Amióta az emberiség létezik, a szarvas igen előkelő helyet foglalt el
a kollektív tudattalanban és a vallásokban. Találkozunk vele az őskori
barlangrajzokon csakúgy, mint az ókori kultúrákban. A szarvas agancsa
különösen fontos szimbólum, amely az idő periodicitását és a megújulást,
az újjászületést reprezentálja. Részint azért, mert a szarvas agancsa
újranő, részint azért, mert agancsában a szoláris (Naphoz kapcsolódó)
szimbólumot véltek felfedezni. Ilyesformán az agancs nem más, mint a Nap
sugara.
A kínaiak a szarvast a jóléttel és a hosszú élettel hozták
összefüggésbe. A japán sintoizmusban gyakran feltűnik a szarvas a
szentélyek képein, amúgy pedig az istenek hátas állata.
A germán mitológiában a világfa koronájában négy szarvas legelész, s
közben megeszi a bimbókat, a virágokat és az ágakat. Utóbbiak sorrendben
az órák, a napok és az évszakok jelképei.
Mivel az emberek úgy tartották, hogy a szarvasnak van olyan
energiája, amely megvédi az embert az ártalmas varázslatoktól, ezért
előszeretettel készítettek agancsából védő amuletteket. Állítólag a
szarvasagancs jobb oldali ágában több az erő, mint a bal oldaliban.
A szarvas húsa a fáma szerint lázcsillapító hatással bír. A
Bestiarium szerint a diptam nevű gyógynövényt szarvasok fedezték fel:
amikor nyíl fúródik a testükbe, megkeresik ezt a növényt, esznek belőle,
s csodák-csodájára annak hatóanyaga meggyógyítja őket és a nyilat is
kihajtja belőlük.
Az alkímiában a szarvas a fémmegmunkálás és a fémátalakítás
szimbóluma. A szarvas elsősorban lunáris (Holdhoz kötődő) jelkép.
Ugyanakkor a szarvas Artemisz istennőhöz is kapcsolódik, aki egy Aktaión
nevű vadászt változtatott szarvassá.
A keltáknál égi közvetítő a szarvas. Cernunnos istenség például a
fején szarvasagancsot visel. A kelta korban úgy vélték, hogy a szarvasok
a „tündérek marhái”. Ezt nem szabad félreérteni. Számos kultúrában a
beavatott és a sámán agancsokkal ékesített fejdíszt visel.
A keresztény források arról számolnak be, hogy amikor a sárkányok
előbújtak a földből, egy szarvas széttaposta őket. A sárkányok ez
esetben a sátán megszemélyesítői. A heraldikában gyakorta feltűnik a
szarvas motívum sokrétű jelentéstöbblettel: egyrészt az erőt jelképezi,
másrészt a szelídséget és a lágyságot.
A szarvast a középkorban többször szőlőt majszolgatva ábrázolják, ami
azt fejezi ki, hogy a hívő még ebben a világban is részesülhet a
mennyei élvezetekből.
A görög és a római korból ered a felszarvazás szokása. Ez a szokás
arra vezethető vissza, amikor az uralkodó együtt hált az asszonyokkal, s
ennek jeléül szarvakat tétetett a házukra. Megjegyzem, a középkorban az
asszonyok uralkodóval való légyottjai a férjeik számára többnyire igen
magas tisztség megszerzését jelentették.
Közép-Amerikában a kalendárium hetedik pecsétje ábrázol szarvast. Aki
e jelben született, annak az volt a sajátossága, hogy nem szerette az
állandó otthont, szinte folyamatosan vándorolt és a természetet járta.
Amúgy a szarvas több eurázsiai népnél és egyes észak-amerikai indián
törzseknél is a csillagos ég jelképe.
Szent Hubertushoz (†727), a vadászok, az erdészek és a lövészcéhek
védőszentjéhez kötődik egy szarvassal kapcsolatos legenda. Hubert egy
hercegi család elkényeztetett sarja volt, akinek az életét teljesen
kitöltötték a világi örömök. Az egyik nagypénteken elment vadászni.
Ekkor váratlanul egy szarvas tűnt fel előtte, amely agancsai között egy
keresztet viselt. Az előkelőséget annyira megrendítette a látomás, hogy
annak hatására döntött úgy, hogy abszolút új alapokra helyezi az életét.
Ami a mítosz valóságtartalmát illeti, Hubert ténylegesen Lüttich első
püspöke volt. Állítólag maga a pápa szentelte fel. A felkenés aktusa
közben azonban hiányzott a stóla, s egy másik legenda szerint ekkor egy
angyal jelent meg, aki egy stólát nyújtott át neki. A mai napig
ereklyeként őrzik a kultikus ruhadarabot, amelyet a veszett kutya
harapta emberre szoktak ráteríteni.
A magyarság számára a szarvas szakrális állat, ezért aki oltalma
alatt áll, az különleges tulajdonságokkal bír. Az örök megújulás, a Nap,
illetve Krisztus szimbóluma. A hosszú életnek és a halhatatlanságnak a
jelképe, mivel a szarvas megkeresi az élet forrását és iszik annak
vizéből. A szarvas a bőség és a teremtő erő egyik attribútuma.
Csodaszarvasmondának egyik változata szerint Hunort és Magyart a
csodaszarvas vezette Meótisz mocsaras vidékére, ahol Dul király lányait
vették feleségül.
Egy másik monda szerint a Csodaszarvas homlokán viseli a
hajnalcsillagot, vagyis a Vénuszt, szügyén a Holdat, két szarva között
pedig a Napot.
Jankovics Marcell kutatásai alapján a Csodaszarvast az égen a
következő csillagképek alkotják: Ikrek (Gemini), Szekeres (Auriga),
Orion, Fiastyúk (Pliades), a Perseus és a Cassiopeia.
A szarvas a gyorsaságáról is híres. Mint csodaszarvas
transzcendentális tulajdonságok hordozója: ő a magyarság egyik
lélekvezető állata, ezenkívül ismeri a gyógynövények és az örök ifjúság
titkát.
Spirituális szempontból a csodaszarvas feladata az, hogy életet
vigyen mások életébe. Ezen kívül a szarvas a mozgásnak, a hódításnak és
az életnek a szellemiségét hordozza magában.
forrás: Járjunk őseink nyomában
Ősi magyar hitvilág
Mereteiné-Martovics Ágnes
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése