A hamvazószerda a farsang és a Húsvét közti választónap, az előtte
lévő vasárnap farsangvasárnap, ezt követi farsanghétfő, húshagyókedd és
hamvazószerda. Ez a nagyböjt, a negyvennapos vezeklő és böjti időszak
első napja, megemlékezés Jézus böjtölésének, illetve kínszenvedésének
időszakáról. Az ünnep latin neve quadragesima (negyvenedik), utalásul
arra, hogy a nagyböjt negyven hétköznapjának kell megelőznie Húsvétot,
Jézus feltámadásának ünnepét.
A 7. századtól vált
szokásossá a bűnbánati felkészülés: az ókereszténység idején e napon a
mezítlábas, zsákruhába öltözött bűnösöket a püspök a templomba vezette. A
bűnbánati zsoltárok elimádkozása után fejükre hamut hintett és
kiutasította őket a templomból, miként Isten is kiűzte az első emberpárt
a Paradicsomból. A kiutasítottaknak egészen nagycsütörtökig tilos volt a
templomba belépniük.
Az 1091-ben Beneventóban tartott
zsinaton II. Orbán pápa rendelte el a hívek számára a hamvazkodást a
bűnbánat látható jeleként. Kezdetben a férfiak fejére hamut szórtak, a
nőknek csak a homlokukra rajzoltak hamuból keresztet; ma ez utóbbiból
áll a szertartás mindkét nem számára. A templomban a mise után a pap az
előző évi szentelt barka hamuját megszenteli, s avval rajzolja a
keresztet a hívek homlokára, miközben ezt mondja: "Emlékezzél meg ember,
hogy porból lettél és porrá leszel". A hamuval hintés ősi jelképe a
bűnbánatnak, mivel a hamu az elmúlásra, a halálra figyelmezteti az
embert. A kereszténység elterjedése előtti korokban nemcsak a mulandóság
jelképe volt, hanem mosószer és alapanyaga a szappannak is, ezért
egyszerre a gyász és a tisztaság jelképe.
Farsang végi hiedelmek
A farsang végéhez számos hiedelem kapcsolódik:
Tilos kenyeret sütni (húshagyókedden és hamvazószerdán), mert betegséget okoz.
Tilos kútvizet meríteni, mert a kút kiszáradna.
Szokás megveregetni a gyümölcsfákat, hogy jól teremjenek.
Húshagyókedd éjjelén senki nem ment ki az utcára, nehogy a boszorkányok rosszra csábítsák.
Hamvazószerdát
másként böjtfogó szerdának, szárazszerdának vagy aszalószerdának is
nevezik. A II. Vatikáni Zsinat óta - a nagypéntekkel együtt - szigorú
böjti nap a keresztény katolikus hívek számára, azaz ekkor csak
háromszor szabad enni és csak egyszer szabad jóllakni. A negyvennapi
böjtnek is nevezett nagyböjt hamvazószerdán kezdődik és nagyszombat
délig tart.
A néphit szerint aki hamvazkodik, annak nem
fog fájni a feje. Előfordult, hogy a templomból hazatérők
összedörzsölték homlokukat az otthon maradottakéval, hogy a fejfájás
azokat is elkerülje. A hamvazószerda és a nagyböjt első vasárnapja közti
három nap neve "semmihét", "csonkahét" volt, egyes helyeken a
hamvazószerda utáni csütörtököt nevezték "kövércsütörtöknek",
"zabálócsütörtöknek", amikor minden farsangi maradékot megettek, hogy
elkezdhessék a böjtöt.
A farsang végén eltemették a nagybőgőt, s ezzel szimbolikusan eltemették a zenét.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése