A földi élet fenntartása szempontjából legfontosabb égitest a Nap.
Földünk felületén és légkörében minden energia, így a hő, a mozgás, a
változások, fejlődések közvetlenül vagy közvetve a Nap sugárzásából
származnak. Elraktározott napenergia a szén, a kőolaj, a földgáz is,
hiszen azokat a növényeket, állatokat, amelyekből keletkeztek, a
napsugárzás éltette valamikor.
Nap a Földtől nagyon messze: 150 millió km-re van. Ezt a távolságot a
másodpercenként 300 000 km-t haladó fény is 8 perc alatt teszi meg. A
távolságot mértékegységként is használják a Naprendszerben: 150 millió
km = 1 csillagászati egység (CsE).
A Nap háromféle mozgást végez. A Földdel megegyező irányban forog a tengelye körül. Forgásának időtartama 4 hét. Másik mozgása a Naprendszer tömegközéppontja körüli, harmadik a Tejútrendszer tömegközéppontja körüli keringés. Utóbbit a Nap – ellipszis alakú pályáján – 200 km/s sebességgel 250 millió esztendő alatt teszi meg.
A régmúlt időkben az ember istenként imádta a Napot, a hő és a fény majdnem egyetlen forrását.
Ha az évezredekkel ezelőtt létrehozott építményekre gondolunk, mai napig megmaradt titokzatos épületek jutnak eszünkbe: Egyiptom nagy piramisai, Nyugat-Európában a kőkorszak magányos kőkörei és a maja civilizáció romja. Miért fektettek ezek a közösségek olyan sok munkát maradandó művel alkotásába? Valójában nem tudjuk a választ, de a napmegfigyelések szükségessége bizonyára nagy szerepet játszott
az építmények tervezésében.
"A Napkultusz, a Napisten
A Nap tisztelete ősidőktől fogva a legősibb vallási nézetek közé
tartozott, a Napot istenként tisztelték és a Napkultusz a Föld minden
táján elterjedt, egyes országokban pedig meghatározó vallásként
működött. Az, hogy a világosság legyőzi a sötétséget, egyfajta szimbólum
volt arra, hogy az élet folyamatos és végtelen, így minden kultúrába
beépült az e jelképet fizikailag hordozó Nap. Az ünnepek gyakran a téli
napfordulóhoz kapcsolódtak, amikortól már az éjszakák megrövidülnek, a
nappalok pedig hosszabbak lesznek. A napkultusz az i. e. 4–3. évezredben
jelent meg erőteljesebben a mezopotámiai: sumer, Utu: akkád, Samas és a
Babilóniai-asszír vallásban, valamint Egyiptomban, saját
napistenségekkel.
Egyiptomi Napkultusz
Egyiptomban az 5–6. dinasztiák idején Ré napisten kultusza került
előtérbe. Ehnaton fáraó maga volt a Napisten.. A régi egyiptomiak
szerint a Nap minden reggel megszületik a tengerből, hogy elűzze a
sötétséget, hogy az éjszaka rabsága után új tevékenységre sarkalljon. Ré
az ókori Egyiptomi napisten, Egyiptom történelmének egyik
legjelentősebb istene. Története során több más istennel is egybeolvadt,
köztük Hórusszal, Atummal és Ámonnal. Hatásköre kiterjedt az égre, a
földre és az alvilágra is, több teremtésmítoszban is fontos szerepet
tölt be, és a király isteni atyjának is tekintették.
A Napot számos ókori civilizáció
természetfeletti jelenségnek tekintette és - Istenként tisztelte –
Egyiptomban például főistenként: Amon, Aton – tisztelték. Ré
tulajdonképpen az állam hivatalos istenévé vált, az ekkori királyi
temetkezések elengedhetetlen kellékei, a naptemplomok talán a
héliopoliszi nagy templom mintájára készültek. Réhez számos mítosz
fűződik. Az egyik szerint az ő könnyeiből lettek az emberek, az 'ember'
és a 'könny' szavak az egyiptomi nyelvben hasonlítanak. A napkorongot
magát Ré fizikai megtestesülésének, máskor a szemének tartották, de „Ré
szeme” több vad természetű, szoláris jellegű istennő megtestesülése
lehetett. Kultuszközpontja Héliopoliszban volt, ahol alakja egybeolvadt a
helyi napistennel, Atummal. Mivel Atum az Enneád első istene és a világ
teremtője volt, Rét is annak tekintették. Később Hórusszal is
egybeolvadt, ennek az alaknak a neve Ré-Harahti, („Ré, a Két Horizont
Hórusza”). Heper napisten kultuszát szintén magábaolvasztotta, a
szkarabeusz alakban ábrázolt isten innentől Ré egyik megjelenési
formája, neve („keletkező”) miatt a hajnali napé. Ugyanígy Atum, akinek
neve a befejezést jelentő szóval áll kapcsolatban, a lenyugvó nap
jelképe lett, és idős emberként ábrázolták.
Görög Napkultusz
Hellaszban, az ókori Görög civilizáció pedig Héliosz napistent
korán azonosították a művészetek, a jóslás és gyógyítás istenével, majd
később egyre inkább Apollónnal, az egyik főistennel. Héliosz a mindent
látó fényes Nap istene a görög mitológiában. Hüperión és Theia titánok
gyermeke, Szeléné és Éósz bátyja. Felesége Perszéisz, gyermekei Kirké,
Aiétész és Perszész az ő fia Hürminétől, Augeiasz is. Kedvesei közé
tartozik Rhodosz nimfa, a Héliaszok közül a fiúk anyja Klümené, a
héliasz lányok anyja Leukothoé, Klütia és Neaira az utóbbitól született
lányai: Phaethusza és Lampetié legeltetik hófehér teheneit Trinakria
szigetén. Héliosz minden reggel útra kel Keletre nővére, Éósz a
("Hajnal") nyomán, tüzes szekerét szárnyas paripák röpítik az égbolton,
ezen az úton Hémera kíséri végig. A szekeret húzó négy ló neve: Aithón
(„az égő”), Phlégón („a lángoló”), Piróusz („a tüzes”) és Éóusz („a
korai”). Estére elérkezik az óceánhoz, itt Heszpera jelenti be a
szerencsés megérkezést, majd lovait megfüröszti, ő maga pedig pihenőre
tér aranyos palotájában. Több mítosz fűződik mindent látásához. Ő vette
észre Arész és Aphrodité szerelmét, s figyelmeztette Héphaisztoszt.
Egyedül ő tudta megmondani Démétérnek ki rabolta el a lányát,
Perszephonét. Csak Héraklész szállt szembe vele: nyilával le akarta
lőni, mert elviselhetetlen meleget árasztott. Héliosz nem haragudott meg
rá, hanem aranyserleggel ajándékozta meg, hogy abban keljen át az
óceánon.A késő ókorban több misztériumvallás központja a minden nap
meghaló és újjászülető Nap lett. Mithrász, Elagabalus istene, vagy az
Aurelianus által tisztelt Sol-Héliosz. Ugyanakkor ugyanezen civilizációk
behatóan tanulmányozták a Napot, és a többi égitestet, amelyre
mezőgazdasági előrejelzési, vagy hajózási, navigációs ismeretek
fejlesztése miatt volt szükség. Ezen megfigyelések első – mai értelemben
vett – tudományos eredményét a milétoszi Thalész, matematikus nevéhez
köti a tudománytörténet az i. e. 7. századból: a görög tudós
megfigyelései alapján kimondta, hogy a Holdat a Nap világítja meg, ezzel
saját fénnyel rendelkező és nem rendelkező égitestekre osztályozta az
égi objektumokat, a Napot pedig az előbbi csoportba sorolta be.
Nagyjából fél évszázaddal később Püthagorasz vetette fel a Hold
fázisváltozásainak megfigyeléséből, hogy a Föld, a Hold és a Nap
gömbölyű. Ezt a tételt az i. e. 3. században nem kisebb gondolkodó
igazolta, mint Arisztotelész, amelyet kiegészített azzal a nap- és
holdfogyatkozások megfigyeléséből levezetett felismeréssel, hogy a
Föld–Hold és Föld–Nap távolságok különbözőek és a Nap messzebb van, mint
a Hold. Ezeket a tanokat általában szabadon terjeszthették a görög
bölcsek, ám a tudománytörténetet végigkísérték a vallási üldöztetések,
akadályozva a felfedezések terjedését. Anaxagorasz görög filozófus volt
az első az i. e. 5. században , aki természettudományos magyarázatáért –
szerinte a Nap egy izzó kőgömb volt, amely nagyobb a
Peloponnészoszi-félszigetnél – vallási üldöztetésben részesült.
Szokatlan elképzelését istenkáromlásnak minősítették, őt magát börtönbe
vetették, a halálos ítéletét csak Periklész közbenjárására nem hajtották
végre. A Görög filozófusokat követően nem a Nap mibenlétét, hanem
inkább látszólagos égi mozgását fürkészték a tudósok.
Római Napkultusz
A Rómaiak az ókorban a görögök hasonlóan imádták és tisztelték a
napot: A görög napisten: Héliosz, a római napisten: Sol volt. A
Napkultusz "államosítását" a római császárok kezdték meg. A Sol
Invictus, azaz a Legyőzhetetlen Nap hivatalos ünnepét a téli
napfordulóra, december 25-re helyezték. A történészek máig csodálják azt
a ragyogó húzást, amellyel Constantinus áttérítette a napimádó
pogányokat a kereszténységre, beolvasztva a pogány szimbólumokat, a
jeles napokat és szertartásokat a keresztény hagyományba. Karácsony
ünnepe ugyanis csak 354-ben került át december 25-re, amikor pápai
rendeletben a téli napfordulót az egyházi ünnepek közé iktatta. Jézus
születésnapjának meghatározása sem volt kis feladat ebben a korban,
ugyanis többféle dátum létezett. A választás valószínűleg azért esett
végül december 25-re, mert ezzel akarta a keresztény egyház
ellensúlyozni a Napisten kultuszt... Az ókori Róma napkutatása a Julius
Caesar naptárreformjához alapjául szolgáló megfigyelésekben, az év
hosszának pontos megfigyelésében merült ki. A következő tudományos
idényű megfigyeléssorozat a arab tudósok nevéhez fűződik. A vallási
alapokon, a Nap járásához kötött napi imák időpontjának pontos
meghatározásán nyugvó megfigyelések közül kiemelhető Albategnius
excentricitás-változásra vonatkozó felfedezése, vagy Ibn Junus több mint
10 000, tudományos igényű nappozíció meghatározása. Mindezek, bár a Nap
volt a közvetlen megfigyelési célpont, mégis inkább a Föld keringésére
szolgáltattak adatokat, igaz, a megfigyelők az uralkodó geocentrikus
világkép miatt úgy tudták, a Nap Föld körüli keringését figyelik meg.
A Középkori Napkultusz
A következő Nappal kapcsolatos felfedezést a reneszánsz Európa jegyzi a
tudománytörténetben: a többi bolygó megfigyelése alapján a tudósok a
Föld helyett a Napot kezdték központi égitestként kezelni kimondva, hogy
a Föld – és a többi bolygó – kering a Nap körül, nem pedig fordítva. A
heliocentrikus világkép első megjelenése még az ókori görög kultúrából
származik, Arisztarkhosz Kr. előtt 300 évvel vetette fel a Naprendszer
létét, ám ezek a tanok még feledésbe merültek. A Nap szerepére vonatkozó
új elméletet a bolygók égi mozgásának magyarázatára vezette be
Nikolausz Kopernikusz lengyel csillagász. A kopernikuszi fordulat néven
is említett felfedezés a kozmológia legnagyobb hatású tudományos
elmélete volt, amelyet a távcső felfedezése után, az eszköz
használatával végzett megfigyelések támasztottak alá. Míg Egyiptomban
bárkán járta égi útját a Nap, addig az észak-európai germánok hite
szerint szekérrel járt, ahogy a nép is. A naptiszteletre a napszekerek,
amilyen például a trundholmi napkocsi mellett a hét napjainak máig
használatos pogány, germán. Így a vasárnap a napisten nevét őrzi az
angol "sunday"-hangalakban, vagy a német "Sonntag" szóban."
/forrás: Déli Magyar Krónika, Nap,Napisten..Francesco Solimeno/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése