"Az arany latin neve Aurum, és a vegyjele ennek alapján Au.
Jellegzetesen sárga nemesfém, amely a periódusos rendszer 79. elemét
alkotja.
Az arany a természetben elemi állapotban fordul elő. Főként a savanyú,
kvarcban gazdag kőzetek (gránit, granodiorit, riolit, dácit) teléreiben
lehet rátalálni.
A középkorban és a korai újkorban számos alkimista kísérletezett azzal,
hogy létrehozza a "bölcsek kövét", amelynek segítségével ólomból
színaranyat állíthassanak elő, ez azonban lehetetlennek bizonyult.
Mindezek ellenére az arany, mint a legtartósabbnak bizonyult fém,
mindig kiemelt szerepet játszott a legkülönfélébb társadalmak életében.
Mivel korán megtapasztalták, hogy még a
legtöményebb sósavban, kénsavban és salétromsavban sem oldódik, „a
nemesfémek királya” nevet kapta. Később megtalálták azt az elegyet,
amelyben feloldódik: a királyvizet, amely a tömény sósav és tömény
salétromsav 3:1 arányú elegyében keletkező nitrozil-klorid, de az arany
jelentőségét ez sem csökkentette.
Mivel az arany tiszta állapotban jól formálható, lágy fém, amelyből
akár 0,0001 mm vékony fólia (aranyfüst) is készíthető, ezért rendkívül
sok helyen és módon lehet felhasználni, a gyógyítástól az ételek
díszítésén át az ékszerekig. Ez utóbbi területén a különböző fémekkel
készített ötvözeteit használják. A leggyakrabban azonban a
kincsfelhalmozásban és a pénzforgalomban van szerepe. A középkorban
egyebek közt Magyarországon is az arany volt a legfontosabb
fizetőeszköz, magának a pénznemnek a neve is az „arany” volt, amely elé
gyakran odatették jelzőként a bányászása vagy a pénzverde helyének
nevét: pl. körmöci vagy selmecbányai arany.
Az ókori kultúrákban az aranyat, mint a tökéletesség, a fensőbbség, a
csillogás, az uralkodás és a maradandóság képviselőjét, gyakran a Nappal
kapcsolták össze.
Egyiptomban Ré napisten uralkodott, a görög mitológiában Apollónhoz
kapcsolódva a Napból eredő fény és az ahhoz hasonlító tudást
szimbolizálta az arany. Becsben tartását az „aranykor” és az „arany
középút” kifejezések is jelzik. Az ókorban felfedezett, egyik fontos
geometriai arányosság, az aszimmetria legharmonikusabb megjelenése, az
aranymetszés is erről a fémről kapta a nevét.
A tömjén az egykor indiai eredetűnek tartott, valójában a mai Jemen,
Szaúd-Arábia és Etiópia keleti – észak-keleti sávjában honos fás
növények, a boswellia-neműek gyantája, amelyhez a kéreg fölvágásával
lehet hozzájutni. A gyanta szemcsés, halványsárga-vöröses, illóolajat is
tartalmazó anyag. Ha parázson elégetik, egyenesen fölfelé szálló és
kellemes illatú füstöt ad, ezért is használják a templomokban, a
füstölőkben. A fűszerkereskedésbe már a rómaiak idején is beletartozott,
hiszen részben a kábító, részben a fájdalomcsillapító hatása miatt
hamar közkedveltté vált. Az ószövetségi Isten azonban – éppen az
alkoholhoz hasonló hatása miatt – szigorú, részletes törvényekkel írta
elő a tömjén használatát, megszabva, hogy csak istentiszteleti célokra
szabad használni, élvezeti célokra nem. Ezért elsősorban az állat-, majd
az ételáldozatokhoz használták, mint az ég felé szálló lélek hordozóját
vagy szimbolizálóját. A tömjén más helyzetekben a lelki vigaszt, a
lélek betegségeinek gyógyszerét is jelenthette.
A mirha szintén egy növény, a mirhafa mézgája, amelyhez az ágak
bemetszésével lehet hozzájutni. A mirhafa a balzsamfa-félék családjába
tartozó, szomorúfűzre emlékeztető, lecsüngő ágú cserje, amelynek a mai
Szaúd-Arábia és Etiópia északi részén volt az őshazája. Nemcsak
füstölésre és sebek gyógyítására, hanem balzsamozáshoz is használták a
sűrű, gyorsan megszilárduló és kellemes illatú gyantát. Már Nagy Sándor
korában is készítettek belőle drága kenőcsöket, s később, a rómaiak
korában orvosságnak és a bor érleléséhez is használták.
A mirhát a fertőtlenítő hatása okán ma is többféle betegség
gyógyításához használják, de főként a szájnyálkahártya és a torok
kezeléséhez. Olaja gyulladásgátló és fájdalomcsillapító anyagokat
tartalmaz, és illata ma is a régi korok világát idézi."
forrás: Háromkirályok ajándéka
Lévai Júlia
Olyan érdekesek ezek a dolgok!!!! Köszönöm,hogy leírtad!
VálaszTörlés