Erkel
József tanító és egyházi karnagy gyermekeként született a 19. század
második évtizedének kezdetén, Gyulán. Nagyváradon és Pozsonyban tanult.
Zenei tanítómestere a kiváló képzettségű pozsonyi muzsikus, Klein Henrik
volt.
Alig
múlt 17 éves, amikor házi zenetanárnak Kolozsvárra szerződik, ahol
később kapcsolatba került Ruzitska Györggyel, Erdély korabeli zenei
életének egyik meghatározó alakjával. Zenei pályája mint zongoraművész
kezdődött, mindamellett már ekkor is vezényelt alkalmanként és a
zeneszerzéssel is megpróbálkozott. 1834-ben mutatkozott be Pesten
először, alig egy évvel később fel is költözik, és Pesten telepedik le.
Két
éven át a Pesti Városi Német Színháznál, valamint a Budai Magyar
Színjátszó Társaságnál vezényel karnagyként. 1837-ben a Nemzeti Színház
elődjéhez, a Pesti Magyar Színházhoz szerződik, első karmesteri
minőségben. Karmesterként itt mintegy három évtizeden át zenei vezető és
a szellemi élet irányítója volt. Aktív kapcsolatba került a színházzal
is, ami a zeneszerzői érdeklődését is a színpad felé irányította.
1840-ben mutatták be az első operáját a Bátori Máriát. A szövegkönyv
szerzője már ekkor is az az Egressy Béni volt, aki egészen 1851-es
haláláig hasznos segítőtársa volt Erkelnek az operaszerzői munkájában.
1844-ben
mutatták be a Hunyadi László című történelmi operát, később megnyeri a
Kölcsey Himnuszának megzenésítésére kihirdetett pályázatot is. Erkel
Ferenc szerzeménye azóta is a Magyar Nemzet és a Magyar Köztársaság
Himnusza
A szabadságharc után a főváros hangversenyéletének fellendítésén fáradozott, többek között az ő irányításával alakult meg 1853-ban a Filharmóniai Társaság.
A szabadságharc után a főváros hangversenyéletének fellendítésén fáradozott, többek között az ő irányításával alakult meg 1853-ban a Filharmóniai Társaság.
Még
az ötvenes években készül el a csak 1861-ben bemutatott operája, a Bánk
Bán, amely az utolsó Egressy-szövegre írt operája Erkelnek. A Bánk Bán
minden kétséget kizáróan Erkel pályájának csúcsát jelenti, ekkora sikert
később egyetlen operája sem hozott számára, aminek oka részben az volt,
hogy nem talált többé megfelelő szövegíró társszerzőre.
1868-ban
az Országos Magyar Daláregyesület vezető karnagyává választotta,
miközben aktívan szerepet vállalt a Zenepedagógia terén is,
közreműködött például a Zeneakadémia 1875-ös megalakításában is. Az
1884-ben megnyílt Operaház tiszteletbeli főzeneigazgatóvá választotta.
1888-ban 50 éves működése alkalmából ünnepelte a főváros, majd 1890-ben
nyolcvanadik születésnapján lépett utoljára pódiumra, a Filharmóniai
Társaság hangversenyén.
Erkel
nevéhez fűződik a magyar nemzeti opera, mint műfaj megteremtése.
Nyugati operák mintáira támaszkodva, a 19. század magyar verbunkos
zenéjének felhasználásával és újraértelmezésével sikerült viszonylag
egységes nemzeti operanyelvet kialakítania. A zene mellett neves sakkozó
volt, az 1864-ben alakult Pesti Sakk-kör előbb alelnöke, majd egy év
múlva elnöke lett. Emlékére 1952-ben állami díjat alapítottak, mellyel
minden évben a kiemelkedő magyar zeneműveket és zenetudományi munkákat
jutalmazzák.
1893. június 15-én halt meg Budapesten.
forrás: László Ferenc
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése