A latin Maius hónapot Ovidius szerint a meglett korúak (maiores) tiszteletére nevezték volna el. Valószínűbb azonban, hogy a régi római Maia istennő vagy férfi párja Maius volt a névadó.
A görögöknél Maia a pleiászok egyik csillaga volt, Zeusz szeretője, és
a főistennek együtt töltött éjszakák eredményeként Hermész (latin
Mercurius) anyja.
Május az ókorban Európa-szerte engesztelő
és tisztító szertartások böjtös időszaka volt. A keltáknál Beltane az ünnep neve, mely a fényistenük (Bel) tüzét jelenti. Más elképzelések azonban a közel-keleti Baál istenre vezetik vissza eredetét. Beltane az ifjú Isten férfivá serdülésének ünnepe. Ekkor szeret bele az Istennőbe, és e napon teljesül be szerelmük a mezőkön, virágos réteken. Az Istennőben megfogan az Istenség, az Ő megtermékenyülésének ünnepe ez.
Beltane egykoron druida tűzfesztivál volt, amelyet az Istennő és a Szarvas-istenség egyesülésének megünneplésére, a termékenység dicsőítésére tartottak. Ezen a napon a szüzek közül minden település megválasztotta a Május királynőjét, akit feláldoztak a Szarvas-istennek.
A nép szerelmes szívű legényei május elsején "májusfát" állítanak kedvencük háza elé. E hónap ünnepségei - a majálisok - a tavasz és a nyár örömeinek szólnak. A szerves élet fejlődésének ekkor van a tetőpontja.
Amikor Szent Fülöp és Szent Jakab apostolok Hieraploiszba mentek, a pogányok
este egy faággal jelölték meg Fülöp szállását, de másnapra Isten
angyalai a város minden házára zöld ágat tűztek, így a pogányok nem
tudták melyik házba menjenek be. Így menekült meg Szent Fülöp a
haláltól.
Van egy másik történet is
miszerint: Szent Fülöp és Szent Jakab miközben téríteni jártak
csatlakozott hozzájuk egy Valburga nevű szűz hajadon. A pogányok nem
nézték jó szemmel a lány cselekedetét, ezért tisztátalannak
nyilvánították, rágalmazták. A lány, hogy elűzze a gúnyolódókat elővette
vándorbotját leszúrta a földbe, letérdelt és imádkozni kezdett. Alig
múlt el pár óra és a bot kizöldült. Ez Szent Jakab napja hajnalára
történt. Ettől fogva állítanak a nőtlen férfiak a jó magaviseletű lányok
ablaka elé egy magas zöld fát, persze mindezt észrevétlenül.
Történészek
kutatásai alapján pedig európai, azon belül pedig germán eredetű a
májusfaállítás hagyománya. A középkorban kezdett elterjedni szélesebb
körben. Az ünnepségek, melyek kapcsolódnak hozzá az ősi indiai és
egyiptomi népek termékenységi táncaikból gyökereznek. A megújuló életet
szimbolizálja a májusfa tánc. Minden éven, annak reményében, hogy
bőséges lesz a termés új májusfát állítottak.
Az
angoloknál és a bajoroknál a települések büszkesége volt a májusfa A fa
szimbolizálta a jó módot, a függetlenséget, a falu illetve a város
erejét. A fa kérgét és ágainak egy részét eltávolították, majd
szalagokkal, virágokkal, koszorúval díszítették és ezután felállították.
A fa törzse a férfiasságot, a díszek pedig a nőiességet jelenítették
meg.
Magyarországon először a 15.
században említik a májusfaállítást. A tavaszköszöntés jelképe, de
ugyanakkor az európaitól eltérő szokások is kialakultak. Általában
nagyon magas nyárfát, gyertyánfát vagy fenyőt, díszítenek szalagokkal,
selyemkendővel, és egy üveg italt is akasztanak a fa ágai közé, melyet
május végén a fa ledöntésénél fogyasztanak el a legények. Nálunk a
termékenység jelképe és szerelmi ajándék, mivel főleg nőtlen férfiak
állították annak a lánynak, akinek udvaroltak.
A
Római birodalomban május hónap folyamán tartották a Florália ünnepeket.
Flóra istennő a római vallásban, minden virágnak, virágzásnak, a
természetnek tisztelt istennője. Tágabb értelemben a tavasz, az
újjászületés, a termékenység, a termés, sőt a nők anyai reményeinek
megtestesítője, patrónája volt. Floralia virágünnep, a megújulás
ünnepe. Florália, eredeti néven a ludi Florales, a rómaiak egyik
legnagyobb, évente megrendezésre kerülő ünnepe volt, eleinte a
gabonavirágzás időszakában. Később adott napokon, április 28-tól május
3-a között tartották.
Az ünnepi sorozat kezdő napján rendezték
meg a fasti Floraet, az áldozatot ekkor mutatták be az istennőnek,
virágzó gabonakalászt helyezvén az oltárra. Az emberek virággal
borították be magukat, sőt még állataikat is feldíszítették. A floraliák
kedvelt eseménye, hogy termékenységet szimbolizáló babot, borsót,
lencsét dobtak a mulatózó nép közé. Az ünnepségeken színészek, táncosok,
cirkuszi játékok szórakoztatták a közönséget. A hangulat magasra
hágott, az esemény nem volt mentes a túláradó jókedvtől, a
kicsapongásoktól, a durva tréfáktól sem.
Pünkösd ünneplésében ma is fontos
szerepet játszanak a virágok, elsősorban természetesen a pünkösdi rózsa,
a rózsa, a jázmin és a bodza.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése