A porcelán a keramika legnemesebb és egyben legkeményebb anyaga, kínai
találmány, kvarc, kaolin és földpát keverékből előállított fehér
masszából készül. Törésfelülete: fehér, fénylő, kagylós. Erről kapta
nevét is, hiszen a porcelán neve az olaszok által porcelánnak nevezett
tengeri kagylótól származik. Cserepe teljesen tömör, nedvszívó
képessége nincs.
A kínaiak az első valódi porcelánokat valószínűleg a Tang dinasztia
idején (618-907 között) készítették és a Song dinasztia (960-1279) alatt
kezdték el a királyi gyárakban való termelését az uralkodó családok
számára. Az 1300-as évektől a termelés nagy része Csingtöcsen városában
(az ország legnagyobb kaolin lelőhelyén) összpontosult, s a császári
udvar számára dolgozott. A kínaiak készítették a világ legszebb
porcelántárgyait évszázadokon keresztül, gyűjtők a Ming dinasztia
(1368-1644), majd a Csing dinasztia (1644-1912) idején készült darabokat
- kis és nagy vázák, kancsók, teáskannák, fületlen csészék, teatartó
dobozok, ecsetmosó csészék - a művészet remekműveinek, sokszor
felbecsülhetetlen értékű kincseknek tartják. Díszítésük növényi
motívumokból, figurális képekből, jelenetekből állt, melyek máz alatti
kobaltkék festéssel kerültek föl a felületre. Alkalmazták a máz feletti
festés technikáját is, így igen változatos színvilág jött így létre,
melyet később az európai gyűjtők a uralkodó színek alapján osztályoztak.
Az Európába történő exportálás csak a Csing dinasztia idején vált
jelentőssé.
Az 1100-as években a porcelánkészítés féltve őrzött titka átszivárgott
Koreába, majd az 1500-as évekre Japánba is elérkezett. A
porcelánkészítők ezekben az országokban is csodálatos tárgyakat hoztak
létre. A leghíresebb japán porcelántípus - az egyszerű fehér alapon
mintás - Kakiemon az 1600-as években készült először. Ezt követték a
szintén jól ismert Imari és Arita porcelánok.
A Nagy Fal országának kultúrájáról a hírek a XIII. századtól kezdve
érkeztek gyakrabban, olykor olyan nagyszerű beszámolók formájában, mint
amilyen a világutazó velencei Marco Polo-é volt. A hírekkel együtt
műkincsek is érkeztek, közöttük porcelánok, amelyek szépsége,
sokfélesége talán a legjobb bizonyíték a régi Kína művészetének páratlan
gazdagságára. Kereskedők az 1100-as évek elején szállítottak először
kínai porcelánokat Európába, ahol ezek azonnal csodálat tárgyává váltak.
Ám ritkaságuk és drágaságuk miatt csak az igazán kiváltságosak
engedhették meg őket maguknak. Egészen a XVIII század elejéig a kínai
edények jelentették "a" porcelánt, amelynek értékét uralkodói udvarokban
aranyban mérték. Ahogy azonban az 1600-as évektől egyre gyakoribbá
vált a keleti országokkal való kereskedelem, úgy vált a porcelán egyre
népszerűbbé a nagyközönség köreiben is. A tea, kávé és csokoládés
készletek mind szélesebb körben terjedtek el és egyre nagyobb kereslet
mutatkozott a csészék és étkészletek iránt.
Az európai kézművesek igyekeztek lépést tartani a versennyel és
megpróbálkoztak ők is a porcelánkészítéssel, de a kutatók hosszú
évszázadokon át hiába igyekeztek megismerni előállításának titkát. Az
első európai - még lágymasszájú - porcelán az olaszországi Firenzében
készült 1575 körül. Az 1576 és 1620 között gyártott edényekből csak
néhány darab maradt fenn, ezek az európai múzeumok féltve őrzött kincsei
közé tartoznak.
Az igazi európai porcelán feltalálása Johann Friedrch Böttger
(1682-1719) német alkimista keramikus és Ehrenfried Walter von
Tschirnhausen matematikus-fizikus nevéhez fűződik. A keményporcelán
összetevőit 1707-1708 körül fedezték fel, s ezen felfedezésük vezetett
1710-ben a meisseni porcelángyár megalapításához. Az európai
keményporcelán nyersanyagát az előkészítés során finomra őrlik, gyúrják,
képlékeny masszává alakítják, majd korongolják vagy formába öntik. A
porcelán tárgyat a megformázás után először 800-900°C körüli
hőmérsékleten kiégetik, majd ugyanezen nyersanyagból, de más arányban
kevert mázoldatba mártják, ezt követően pedig kb. 1400°C-on újból
kiégetik.
Az 1770-as évekre Európa-szerte (elsősorban Németországban, Angliában,
Franciaországban és Olaszországban) kialakuló manufaktúrák már képesek
voltak versenyezni a kínai porcelánnal.
Forrás: a porcelán története
Hungarikum a Herendi porcelán
A porcelánkészítés 1826-ban kezdődött kőedénygyártás formájában. A gyárat
Stingl Vince alapította. 1839-ben Stingl pénzhiány következtében
belebukott a vállalkozásába, így hitelezője, Fischer Mór keze alá került
a manufaktúra. Fischer sikeresen továbbfejlesztette a gyárat, és
bevezette a művészi porcelángyártást.
/1880. II. 25-én halt meg./
A reformkor végére a porcelángyár
már Veszprém megye gyárainak tízes listáját vezette.
A herendi porcelán mára világszerte ismert márka, és igazi hungarikum: a Magyar Örökség része.
A herendi gyár kedvelt készítményei általában
barokk és empire formaadásúak. A 19. században a gyár leggyakrabban
előforduló prototípusai közé tartozott az ún. szász virágcsokor, kerti
és mezei virágok különféle változataival, természethű színezéssel, ezt
szorította ki a tulipános csokor. A gyár kiemelkedő alkotása volt az
1862-es londoni világkiállításon kitüntetett, nagyméretű "Vitam et
Sanguinem"- jelenetes tál.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése