Mi, budapestiek naponta járkálunk el mellettük, alattuk, fölöttük, sőt
még rajtuk keresztül is, mégsem vesszük észre, hogy ott vannak. Ha
turisták érkeznek a fővárosba, Budapest egyik jellegzetességeként
mutogatjuk nekik őket, és mindenki le van nyűgözve, hogy milyen
fantasztikusak, eredetiek, és méltóságteljessé teszik a várost. Pedig
tudjuk ezt jól mi, budapestiek is. Már annyira tudjuk, hogy életünk
részévé váltak, és kizárólag használati tárgyként tekintünk rájuk.
Hajlamosak vagyunk megfeledkezni arról, hogy Budapest világszerte
egyedülálló és csodálatos látképét a Duna hídjainak is köszönheti.
Az Erzsébet híd története az 1800-as évek végén kezdődött, amikor is
törvény írta elő, hogy Budapesten két új hídnak kell épülnie. A Ferenc
József híd, a későbbi Szabadság híd a Millenniumra el is készült, az
Eskü téri azonban még hosszasan váratott magára. A nemzetközi pályázatot
ugyan már 1894-ben kiírták, az építkezés csak 1898-ban kezdődhetett el.
Történt ugyanis, hogy az első díjat németországi tervek nyerték el:
ezek szerint modern kábelhíd épült volna a Duna fölé, de a kormány a
költséges külföldi szerkezet helyett az olcsóbb, könnyebben beszerezhető
hazai alapanyag és munkaerő, vagyis egy újabb lánchíd emelése mellett
döntött. A terveket végül Czekelius Albert és Kherndl Antal készítette
el. Az építészeti munkában részt vett Nagy Virgil is, aki már a Ferenc
József híd architektúrájáért is felelt. Az építkezés nehezen kezdődött
és később sem ment túl simán, mert a meleg vizű források miatt a budai
pillér elmozdult, és a munkálatokat fel kellett függeszteni. A hidat,
amely 12 millió 403 ezer koronába került, így 1903. október 16-án adták
át a forgalomnak – maga József főherceg.
A régi Erzsébet híd születésekor sehol másutt nem szolgált hasonlóan
nagy fesztávolságú, mederpillér nélküli lánchíd a földkerekségen. A 290
méter nyílású híd egészen 1926-ig a világ legnagyobb nyílású lánchídja
volt. Keresztmetszete két 3,5 m széles járda, és 11 m széles, eredetileg
fakocka-burkolatú úttest volt, a két szélén, közvetlenül a járda
mellett villamosvágányokkal.
A II. világháborúban felrobbantott, és helyrehozhatatlanul megsérült
hídból a pesti pilon maradt állva egészen 1960-ig. Felvetődött, hogy a
régi hidat építik újjá, azonban a megnövekedett közúti forgalom miatt
erről végül letettek, és 1960-ban megkezdődött az új Erzsébet híd
építése Sávoy Pál tervei alapján. A kábelhíd a régivel azonos
nyomvonalon, a kijavított pilléreken áll, de útpályája szélesebb a
réginél, ugyanis a járdákat a függesztőkábeleken kívülre helyezték. Így
az új útpálya 18 m széles, 2x2 forgalmi sáv lett, a középre helyezett
villamossínekkel. Az újjáépített hidat 1964. november 20-án adták át a
forgalomnak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése