Barka
A barka bolyhos virágainak különleges gyógyerőt tulajdonítottak a
régiek. Ha a családi tűzhelybe dobták, megóvta a házat a bajoktól,
lenyelve pedig gyógyszerként elmulasztotta a torokfájást.
Bárány
A legősibb húsvéti jelkép a bárány. Eredete a Bibliában keresendő. Az
ótestamentumi zsidók az Úr parancsára egyéves hibátlan bárányt
áldoztak, s annak vérével bekenték az ajtófélfát, hogy elkerülje őket az
Úr haragja. A húsvéti bárány Jézust is jelképezi. A Bibliában Krisztus
előképe volt az a bárány, amelyet a zsidók Egyiptomból való kimenetelük
alkalmával ettek, és amelyet nap mint nap feláldoztak a jeruzsálemi
templom oltárán.
Az Újtestamentumban Jézus Krisztus az emberiség váltságára jött a
földre: "Krisztus a mi bárányunk, aki megáldoztatott érettünk".
Nyúl
A másik húsvéti állat, a húsvéti nyúl megjelenésének magyarázata már
jóval nehezebb. Az ünnep termékenységgel kapcsolatos vonatkozásában
magyarázat lehet a nyúl szapora volta. Mivel éjjeli állat, a holddal is
kapcsolatba hozható, amely égitest a termékenység szimbóluma. Nyúl és
tojás ősi kapcsolata a kutatók szerint a germán hagyományok alvilági
istennőjének legendájában jelenik meg: eszerint a nyúl eredetileg madár
volt, s az istennő haragjában négylábú állattá változtatta. E különös
tulajdonságú állat hozzánk is német közvetítéssel került, de
kialakulását homály fedi.
Az is lehet, hogy tévedésről van szó, mert régen egyes német
területeken húsvétkor szokás volt gyöngytyúkot ajándékozni tojásaival
együtt. A gyöngytyúk német neve Haselhuhn, röviden Hasel. A félreértés
abból is eredhet, hogy németül a nyúl neve Hase. Mindenesetre a
tojáshozó nyúl igen népszerűvé vált, a múlt század végén a képes
levelezőlapok elterjedésével igen sokfelé eljutott.
A tojás
A tojás az élet újjászületésének, a termékenységnek legősibb jelképe.
Bármilyen kicsi is, képes a világegyetem nagyságát s az élettelenből az
élőbe való átmenet rejtélyét jelképezni.
Fontos szerepe van a húsvéti étrendben is, de a tojások színezése,
díszítése is régi korokra nyúlik vissza. A leggyakrabban használt szín a
piros, magyarázatát a színek mágikus erejébe vetett hit adhatja. A
pirosnak védő erőt tulajdonítottak. A tojások piros színe egyes
feltevések szerint Krisztus vérét jelképezi. A tojásfestés szokása, s a
tojások díszítése az egész világon elterjedt.
A tojásfestés népszokásként elsősorban Kelet-Európában maradt fenn a
XXI. századig. Eredetileg egyszínűek voltak, pirosas színüket növényi
festőanyagoktól kapták. Erre szolgált a vöröshagymahéj, a börzsöny, a
bíbortetű. Később kialakultak a feliratos tojások. A díszítést viasszal
"írták" a héjra, melyet festés után lekapartak. Lehetett a szöveg név,
üzenet, esetleg a keresztény jelképek valamelyike. A minták ismerői
tojásfestéssel foglalkozó asszonyok voltak, akiktől a lányok
megvásárolták azokat.
Magyarországon a festett, díszített tojás ajándékozása elsősorban a
húsvéti locsolkodáshoz kapcsolódik. A díszített tojások festésének
formái, a minták elrendezése tájegységenként változott. A nálunk
leggyakrabban használt minták geometrikusak. A tojást hosszanti
vonalakkal két, majd négy mezőre osztották. A hosszanti vonalak számának
növelésével 16 mezős osztás is van, de igen ritkán. Ezt a művészetet
rámázásnak nevezik. Az így kialakított, majdnem háromszögletű mezők
alkotják a geometrikus vagy virágdíszítés kereteit. Néha az
osztóvonalakon is díszítenek. A díszítmények lehetnek: tulipános,
fenyőágas, rózsás, almás, stb. A díszített tojás neve hímes tojás, s
magát az eljárást tojáshímzésnek nevezik.
Különböző tojásgyűjtő népszokások vannak, melyek célja, hogy a
legények minél több tojáshoz jussanak a tojásjátékokhoz. Egyik ilyen
játék például a Kecskemét környékén ismert tojásütés, tojáskoccintás.
Ketten egymással szemben állva a tojásokat egyre erősebben
összeütögetik, s az nyer, akié épen marad. Másik játék a tojással való
labdázás. Úgy tartották, hogy aki a feléje dobott tojást elejti, még egy
esztendeig nem leli meg a párját.
Romániában a látogatók vitték a gazdának a tojást, megütögették vele,
s közben köszöntést mondtak: "Krisztus feltámadott." Voltak azonban
különleges felhasználásai is a tojásnak. Igen sok helyen szerepeltek a
tojások, mint szerencsét hozó amulettek.
A görögök azt a tojást, melyet a tyúk először tojt nagypénteken, varázserejűnek tartották.
Német hiedelem szerint, húsvét reggel egy tojáson átnézve meg lehet látni a benne táncoló bárányt.
Jóslásra is használták a tojást: ha nagypéntek éjjelén feltörték, s
egy pohár vízbe csurgatták, a formája megmutatta, milyen lesz a jövő évi
termés. Volt, ahol a lányok tojáshéjat tettek a küszöbre húsvét előtti
este, hogy megtudják, mi lesz a férjük foglalkozása. Ugyanaz lesz, mint
az első férfié, aki belép a házba.
A tojás, a belőle kikelő madárral, a sírjából feltámadó Krisztust is
jelképezi, amellett, hogy a termékenység ősi jelképe is. A téli időszak
utáni első tojások éppen húsvét idejére estek, valószínűleg ezzel függ
össze, hogy az emberek a tavasz érkezése feletti örömüket a tojások
kifestésével, hímzésével fejezték ki.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése