1678-ban
született Velencében. Apja, Giovanni Battista, egy ideig borbélyként
dolgozott, majd ifjú férfikorában hivatalos hegedűs lett. 1685-től a
Szent Márk templom zenekarában, valamint utalások vannak arra, hogy
időnként komponált és az operaigazgatásban is tevékenykedett.
Antoniót
édesapja és Legrenzi tanította zenére. 1693-ban egyházi szolgálatba
lépett. 1703-ban pappá szentelték az akkor már neves muzsikust, akit
azután Velencében a későbbiekben mint „vöröshajú” papot ismertek. Ebben
az évben került a Pio Ospedale della Pietá
elnevezésű leányárvaházba, mint zenemester (maestro di violino). Az
Ospedale (Ospitale) egyfajta kombinációja volt a
leány-konzervatóriumnak, árvaháznak, apácazárdának és bentlakásos
iskolának. Az intézetnek kiváló zenekara és énekesei voltak. A
zeneegyüttes nemcsak az istentiszteleteken, hanem más alkalmakon is
sűrűn szerepelt. Vivaldi számos művet komponált számukra. A Pietában
tartott istentiszteletek központi helyet foglaltak ela velencei nemesség
és a külföldi látogatók társasági naptéárában, így fontos volt a fiatal
énekesek és hangszeresek hozzáértő tanítása, valamint az, hogy számukra
rendszeresen írt új műveket biztosítsanak. 1723 júliusában a Pietá
vezetői megállapodtak abban, hogy havonta 2 concerto megírását kérik a
mestertől, melyeket – amennyiben szükséges – postán küldjön el,
ezenkívül vezesse a concertók 3-4 próbáját, amikor Velencében
tartózkodik.
Az
Ospedale vezetői Vivaldi kinevezését évenként hosszabbították meg
egészen 1709 februárjáig. Nem valószínű, hogy alkalmatlanság, hivatali
mulasztás vagy személyes ellenségeskedés miatt mozdították el; inkább
azért történhetett, mert az állást időlegesen felfüggesztették. Paradox
módon az, hogy sikerült kiforrott előadókat nevelnie, elősegítette
Vivaldi feleslegessé válását. 1711 szeptemberében Vivaldit
visszaválasztották a Pietába, és a fokozatosan növekvő ellenállás dacára
minden évben újra és újra kinevezték, egészen 1716 márciusáig. Meglepő
módon, 1716 májusában egy nagyobb felelősséffel járó pozícióba nevezték
ki: maestro de’ concerti lett.
Időközben
Vivaldi zeneszerzőként is elismerést szerzett magának. Németországban
különösen nagy volt a lelkesedés a Vivaldi-concertók iránt. Bach többet
billentyűs hangszerre dolgozott át, Johann Ernst pedig concertókat írt
Vivaldi stílusában.
Az 1710-es években Vivaldi követte apját az opera mozgalmas világába. Már 1708-ban megkomponálta a Le gare del dovere c. serenatát, amiben felhasználta a teljes operai eszköztárat. Bár legkorábbi ismert operáját, az Ottone in Villát
1713 májusában, Vincenzában mutatták be, először a velencei San Angelo
színházban kezdett működni, mint zeneszerző és impresszárió.
1718 áprilisában Vivaldi új operáját, az Armida al campót Mantuába vitte, ahol 1720-ig maradt. Ez idő alatt 3 operát írt; Mantova kormányzója pedig (Fülöp) kinevezte őt maestro di cappella da camera (amely címet megtartatotta Mantuából való távozása után is)
Miután
rövid időre visszatért Velencébe, Vivaldi Rómába ment, ahol három
karneváli szezont töltött, s kétszer játszhatott a pápa előtt.
Zeneszerzőként még mindig nagy nyereséget jelentett Vivaldi a Pietá
számára, folytonos utazásai ellenére is, amely nem tette lehetővé a
tanárként való alkalmazását.
Ez
idő tájt kezdődhetett barátsága Anna Giraud egy francia származású
alténekesnővel, aki a komponista tanítványa volt.
1726-28
között Vivaldi ismét zeneszerzőként és impresszárióként működött a San
Angelóban, ezzel egy időben hangszeres művei folyamatosan növelték
hírnevét. 1725-ben adta ki az Il cimento dell’armonia e dell’invenzione c. op. 8-as sorozatot, amely az évszakokat ábrázoló 4 concertóval kezdődik.
1729-1733
között Vivaldi sokfelé utazott. Járhatott Bécsben, lehet, hogy Prágába
is ellátogatott, mivel itt két új operáját mutatták be: az Agrippo-t és az Alvildá-t.
A szerző szerette maga ellenőrizni új operáinak színpadra állítását,
így premierjeinek helye és időpontja értékes támpontot ad feltételezett
utasításaihoz.
V.
közeli kapcsolatban állt a Ferrarában élő Guido Bentivoglio d’Aragona
márkival, az ő támogatását vette igénybe operáinak színpadra viteléhez.
1738-ban azonban Ferrara bíboros érseke megtiltotta, hogy Vivaldi
Ferrarába menjen, állítólag az Anna Giraud-val való kapcsolata miatt,
ill. azért, mert nem akart misézni. E szerencsétlen / szerencsés
körülmény tette lehetővé, hogy a zeneszerző Amszterdamba utazhasson.
Azonban drágán fizetett a Ferrarából való távolmaradásáért. Az első
operában kritikák érték a recitativók hibáit.
Életének
utolsó évében Bécsbe utazott, és ott is halt meg, 1741. július 28-án.
Bár igen szépen keresett, pazarló életmódja következtében szegénységben
halt meg.
Antonio
Vivaldi olyan rendkívüli volt mint ember és mint zeneszerző is, hogy
sok kedvezőtlen véleményt is kiváltott életében. Hiúsága közismert volt,
hírnevével és előkelő patrónusaival kérkedett, valamint azzal, hogy
milyen könnyen komponál.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése