Megtalálták Pompei romjait.
A város eltűnéséről (i.sz. 79) több mint másfél évezredig csak annyi információ állt a történészek rendelkezésére, amennyit a túlélő szemtanúk hagytak, de az idő múlásával a neve is a feledés homályába merült.
Ám egy XVI. századi Sarno-folyó közeli csatornaásás során az építész néhány feliratot, falmaradványokat és falfestmény-darabokat fedezett fel.
Abban a pillanatban senki sem gondolta, hogy egy ókori város romjaira bukkantak, melynek még a nevére sem emlékezett senki.
A komolyabb ásatásokra azonban csak Bourbon Károly utasítására került sor 1748-tól kezdődően.
Gőgösen és hidegen uralkodik Pompei panorámáján a Vezúv, életének és halálának okozója és tanúja. Lábainál az egykor eltemetett város csendes maradványai a történelem varázsával terhesen újra élnek, és rendkívüli közvetlenséggel mesélnek egy távoli múltról.
Egy
egyedülálló és egyedi történet Pompei, egy virágzó campaniai település
története, amelyet i.sz. 79-ben teljesen elárasztott és elpusztított a
vulkán kitörése. A nagy mennyiségű és finom kitörési anyag (vulkáni por
vagy hamu), mely az iszapnál jóval könnyebb állagú, tette lehetővé, hogy
a várost teljességében a napvilágra lehessen hozni, és leginkább azt,
hogy nemcsak az építészeti részek és a falfestménydíszítések maradjanak
teljesen épen, hanem a dísztárgyak, a bútorok, a legkülönfélébb
munkaeszközök, de például maguk az ételek és a szövetek is. Egy
rendkívüli fontosságú és gazdagságú leletegyüttes tehát melynek
kivételes varázsa van, mivel a szokásostól ténylegesen eltérő képet ad a
„mindennapokról”. Sok ókori várost, sok műemléket, sok régészeti
leletet hoztak a napvilágra, és mint megannyi mozaikdarabot, raktak
össze a tudósok, hogy az ókori civilizációk képmását rekonstruálják.
Pompei esetében másról van szó: abból a hamurétegből, amely egykor
megfojtott és eltemetett egy népet és egy várost, mára teljes egészében
újból kibontakozhatott egy civilizáció, egy városi település, mely
nemcsak házakból, templomokból, középületekből áll, hanem számtalan apró
dologból is, melyek a szokásokról, a hagyományokról, az életmódról, a
fontos és a hétköznapi emberek mindennapi tevékenységeiről árulkodnak.
Hirtelen,
a Vezúv kitörésével, a város ki lett radírozva a történelemből; minden
megállt egy pillanat alatt. Évszázadok távlatában Pompei újra ott van,
kiásva, az emberek szeme előtt, akik így meg tudják ragadni a múlt
képeit, újra fel tudják fedezni a tragédia pillanatait, de az emberek
mindennapi életének mozzanatait is.
Pontosan
ez Pompei különlegessége: a tény, hogy egy teljes, kimerítő és leginkább
élő képet tud adni a múlt egy civilizációjáról. Egyetlen más
dokumentáció sem képes erre. Ilyen közvetlen, ennyire világos, mint az,
amelyet az ezekben az ásatásokban napvilágra került leletek adnak
nekünk. Egyetlen más műemlék, ha még oly nagyszabású és fontos is, sem
képes ugyanazokat a dolgokat elmesélni; semmilyen írott tanúbizonyság
sem képes annyira kifejező lenni egy kisváros mindennapi életéről, mint
az, amikor az utcákat járjuk, belépünk a házakba, és az akkor
használatos tárgyakkal kapcsolatba kerülünk.
Nagyon
érdekes megfigyelni, ahogy a polgárok mosták és szőtték a ruháikat,
ahogyan őrölték a lisztet és sütötték a kenyeret, vagy ahogyan a
választási propagandájukat folytatták, vagy éppenséggel értesítették a
lakosokat a Színházban vagy az Amphiteatrumban tartott előadásokról.
Érdekes annak felfedezése, hogy miként működtették a söntéseket,
játékbarlangokat, vagy a házak alagsorában lévő üzleteket.
Rekonstruálhatjuk azt is, ahogy az emberek szabadidejüket töltötték a
közfürdőkben, a testgyakorlótereken (gimnáziumokban) vagy az utcákat
járva, a Forum nagy terén politikáról, gazdaságról és jogról vitatkozva.
A kiásott város egy másik, nagy fontosságú
dokumentációt kínál a különböző társadalmi rétegek életéről és
szokásairól. Ebből a szempontból nagy jelentőséggel bírnak a
lakóház-típusok. Meg lehet különböztetni a nemes család házát a
kereskedő és iparos réteg házától. Az elsőt a klasszikus római
tipológiához lehet hasonlítani; a második, bár lényegében a domus
elemeit ismétli, két jellegzetes vonást tartalmaz: egyrészt különösen
fényűző, hogy kiemelhesse a polgári réteg fontosságát, másrészt az a
jellemzője, hogy a tulajdonképpeni lakás a második szinten van, lévén
helyet kell, hogy adjon a földszinten elhelyezett üzlethelyiségnek.
Ott
vannak végül a köznép jóval szerényebb és kisebb házai, díszítések
nélkül és gyakran konyhakerttel, ahol a föld alapvető terményeit
művelték. A szolgaságnak és a rabszolgáknak nem volt saját hajlékuk,
számukra a szolgálati helyiségek részében tartottak fent egy kis szobát,
mely minden előkelő lakóházban megvolt.
Azután
léteztek szállók vagy bérhelyiségek az átutazóban lévő emberek számára,
akik valószínűleg Pompeiban mindig nagy számban voltak jelen, mivel a
város kikötő- és kereskedelmi tevékenységet folytatott.
A
városban fel lehet ismerni az előkelő és a köznépi lakónegyedeket: az
elsőt széles, burkolt utak keresztezik, amelyekre szép és gazdag villák
homlokzata néz, melyek belsejében csodálatos kertek és értékes
díszítések látszanak; a másikban keskeny és rossz állapotban lévő
sikátorok ékelődnek az egyszerű és alacsony kis házak közé, melyek
mellett kis üzlethelyiségek vannak. Ahhoz, hogy Pompei értékét
felismerjük, nem a művészeti szempontból legjelentősebb műemlékeknél és
építménynél kell elidőznünk, hanem be kell, hogy járjuk a város minden
zugát: csak így tudjuk felfedezni az igazi arcát és újraélni a múltját,
hagyva, hogy a dolgok, melyek egy majd két évezreddel ezelőtti
történetet mesélnek, megigézzenek. "
(Loretta Santini nyomán, Lieber Tamás kiegészítéseivel
(Loretta Santini nyomán, Lieber Tamás kiegészítéseivel
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése