Tornyai János (Hódmezővásárhely, 1869. január 18. – Hódmezővásárhely, 1936. szeptember 20.) magyar festő, az alföldi iskola kiemelkedő jelentőségű mestere.
Tornyai az Alföld jelenségeiben önmagát
festette meg. Tájképein megérzik, hogy festőjük maga is annak a földnek
terméke, amelyen képei megszülettek. A megmérhetetlen égnek, a
gyász-sorssal terhes vagy viharozva vágtató felhőknek gyermeke. Szeme a
szegény föld szürke színén szomorodott meg. Otthona a szegény földmíves
apa kunyhója volt, végzete: viaskodás az élet gondjával. Világéletében
szegény emberek nehéz sorsa volt a környezete. S hiába szabadult ki
Párizsba, hasztalan telepedett meg Pesten - szűkebb hazájának nyomasztó
élményei oda is elkísérték: vele ment a szegénység, a nélkülözés, a
bánat, a keserűség. Tőlük lett aránylag korán olyan rézmetszetre
emlékeztetően keresztül-kasul barázdás az arca.
Az Alföld alacsonyan járó szürke felhői
vetettek árnyékot életére. Nehéz élet volt. A sors sok mindent
megtagadott tőle, megtagadta azt is, ami minden művész életében döntő
jelentőségű: képességei teljes kifejtésének lehetőségét. Nagy képek
megfestéséről álmodozott, akkora vásznakról, mint amilyenekkel nagy
pályamutatója, Munkácsy ajándékozta meg nemzetét.
Jó ideig Munkácsy igézetében élt. Nem úgy került belé, mint más
kortársai: a divat hajtóerejénél fogva vagy a ragyogó tehetség
vonzóerejétől húzva, hanem a belső rokonság érzése vitte feléje. Tornyai
temperamentumra rokon lélek volt Munkácsyval. Munkácsy művészetében
megtalálta a módját annak, hogyan érzékítse meg azt, ami legsajátosabb
önmagában. Munkácsy feketébe ágyazott színeiből és merészen fölrakott
fehér fényfoltjaiból bátorságot merített arra, hogy komor kedvét maga is
sötétbe ágyazza. S a mester ecsetének lendületes járása megmutatta
neki, hogyan lehet a temperamentumát megfékezetlenül átvinnie a
vászonra. Munkácsy
hatásának bizonyára nem kicsiny a része abban, hogy Tornyaiból egyik
legmagyarabb festőnk lett.
/Elek Artúr:Tornyai János-részlet/
Juss
Padon
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése