A "Justice for Hungary" (Igazságot Magyarországnak) amerikai magyarok
áldozatkészségéből épült repülőgép volt, amellyel Endresz György pilóta
és Magyar Sándor navigátor 1931. július 15-16-án rekordidő alatt
repülték át az Atlanti-óceánt.
A "Justice for Hungary" 1931. július 15-én startolt az új-foundlandi
Harbour Grace (a Kegyelem Kikötője) repülőteréről, Endresz György
pilótával és Magyar Sándor navigátorral a fedélzetén. A tökéletesen
működő motor és a profi páros már a táv első felén rekordot döntött: 13
óra 50 perc alatt érték el az ír partokat, annak ellenére, hogy
korszerű, földindukciós iránytűjük már indulás után kevéssel felmondta a
szolgálatot, és az óceán fölött sűrű köd akadályozta a tájékozódást.
Az
út további szakaszában a navigálás - a rossz időjárás miatt - még
nehezebbnek bizonyult. A kényszerű manőverezés és a viharzónák
kerülgetése miatt meghiúsult a Mátyásföldre tervezett landolás, pedig
ott már ezrek várták türelmetlenül a Lockheed Sirius feltűnését. Már
magyar területen, Győr közelében az óceánrepülők észlelték, hogy az
üzemanyag-ellátás akadozik, további hetven kilométer megtétele után
benzinhiány miatt leállt a motor. Siklórepülésben közelítették meg a
talajt, és 1931. július 16-án délután, Bicskétől nem messze, Felcsút
határában, egy kukoricatáblában kényszerleszállást hajtottak végre.
A
Harbour Grace-től Felcsútig megtett 5770 km-es utat a két magyar
óceánrepülő pontosan 25 óra 20 perc alatt teljesítette, gyorsabban, mint
addig bárki, óránként csaknem 230 kilométeres átlagsebességgel. Továbbá
a korábbi óceánrepülők közül senki sem hatolt ilyen mélységig az
európai kontinens belsejébe, így három világrekord is megdőlt ezen a
napon.
A rekordereket nemzeti hősként fogadták 1931.
július 20-án Budapesten, a Millenniumi Emlékműnél, ahová százezrek
ünneplése közepette érkeztek. Az euforikus hangulat, a korabeli leírások
szerint három hétig tartott.
Endresz György az események után
továbbra is pilótaként dolgozott, Magyar Sándor azonban még 1931-ben
visszautazott Amerikába, hírnevének köszönhetően elhelyezkedett a
repülőiparban.
Egy évvel később Endresz a világ óceánrepülőinek találkozójára repült a géppel, Bittay István rádiótávírász navigátorral.
1932.
május 22-én Rómában tartották az óceánrepülők világkongresszusát,
melyre meghívták mindazokat, akik átrepülték az Atlanti-óceánt. A
magyarok május 21-én 15 órakor értek Róma Littorio repülőterére, ahol
leszállás közben a gép átpördült, lezuhant, és mindkét férfi meghalt.
Olaszországban ünnepélyes külsőségek között elbúcsúztatták őket, a
temetés itthon történt, hatalmas tömeg együtt érző részvételével.
forrás: Miszlay Zsolt
(História, Szebb jövő nyomán Szent Korona Rádió)
(Fotó: Képes Pesti Hirlap 1930. év, 108.szám)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése