Ahol a szavak elhagynak benünket,ott kezdödik a zene.
A zene az emberiség egészének hangja,bármely helyen,és bármely idöben.
A zene jelenlétében mind egyek vagyunk.
A zene kifejezi azt ,amit nem lehet elmondani,és amit nem lehet kimutatni
20. század egyik legnagyobb zongoraművésze, korának széles látókörű világpolgára mint zeneszerző is rendkívül népszerű volt a későromantika korában és napjainkban egyaránt.
Szergej Rahmanyinov |
II. (c-moll) zongoraverseny, op. 18
I. Moderato II. Adagio sostenuto III. Allegro scherzandoElsőrangú pódiumvirtuózhoz méltón, Szergej Rahmanyinov már 17 esztendős korában megkomponálta I. (fisz-moll) zongoraversenyét - a folytatás azonban épp egy évtizedet váratott magára. A zeneszerző végül az 1900-as év nyarán, egy itáliai utazás friss emlékeivel telve fogott neki az újabb versenyműnek, de a munka első lendületében egyelőre csak a második és a harmadik tételt fejezte be, amelyeket aztán december elején nyilvánosan is eljátszott. A még hiányzó nyitótétel a következő év áprilisában készült el, s a II. zongoraverseny immár teljes formájával csak 1901. október 27-én ismerkedhetett meg a közönség. A mű óriási sikert aratott, s korántsem csupán Oroszországban, de világszerte is hosszú időn át Rahmanyinov legnépszerűbb darabja maradt: az első tétel híres, harangozást idéző indítása és az azt követő, orosz népdalokat idéző főtéma mondhatni a zeneszerző névjegye lett, s a mű különböző átdolgozásai - talán csak Csajkovszkij b-moll zongoraversenyéhez mérhető pályát befutva - neves könnyűzenei együttesek repertoárjába és számos filmzenébe is bekerültek. A II. zongoraverseny azonban nem csupán népszerű, de - a teljes életmű összefüggésében vizsgálva - valóban nagy előrelépést jelent Rahmanyinov zeneszerzői pályáján: az I. szimfónia (1895) fiatalosan erőszakos zenekari hangzását itt színesen egymásba olvadó, lágy harmóniák és finoman ívelt dallamok váltják fel. (Utóbbiak mögött korántsem csak a már említett főtémában sejlik fel az orosz népi dallamvilág.) S éppígy a kiegyenlített hangzást segíti a hagyományos "koncertáló" vonások háttérbe szorulása is: a II. zongoraversenyből szinte teljesen hiányzik a tisztán zenekari, illetve a csak a szólista által játszott szakaszok "versengő" egymás mellé állítása.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése