Húsvét
vasárnapján
a kereszténység legnagyobb ünnepét, Jézus feltámadását
ünnepli. Ünneplése a VIII. század körül vált általánossá, bár
már a III. századból vannak adatok, melyek húsvét vasárnap megünneplésére
utalnak.
Ezen a napon a reggeli mosdóvízbe sok helyütt piros tojást
tettek, ennek egészségvarázsló szerepet tulajdonítottak. Női munkákat
tiltó nap volt, nem szabadott seperni, főzni és mosni sem. Az
állatokat sem fogták be ezen a napon. A húsvéti szertartásokhoz
kapcsolódik az ételszentelés .
Az ételszentelés a 10. század óta a húsvéti szertartásokhoz
tartozott. A hajnali szertartásra egy szép kosárba teszik a húsvéti
sonkát, bárányt, kalácsot, tojást, bort, pálinkát és szentelni viszik a
templomba. A megszentelt ételek megvédik fogyasztóikat. A mise és az
áldozás után a pap körbejár a templomban, valamint a templomkertben és
megáldja az eledeleket. Aki húst nem küld szentelni, az nagyszombat este
a kosárba helyezett ételeket a szoba ablakába teszi ki, és reggelig
otthagyja, mert akkor éjjel az Úr angyala minden házat megnéz, és a kint
talált eledeleket megáldja.
A szentelt ételek maradékait nem
szabad kidobni. Ezeket mágikus célokra használták fel. A sonka csontját
kiakasztották a gyümölcsfára, hogy az sokat teremjen. A kalács morzsáját
a tyúkoknak adták, hogy többet tojjanak.
Máshol a maradékot tűzbe
dobták azzal a magyarázattal, hogy “akik a túlvilágon vannak, azoknak is
jusson egy kis morzsa belőle.”
Vasárnap hajnalán szokásban volt a Jézuskeresés.
Ilyenkor sorban felkeresték a falubéli kereszteket. A Zöldágjárás
szép szokása tipikus tavaszi, a természet megújhodását ünneplő
énekes játék. A lányok kettes sorban állva, felemelt kezükből
sátrat formálva, énekelve haladtak végig a falun (Bújj, bújj zöld
ág...). Bizonyos vidékeken szokás a vasárnapi napfelkeltét valamely
magaslaton nézni, hiszen a felkelő nap is a feltámadás szimbóluma.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése