"Jegyezd meg jól, de ne csüggedj soha, remény, csalódás, küzdelem, bukás, sírig tartó nagy versenyfutás. Keresni mindig a jót, a szépet, s meg nem találni - ez az élet." (Madách Imre)

2014. július 24., csütörtök

"Nekem repülnöm kell" - Amelia Earhart

1898.július 24-én született  Amelia  Earhart amerikai pilótanő, az első nő, aki egyedül  átrepülte a Csendes óceánt.


Amelia kifejezetten fiús lány volt: fára mászott,   puskával lövöldözött és hasonló hobbiknak hódolt. Sejthető volt, hogy nem fog hagyományosan nőies életutat bejárni, de azt senki sem gondolta, hogy a repülés terén ér el addig példátlan eredményeket. Húszéves korában minden megváltozott egy légi bemutatón: egy pilóta elvitte őt és a barátnőjét egy körre, és Amelia teljesen az élmény hatása alá került. Elhatározta, hogy megtanul repülőgépet vezetni. Ekkor még nem sok nő büszkélkedhetett ilyen képesítéssel, ő azonban mégis egy női oktatótól, Anita Snooktól sajátította el a szükséges ismereteket, akivel közeli barátságba is került. Amint kezébe került a jogosítvány, sorra döntötte meg, vagy épp állította fel a rekordokat.

Ő volt az első nő, aki oda-vissza átrepülte az amerikai kontinenst, ugyanígy első nőként repülte át az Atlanti-óceánt, majd átrepülte a Csendes-óceánt Hawaiiból Kaliforniába, majd onnan tovább Washingtonig. Korábban ez a bravúr senkinek sem sikerült, tíz pilóta vesztette életét, miközben megpróbálta. Útjai közben több magassági és gyorsasági rekordot is megdöntött vagy beállított, sőt még arra is volt ideje, hogy férjhez menjen George Putnamhoz, a könyvkiadással és médiával foglalkozó üzletemberhez, aki támogatta első óceánátrepülését. 1937-ben úgy döntött, hogy körberepüli a Földet az Egyenlítő mentén. Az indulás előtt baljós előérzet gyötörte, ezért el is határozta, hogy felhagy a hosszabb repülésekkel, ha sikeresen teljesíti ezt a távot. "Van egy  olyan érzésem, hogy számomra már  csak egy jó repülés adatott meg. Remélem, ez lesz az. Ha sikerül, végleg felhagyok a  hosszú távú  repülésekkel"  - nyilatkozta. Június végén indult útnak navigátorával, Fred Noonannal. Már útjuk első szakaszán is komoly nehézségekkel kellett szembenézniük, hiszen többször kellett vesztegelniük a kedvezőtlen időjárás miatt, Bandoengben pedig Amelia vérhast kapott, ami szintén késleltette őket. Végül sikeresen teljesítettek 22 ezer mérföldet, és már csak az utolsó 7 ezer volt hátra, ami végig a Csendes-óceán fölött vezetett. A 20-22 órásra tervezett útra július 2-án éjfélkor indultak, ám soha nem érkeztek meg. Hogy pontosan mi történt, az hosszú évtizedekig rejtély volt. Amelia az indulás után nagyjából 8 órával küldte az utolsó rádiójelentését, majd eltűntek. Azonnal elindították a mentőakciót, de nem sikerült a nyomukra bukkanni, és néhány nap múlva feladták a keresést. Feltételezték, hogy nem vittek elegendő üzemanyagot, ezért lezuhantak és az óceánba vesztek. Az eltűntnek hitt gépről azonban július 18-ig érkeztek rádiójelek, pontosan 120 darab. Ezeket azonban a keresés sikertelensége miatt hamisnak nyilvánították. Egy nemrégiben megjelent tanulmányban viszont azt állítják, hogy a rádiójelek közül 57 biztosan hiteles volt. A kutatók ugyanis a modern tudomány eszközeit segítségül hívva elemezték a jeleket, és arra az eredményre jutottak, hogy Amelia és navigátora a Csendes-óceán délnyugati részén egy lakatlan korallzátonyon landolt, innen küldték a rádióüzeneteket .
forrás: life



A Kiribati Köztársaság egy lakatlan szigete közelében rögzített szemcsés szonárképen lehet a  legendás amerikai pilótanő, Amelia Earhart Lockheed Electra gépe - számolt be a Discovery News.
e s
A szonárfelvételt az a The International Group for Historic Aircraft Recovery (TIGHAR) tette közzé, amely korábban már több sikertelen expedíciót vezetett a   nyomtalanul eltűnt amerikai pilótanő, Amelia Earhart földi maradványainak és repülőgépének felkutatására. A szemcsés képen a TIGHAR szerint egy "anomália" látható 180 méteres mélységben a Nikumaroro-szigetnél, nagyjából 500 kilométerre délkeletre Earhart eredeti céljától, a Howland-szigettől.
A felvételen egy 6,5 méter hosszú, délnyugat-északkelet irányú tárgy erős visszaverődése látható, az árnyékokból pedig arra lehet következtetni, hogy az objektum - amely egy víz alatti szikla lejtőjénél fekszik - a délnyugati részén magasabb. A képi elemzések szerint a titokzatos tárgy formája megegyezik az Electra futóművének roncsával.
/Múlt-kor/

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése