellia számos fajával találkoztak, így a tömjénből is többféle minőséget árultak a kereskedők. Alexandriában már az ókorban széles körben hamisították. Az ókori Egyiptomban Ámon-Ré napisten előtt füstölőként volt szerepe. Balzsamozáskor az ég felé szálló tömjénfüst azt jelképezte, hogy az elhunyt lelke a mennybe emelkedik.
 A babyloni király, Nabukodonozor adó gyanánt évi 50 ezer kilogrammnyi tömjént szedett be leigázott népeitől. A tömjént Asszíria, Görögország és Róma templomaiban is  használták. A keresztény egyház a Kr. u. 4. században az úrvacsorán kezdte bevezetni a tömjént, azt jelképezvén, hogy a hívek imái felszállnak Istenhez.
Hippokratesz a Kr.e. 5. században már alkalmazta orvosságként. Celsus sebkezelésre, vérzések elállítására, a bürökmérgezés ellenszereként ajánlotta. Dioszkuridész elsősorban égéseket, sebeket kezelt olibanummal. Fülfájás esetén borban oldva fülcseppként használták. 
A tömjént memória- és kedélyjavítónak, gutaütésben és epilepsziában is javasolták. Az arab orvosok légúti hurutokat, melankóliát gyógyítottak vele. 
A 18. század után már csak a gyomorfájdalmak és a légzőszervi bajok (bronchitis, laryngitis) kezelésére korlátozódott az olibanum szerepe.
 A mai alternatív orvoslás is használja a tömjént mint gyógyszert. Sikerült ugyanis azonosítani az olibanum hatóanyagait, az alfa- és béta-boswellinsavat, valamint más pentaciklikus triterpénsavakat. Ezek gyulladásos folyamatok gátlói; antibakteriális és közvetlen gombaölő hatásuk is van. 
Mirha
A szomáliai balzsamfa (Commiphora myrrha) mintegy 10 méter magas, törzse alacsony és vastag, színe szürkéssárgás. A kéreg bemetszéséből nyert szirupot, száraz gyantát nevezzük mirhának. Számos vallási kultuszban használták füstölőként, az ókori Egyiptomban a balzsamozó kenet része volt. A rómaiak boroshordókat fertőtlenítettek füstjével, vagy a borhoz adták, s így tartósították azt. Kr. előtti 5. században sebek, fekélyek, légúti betegségek gyógyítására alkalmazták. A Circa instans írója meghűlés, köhögés ellen ajánlotta használatát.  Borban felforralva gyomor- és bélbántalmak, hasmenés ellen rendelte a középkor orvosa.


A napkeleti bölcsek a kisded Jézusnak adott ajándéka egyféle, a kor szellemének megfelelő házipatika is volt, melyet voltaképpen még ma is ajánlhatunk a gyermekhalandóságban szerepet játszó fertőző betegségek kezelésére.

Forrás:
Dr. Becher Péter/
Tudomány/mindennapi.h/részlet

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése