Magyarország visszaszerezte és hazaszállította a felbecsülhetetlen értékű Seuso-kincs hét darabját.
A kincsek szombattól három hónapon keresztül ingyenesen megtekinthetők a
Parlamentben, később pedig várhatóan az új múzeumi negyednek lesznek az
ékkövei.
A Seuso-kincs az antik kultúra egyik legértékesebb lelete. Tizennégy
ismert darabjának - rézüst (ebben volt a kincs többi darabja),
ezüstedények, tálak, kancsók és egy szelence - összsúlya 65,5 kilogramm,
anyaguk szokatlanul nagy tisztaságú ezüst. A lelet a nevét az egyik
tálra vésett versben megörökített tulajdonosáról, bizonyos Seusóról
nyerte.
Ki, mikor és hol használta az edényeket?
A kincs tárgyai közül formai
tekintetben legérdekesebb a római ezüstök között egyedülálló vödörpár.
Ezt a vödörformát fából készítve és ezüst- vagy bronzveretekkel díszítve
gyakran megtaláljuk a Kr. u. 4. századi germán fejedelmi temetkezések
emlékanyagában (pl. Sackrau Sziléziában, Osztrópataka és Czéke
Kelet-Szlovákiában).
A geometrikus minták, a nielló és a mitológiai
jelenetek alkalmazására a 4. századi római ezüstökön számos példát
találunk Skóciától Moldáig, azonban a Seuso-kincs legjellegzetesebb
formájú edényein, a vödrökön alkalmazott griff-protomékra és a
gyöngysoros dísz elé helyezett dekoratív mellképekre a legjobb példát a
Polgárdiban talált ezüsttripus (összecsukható haromlábú állvány, amelyet
nagyméretû tálak alátámasztására használtak) esetében találjuk meg. A
tripus öntött, tömör lábai ugyanúgy téglalap keresztmetszetûek, mint a
Hippolytus-kancsó füle (amely a maga nemében egyedülálló a római kori
ezüstök között). Hasonló kivitelû, bronzból öntött tripuslábat Trierbôl
ismerünk.
A polgárdi tripus és a Seuso-kincs legtöbb darabja is
valószínûleg a Mosel-vidéken, vagy éppen Trierben készült. A polgárdi
tripus és a Seuso-kincs vödreit egy másik jellegzetes vonás is
összekapcsolja. Mind a tripuson, mind a vödrökön az ötvösmester beütött
pontokkal jelölte meg azokat a helyeket, ahová a tárgyak összeszerelése
során a külön elkészített alkatrészeket fel kell forrasztani. A tripus
és a kincs egyébként funkcionálisan és kölcsönösen kiegészítik egymást: a
kincs nagyméretû táljaihoz eredetileg tripus is tartozott (ennek
ábrázolását megtaláljuk a Seuso-tál középsô medallionján, sôt a tálak
peremének alján feltehetôen egy tripus tartókampójától származó
karcolások is megfigyelhetôk).
A polgárdi tripus méreteit tekintve
ugyanúgy a legnagyobbak közé tartozik, mint a Seuso-kincs edényei.
Technikai hiányosságaik is közösek: a nagytisztaságú ezüstbôl készült,
közvetkezésképpen puha anyagú tripus és a kancsók nagy méretükhöz képest
nem rendelkeznek kellô szilárdsággal, ezért a tripus szinte saját
súlyát is alig bírja megtartani, és a kancsók talpa is letörött a
használat során. A tárgyak formái, szimbolikája és a tárgyakon ábrázolt
jelenetek tartalmi elemzése alapján Tóth Endre arra a következtetésre
jutott, hogy a kincs egy esküvôi ajándéknak szánt tálalókészlet
darabjaiból áll. Valóban, a Hippolytus-készlet ital felszolgálására
szolgálhatott a férfi számára, míg az illatszeres szelence, amelynek
oldalán annak tulajdonosnôjét szolgái kíséretében szépítkezés közben
ábrázolták, az ifjú ara számára készített ajándék lehetett. A többi
darab, mint pl. a kézmosó készlet, közös használatú volt. A Seuso-tál
középsô medalionjának körirata, amelyben jókívánságokat fogalmazott meg a
tárgyak ajándékozója, tovább a medalionban ábrázolt esküvôi
lakomajelenet is összhangban áll a tárgyak nászajándék jellegével. A
verses köriratban megnevezték a megajándékozott Seusót, aki a kincs
eredeti tulajdonosa volt. Ez a név eddig más forrásból ismeretlen,
formai elemzése arra utal, hogy viselôje germán lehetett. A névforma ún.
bôvített rövid alak, ahol az egy szótagra (SEV-) rövidített eredeti
névhez egy kicsinyítô képzôt (-SO) illesztettek. A medalion további
jellegzetessége, hogy itt nem csupán dekoratív céllal ábrázoltak egy
lakomajelenetet, hanem azt két kis címkébe illesztett felirattal
konkretizálták is. Az egyik ló mellé odaírták nevét is: INOCENTIVS, és a
lakoma helyszínét is pontosan meghatározták. A kereveten lakomázó
társaság elôtt elterülô víztükör mellé odaírták a PELSO nevet. Ez a
földrajzi név jól ismert az antik írott forrásokból és egyértelmûen a
Balatonnal azonosítható. A földrajzi terület pontos megjelölésébôl arra
következtethetünk, hogy a kincs tulajdonosának életében fontos szerepet
játszott a Balaton vidéke, valószínûleg itt terültek el birtokai. A
kincs némelyik edényének hátoldalán a készítés, illetve a használat
során bekarcolt feliratokat találunk. A kulturális és földrajzi
hovatartozás tekintetében az utóbbiak fontosak számunkra. Három
feliratot is találunk (a geometrikus tál, az egyik vödör és az
illatszeres szelence alján, amelyek a tárgyak leltári listába vételérôl
tanúskodnak. Leltárra utaló felirattal a kaiseraugsti kincs esetében is
talákozunk, a Seuso-kincsnél azonban részben latin betûkkel, részben
rúnákkal, de mindhárom esetben germán nyelven karcoltak számneveket az
edényekbe. A Balaton tágabb körzetében, Veszprém és Fejér megyékben
éppen a Kr. u. 4. század második felétôl kezdôdôen ismerünk több
rúnafeliratot. Ezek feltûnése annál is inkább szembeszökô, mivel a
rúnafeliratok egyébként ritkaságszámba mennek.
/Nagy Mihály: A seuso
kincs/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése