Ha jókedvű Márton, kemény tél lesz, borús Márton borongós tél..
Szent Márton legendája:
Márton Kr. u. 316-ban vagy 317-ben született Savariában (ma
Szombathely). A római seregben szolgált katonaként. Egy téli napon
Amiens felé tartott, amikor az úton találkozott egy koldussal. Neki adta
a köpenyét.
A legenda szerint a koldus maga Krisztus volt.
339-ben, 22 éves
korában keresztelkedett meg, szolgálati helyén, Amiensben, megalapította
az első gall kolostort. Később, 371-ben Tours püspökévé választották.
397. november 8-án hunyt el és a legenda szerint november 11-én temették
el, ezt a napot később Szent Márton ünnepévé nyilvánították. Márton
szerénysége, egyszerűsége és az általa véghezvitt csodák következtében
különös tiszteletnek örvendett, ezért később Franciaország egyik
védőszentjévé is választották.
A lúd története: Márton napján
ludat szokás sütni. Hogy miért? Szent Márton emlékére, pontosabban annak
a történetnek az emlékéül, mikoris Szent Márton egy libaólban rejtőzött
el, mert nem akarta, hogy püspökké szenteljék fel Tours-ban. A ludak
sajnos hangos gágogással elárulták a rejtekhelyét, így kénytelen volt
megadni magát a sorsának.
Szent Márton kultusza a Pannónia területén már a honfoglalás előtt is
virágzott. Szent István tisztelete jeléül a zászlaira a hadvezér Márton
képét festette. A hagyomány szerint a szent egy álomban sietett a
király és az ország védelmére. Így Szent Márton Szűz Mária után az
ország patrónusa lett. A pannonhalmi bencés apátság is
Márton tiszteletére épült azon a helyen (Savaria Sicca), ahol az egyik
hagyomány szerint a szent született. A legújabb kutatások viszont minden
kétséget kizáróan bizonyítják, hogy Márton szülővárosa Savaria, vagyis
Szombathely.
Egy másik változat szerint ez a hagyomány a római időkre nyúlik vissza. November
11-e a naptárban ősidők óta a téli évnegyed kezdő napja: megkóstolták
az új bort és az új termés is kitartott bőven, így nagy eszem-iszomot
tartottak, hogy jövőre is jó termés legyen mindenhol.A rómaiak
Aesculapiust, az orvosistent ünnepelték ilyenkor, s ludat öltek, amely a
hadisten, Mars szent madara volt. (A madarak gágogásukkal egyszer
megmentették Rómát a gallok éjszakai orv rajtaütésétől.) A keresztény
naptárban is ez alapján kapott helyet: a lúd római neve
“avis Martis” (Mars isten madara); régi szófejtéssel „Márton
madara”-ként ünnepelték, így nem kellett eltérni a lúdlakomák
évnegyedkezdő római szokásától. A reformációnak korában is folytatódott a
hagyomány: a protestánsok Luther Márton neve napján emelgették a
poharaikat ilyenkor.
Márton napi libanapokat az országban szinte mindenhol megünneplik
valamilyen formában. A Márton nap a 40 napos adventi böjtöt megelőző
utolsó nap, amikor a jóízű és gazdag falatozás, vigasság megengedett.
Ezen a napon rendszeresek voltak a lakomák, bálok, vásárok. Ma is sok
helyen táncos mulatságot csapnak, ahol az asztalról nem hiányozhat egy
libafogás és az újbor.