A zene egyfajta különösen hatékony kommunikáció amely képes mind a
zenész, mind a hallgatók lelkében hangulatokat teremteni, változásokat
előidézni. Míg a beszéd az értelmünket célozza meg, addig a zene
elsősorban érzelmeinkre és azon keresztül a többi lelki folyamatunkra
hat. Ez a hatás hangok, hangközök, ritmus és egyéb zenei eszközök
segítségével érhető el, de a hangsúly nem ezeken van, ezek csak a
hordozói annak a tartalomnak, amit a zenével közvetítünk.
A legtöbb ember hallgat zenét. Azért tesszük ezt mindannyian, mert valamit kapunk ezáltal.
Idén hetven éve játszotta első nyilvános hangversenyét az MR Szimfonikusok, akkor a Rádió Zenekara néven.
2013, május 11 Művészetek Palotája:.Sosztakovics: IX. (Esz-dúr) szimfónia, op. 70
Beethoven: IX. (d-moll) szimfónia, op. 125
A kilences szám Beethoven óta a
végzettel kapcsolódott össze a szimfónia-irodalomban. Schubert,
Bruckner, Mahler mind féltek ettől a számtól, nem is ok nélkül. A
Kilencedik, minden szimfóniák legnagyobbika, felülmúlhatatlan; Beethoven
után a zeneszerzők nem kísérthetik a sorsot, a kilencedik után már csak
a halál következhet, vélték. Sosztakovics végül is tizenötig jutott,
megtörve a képzelt átkot. 1945-ben keletkezett IX. szimfóniája örömteli
alkotás, ahogy szerzője jellemezte "vidám kis darab".
Beethoven alkotása - amelyet viszont születésétől fogva legendás
tisztelet övez - messze túlnőtt önmagán. Már rég nem egyszerű zenemű,
hanem máig érvényes gondolatokat hordozó jelkép, fogalom, az emberiség
diadalmas győzelmének dala a káosz és a sötétség felett.
Az 1800-as évekre Beethoven hallásának
romlása már megállíthatatlanná vált, és egyre nehezebbé váltak a
fellépések, mert egy idő után már csak a füléhez tartott tölcsér formájú
eszköz segítségével hallotta a hangokat. Barátjához, Wegelerhez írt
levelében kétségbeesetten számolt be tapasztalatairól: „…hallásom az
utóbbi három évben rohamosan romlik. Füleimben éjjel-nappal állandó
sípolást és zúgást hallok. Bármily egyéb foglalkozás esetén ez
elviselhetőbb lenne, az enyémben azonban ez tényleg ijesztő.”Mivel
a hétköznapi beszélgetések is egyre nehezebbé váltak, írásban közölte
gondolatait, amiket mindig a magával hordott füzetbe jegyzett le.
Haláláig száznegyven füzetet írt tele, ez ma a zeneszerző hagyatékának
fontos részét képezi. Látva, hogy nem akarják segíteni, megérteni, ez
ingerlékennyé, zárkózottá, bizalmatlanná tette környezete felé, és
kerülni kezdte az embereket. Ezért aztán embergyűlölőnek gondolták. A
társasági élet helyett inkább a csendes magányba húzódott vissza. Az
addig nyüzsgő társasági ember mély depresszióba esett, és sokszor még az
öngyilkosságot is fontolgatta. Egy fiatal vak asszony, aki egy házban
lakott Beethovennel, segítette át a holtponton. Egy alkalommal
megjegyezte az akkor már nehezen halló mesternek: „Bármit megadnék, ha
egyszer láthatnám a holdfényt!” Ezt hallva Beethoven könnyezni kezdett,
és rájött, hogy amíg látja a papírt, a kottafejeket, addig a zene soha
nem fog meghalni számára. Hatalmas életkedv öntötte el, ami minden idők
egyik legnagyobb zongoradarabjának, a Holdfény szonátának a megírására
késztette. Intuitív képességét felhasználva Beethoven, aki ekkorra már
alig hallott, zenéjével lefestette a holdfényt egy olyan nőnek, aki nem
látott semmit.
A sors szimfóniája
Nem
sokkal később ennek az időszakának letisztult érzéseit, tanulságait az
Ötödik, avagy a Sors szimfóniában mutatta be. Egyetlen ehhez fogható
alkotás sincs a zenetörténetben, amely ilyen tömören, érthetően kifejezi
a zenében az emberi harcot, küzdelmet és a küzdelem eredményét, a
győzelmet. S bár életében a betegsége kudarcra ítélte, soha nem adta
föl: halála napjáig dolgozott, és műveinek máig tartó népszerűsége hozta
el a győzelmet, még ha ezt nem is élhette meg. 1818-ra, negyvennyolc
éves korára már szinte semmit nem hallott, mégis – erőt véve magán – még
kilenc évig dirigált a színpadon, vagy zongorázott. Emberi nagyságra,
lelkének gazdagságára, zseniális tehetségére utal, hogy felülkerekedve a
kóron, ezekben az években komponálta legnagyobb műveit: három
zongoraszonátát, öt vonósnégyest és a IX. szimfóniát.
Süketsége
ellenére azért tudott komponálni, mert tökéletes belső hallással
rendelkezett, és emlékezetében rögzült, hogy a leírt hangjegyek vagy a
zongorán leütött hangok milyenek a valóságban. Komponálás közben
állítólag egy dobverőt érintett a zongorához, így annak a rezgéséből is
volt valamilyen mértékű hallásélménye. 1824-ben a IX. szimfónia
premierjén saját maga vezényelt. Azonban már annyira süket volt, hogy
nem vette észre a darab végén a közönség tomboló ünneplését. A szólista
finoman fordította meg a mestert a közönség felé, aki csak ekkor vette
észre, hogy a mára már hallhatatlan mű mekkora ovációt eredményezett. A
IX. szimfónia bevonult a halhatatlan zenedarabok közé, megkoronázva a
zeneszerző életének munkásságát.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése