Közismert történet – La Fontaine mesélt róla -, hogy a róka meghívta
magához a gólyát vacsorára. Mindent lapos tányérban tett az asztalra, míg ő vígan lakmározott, a gólya hosszú csőre miatt képtelen volt egy falatot is a
szájába venni.
Hoppon, éh hoppon maradt szegény.
Amikor a róka ment vendégségbe a gólyához:
A madár jó házigazda módjára kitett magáért, csupa nagyszerű ételt
főzött, a sok finom illat hatására a róka szájában összefutott a nyál.
De minden étel hosszú nyakú kancsóban került elé, és bármennyire is
igyekezett, nem fért hozzájuk a szájával.
Különleges alkalmakra készülődve ünneplőbe öltöztetjük
testünket-lelkünket, szépen becsomagoljuk ajándékainkat, s nagy
hangsúlyt fektetünk arra, hogy minden apró részlet a helyére kerüljön.
De gondoltak-e már arra, hogy a szépen megterített és "becsomagolt"
asztal is az ünnepek tartozéka? Az ízléses tálalás - nemcsak
ünnepnapokon, hanem hétköznapjainkon is - emeli az asztali örömöket és
munkaidőtöbbletet sem jelent, míg a hanyag tálalás még az étvágyat is
csökkenti.
Ma már elképzelhetetlen, de egykor nemhogy abrosz, szalvéta, hanem kés
és villa sem került mindig az asztalra. A terítés művészete lassanként
alakult ki. De hogyan is?
Az őskőkorszak emberét a szükség kényszere és a tapasztalat rávezette,
hogy felfedezze saját környezetének titkait. Birtokba vette a természet
gerjesztette tüzet, megismerte a sütést, a főzést és a húsokat
konzerváló füstölést. Minthogy étkezési szokásait, terítési szokásait
sem nevezhetjük kifinomultnak. Természetesen kézből, kézzel evett, de
italfogyasztásra, tárolásra kőedényeket használt.
Időben nagyot lépünk előre, amikor a gasztronómia történetében az ókori
birodalmak étkezési kultúrájába nyerünk betekintést. A Tigris-Eufrátesz
közének legősibb ismert városa, Ur maradványai között már agyag-, réz-,
cserépedényeket, ivócsészéket találtak. Egyes római írók a perzsa udvar
óriási lakomáiról, elképesztő gazdagságáról, lenyűgöző pompájáról írnak.
Említik a gasztronómia fejlettségét és sokféle ételeit. Európa lassan
átvette és a saját szokásainak megfelelően átformálta a keleti
civilizáció eredményeit. Az antik világban - szintén Perzsiából átvett
szokás szerint - kereveteken heverve étkeztek. A vendégek trapéz alakú
elefántcsont vagy ezüst asztalkán, kis tálcákon, feldarabolva kapták az
ételt, melyet kézzel fogyasztottak. Evőeszközt, kanalat csak a leveshez
használtak. Később divatba jöttek az apró, hegyes végű kanalak; ezekkel
törték fel és ették a tojást. Petronius "Timalchio lakomája" című
szatírájában azt írja: művészi megmunkálású bronztálakban hozták az
ételt, s aranykupáját ki-ki hazavihette. A hétköznapokon azonban
többnyire ónedényekből táplálkoztak, mely egyes nézetek szerint gátolta a
termékenységet.
A "sötét" középkorban kenyérszeleteken tálalták a húst. Később a
szegények saját készítésű faedényeket, a gazdagok fémből valót
használtak. A fogadókban is nagy, közös asztaloknál ettek, így nemritkán
vad harc dúlt a jobb falatokért. Egy francia fogadós találta ki, hogy
az egyes társaságokat külön asztalhoz ültette, egy másik pedig
kiakasztotta az aznapi ételek listáját az ajtóra; ez volt a Carte de
Jour, az étlap őse.
A reneszánsz sok újítást hozott. Ekkor terjedt el a villa, amit
Mátyás király feleségének, Beatrixnak köszönhetően hamarosan
Magyarországon is használtak. Perzse nem mindenki, Galeotto történetíró
feljegyzése szerint Mátyás például továbbra is olyan gusztusosan tudott
kézzel enni, hogy soha nem piszkolta be magát. Apor Péter egy erdélyi
lakoma leírásakor azt említi, hogy kését mindenki maga hozta. Az étkezés
előtt a szolgák elkérték, megtisztították, majd visszaadták ezeket
tulajdonosuknak. Ugyanitt olvasható, hogy a fatányérok közepén ónbetét
volt. Eleinte az inasok telerakták az asztalokat a levesekkel,
előételekkel, főétellel és desszertekkel, gyümölcsökkel, de hamarosan
rájöttek, hogy ez így teljesen áttekinthetetlen és kevésbé élvezhető.
Ezután alakult ki a fogások egymást követő feltálalása.
A porcelán európai elterjedése aztán forradalmasította a terítést. Az
üvegpoharakat pedig Medici Katalin vitte magával hozományul Párizsba. A
polgárság - ahogy anyagi helyzete engedte - igyekezett felzárkózni az
arisztokráciához. A porcelán elterjedése, és a gyári üveg általánossá
válása sokat segített ebben. Ma már a terítés kellékei mindenki számára
hozzáférhetők - viszonylag olcsóbb, vagy éppen drágább kivitelben. Ízlés
és fantázia kérdése, miként díszítjük az ünnepi asztalt.
/Gourmandnet/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése