
Ókori olimpia
A
Péneiosz és Alpheiosz folyók közt fekvő tartomány, Élisz, a görög
vallás főistenének, Zeusznak volt szent területe. Itt magasodott az
Olympos, az istenek lakhelye is. A hegy lábánál elterülő várost ezután
nevezték Olympiának.
„Első kincs, mit az ember esd: egészség, második meg a szép és büszke termet.”

A
görögség kultúrája nevelési elvükön, a kalokagathia-n alapult. Eszerint
jóság és szépség képezte gondolkodásuk középpontját, ami gyakorlatban a
szellem és a test művelését jelentette. Ehhez kapcsolódott az agon, a
versengés.
Naptáruknak pedig állandó programja volt az ünnep. Isten vagy
ember, házasság vagy temetés,

mindig ugyanígy élték meg. Az olympia
pedig egyesítette mindazt, amin felfogásuk alapult: testi-, lelki
fejlődés, vallás, verseny és közös nyelv – hiszen a játékokon csak
görögök vehettek részt. Nem puszta sportverseny volt tehát az olympia:
rituálé, társadalmi hagyomány.
„Az Olümpia szent hely. Istentagadónak bélyegzik, aki arra vetemedik, hogy fegyveresen e szent helyre lépjen.”
Az olümpiai játékokat a pánhellén torna részeként az éliszi
Olümpiában
rendezték meg minden negyedik évben. Az olümpia nemcsak a
sportolók teljesítményének összeméréséről szólt, hanem komoly vallási
presztízst is
képviselt. Zeusz a görög mitológia legfőbb istene, így a
torna egyfajta
tiszteletadás is volt. Az első olimpiától nevezték a
görögök időszámításuk
kezdetének tovább emelve az olümpia jelentőségét. A
két olimpia között
eltelt időt olimpádnak nevezték.
Mítoszok
Egy mítosz szerint az olimpiai játékok Olümpia királyának, Pelopsz
temetésének tiszteletére kezdték megrendezni. Más forrásokban azonban
szintén Héraklész szerepel, aki megnyert egy versenyt a városban, majd
úgy rendelkezett, hogy győzelmének tiszteletére a versenyt négyévente
meg kell ismételni. A fennmaradt írásos emlékek egyike szerint Héraklész
azért rendeztette meg a játékokat, mert legyőzte Augeiasz éliszi
királyt. De létezik olyan verzió, mely szerint a főisten Zeusz találta
ki a játékokat, hogy így ünnepelje meg. Létezik egy
olyan monda is, mely szerint Iphitosz éliszi király megkérdezte a
delphoi jósdát, hogyan mentheti meg népét. A jósnő úgy felelt, ha a
király játékokat rendez az istenek tiszteletére, a spártaiak nem
támadnak majd. A játékokat olümpiának nevezték az istenek lakhelye, az
Olümposz hegye után.
Hagyományok
Az
első, 776-os játékokon mindössze stadionfutáson lehetett részt venni. A
stadion hossza 192,27 méter volt, mely méret Héraklész lábának négyszázszorosa. A sportolók általában meztelenül játszottak, mely
hagyomány a monda szerint Orszipposz időszámításunk előtt 720-ban egy
verseny közben még az ágyékkötőjét is elhajította, hogy megnyerje a
tornát.
Az olümpiára a résztvevőknek kilenc hónappal a verseny
előtt meg kellett kezdeniük a felkészülést. Az utolsó hónapban már
Olümpiában folyt a felkészülés.
Az első versenyre valószínűleg 776 előtt került sor, ám ez az első játék, melyről fent maradt írásos dokumentáció.
Egészen
i.e. 724-ig csupán egy napig tartott az olimpia, melynek egyetlen versenyszáma a stadionfutás volt. A 14. olimpián megrendezték a kettős stadionfutást is, mely a mai 400 méteres síkfutás elődjének felel meg. A
következő évben bekerült a versenylistába a dolikhosz, avagy a hosszútávfutás, mely hét stadiontávot jelentett. A 18. olimpiai játékokon már az öttusa (pentathlon) is
szerepelt.
Ez a
szám a stadionfutást, a távolugrást, a diszkoszvetést,
a gerelyhajítást
és a birkózást tartalmazta. Az öt sport közül azonban elég volt háromban nyerni Fontos megemlíteni, hogy a győztesen kívül
több helyezettre nem is voltak kíváncsiak, azt vallották ugyanis, hogy a
győztesen és a győzelmen kívül semmi más
nem számít.
Időszámításunk
előtt 688-ban az ökölvívás (pügmé) bővítette az olimpiai kínálatot,
mellyel az olimpiai játékok is kétnaposra bővültek. Az ökölvívást
kezdetben bőrbe csavart ujjakkal végezték, ám később fémmel nehezített
bőrt használtak a sokszor brutális sporthoz.
Időszámításunk előtt
680-ban már lehetett nevezni a négyesfogat-hajtásra (tethrippón) is,
melyhez külön hippodrom s épült. (Talán érdemes megemlíteni, hogy a
győztes fogathajtó nem részesült elismerésben, azt a lovak tulajdonosa kapta.)Ezt követte 648-ban a lovasverseny (hipposzkelétikón) és az azzal
együtt felvételre került pankráció, mely ötvözte a pankrációt és az
ökölvívást.
Időszámításunk előtt 520-ban az utolsó ókori olimpiai
versenyszám is bekerült a tornába: ez volt a fegyveres futás
(hoplitodromosz), mellyel egy időben az olimpia öt naposra bővült.
A
győztes olimpikonok olajkoszorút kaptak és városukban szobrot állítottak tiszteletükre. Természetesen a dicsőség mellé busás
pénzjutalom is járt, nevüket pedig énekesek szőtték dalaikba.
Ekkoriban még csak egyéni versenyszámok léteztek, a csoportos versenyzés még nem volt ismert.
Időszámításunk
előtt 261-ben jegyezték fel az utolsó olümpiát. A kerezténység
elterjedésével minden pogány rendezvényt, így az ókori olimpiát is
betiltották, hiszen az részben Zeusz tiszteletéről szólt.
A
leghíresebb olimpikon az időszámításunk előtti hatodik században élt
krotoni birkózó, Milón volt. A férfi volt az egyetlen versenyző, aki hat olimpián is győzelmet szerzett.
Így zajlottak az ókori olimpiák:
- Az első nap a versenyzők esküd tettek, majd a Zeusz-szobor előtti szertartáson vettek részt.
- Második nap került sor a kocsiversenyekre, majd az öttusára.
- Harmadik
nap újabb szertartásokra és felvonulásra került sor, majd a versenyzők
áldozatot mutattak be a Zeusz szobor előtt. Ezt követően a fiatal fiúk
mérték össze tudásukat és erejüket birkózásban, ökölvívásban és
stadionfutásban.
- A negyedik napon lezajlottak a futószámok:
stadionfutás, kettős stadionfutás, hosszútávfutás. Ezt a küzdősportok
követték: ökölvívás, birkózás, pankráció, fegyveres futás.
- Az
utolsó napon megtartották a záróünnepséget, melyet istentisztelet, majd
lakoma kísért. Ebből az alkalomból 100 ökröt áldoztak Zeusznak.
forrás: sulinet
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése