"Jegyezd meg jól, de ne csüggedj soha, remény, csalódás, küzdelem, bukás, sírig tartó nagy versenyfutás. Keresni mindig a jót, a szépet, s meg nem találni - ez az élet." (Madách Imre)

2014. december 8., hétfő

Álomfogók - hogy csak "szépet és jót"


Manapság egyre népszerűbbek az álomfogók. Már boltokban is kapható, de készíthetünk otthon saját kezűleg mi is. Nemcsak az ágyunk fölött mutat jól, hanem egy szoba díszítő eleme is lehet.  A hiedelmek szerint, megvédi álmainkat, hogy csak "szépet és jót".

Lakásdísznek is kiválóan alkalmas.

Az álomcsapdákat az indiai törzsektől származnak. Később még több népcsoportnál volt megtalálható. Így lett ezeknek a népeknek az egységes szimbóluma. Ezeket az „álomszűrőket” az ágy fölé akasztották, miszerint a jó álmok átjutnak a nyíláson, a rosszak pedig fennakadnak a pókhálószerű hálóban és elvesznek. A gyerekek szobájába rakták, hogy megvédjék őket a rémálmoktól. Amit fűzfából és inakból készítettek, azok kiszáradtak, így jelezve, hogy a gyermek felnőtt.


Eredete

Számos őslakos amerikai legenda szól a pókokról és hálóikról, ám az Ojibwe (odzsibvé) (más néven csippeva /Chippewa/) törzstõl ered az álomfogó.

Frances Densmore tanulmányozta az Ojibwe törzset, s írta le a következőt Chippewa Customs c. könyvében. "Ezek a tárgyak, melyek a pókhálót szimbolizálják, a gyermekek bölcsõje felett függnek. Azt mondják, hogy elkapnak és megtartanak bármi gonoszat, ahogy a pókhálója elkap és megtart bármit, ami kapcsolatba lép vele."

Az Ojibwe törzsnek, akiknek hagyományos lakhelyük a Nagy Tavak környékén volt, vannak ősi történeteik az álomfogókról, hogy hogyan jöttek létre, miért használják, és hogyan készítik.

Régen az Ojibwe nemzet ősi világában, a törzsek egy pont körül helyezkedtek el, amit ma Teknős Szigetnek ismerünk. A legendáik szerint Asibikaashi (Pók Asszony) segített elhozni a Wanabozhoo bring giizis-t (Nap) az embereknek. Asibikaashi a mai napig hajnalhasadás előtt megépíti különleges lakhelyét, s ha te is felkelsz, megláthatod hálójában hogyan kapja el a napfelkeltét.

Asibikaashi törődik a gyermekekkel is, a föld népével. Amikor az Ojibwe törzs szétvált Észak-Amerika négy sarkában, hogy beteljesítsék a próféciát, Asibikaashi-nak nehéz volt megtennie az utat mindegyik bölcsőhöz, így az anyák, nővérek és Nokomi-k (nagyanyák) vették át a mágikus hálók szövésének gyakorlatát az új csecsemőkért. Somfát használtak és olyan fonalat, melyet növényekből fontak. A kör formája jelképezi azt, ahogy giizis minden nap megteszi útját az égen. Az álomfogó megszűr minden rossz bawedjigewin-t (álmot) és segít minden jó gondolatnak belépni az elménkbe, mikor alszunk. Ha jól megnézed az álomfogót, a közepén mindig van egy lyuk, ahol a jó álmok átjutnak. A napfény első sugarainál a rossz álmok eltűnnek.

Hagyományosan az álomfogóra tollakat is tesznek, a közepéből is kiindul általában egy. Ez a lélegzést vagy a levegőt jelenti. Alapvető az élethez. Mikor a baba látja, ahogy a szél játszik a tollal, számára szórakoztató, s jó lecke is hogy mennyire fontos a levegő. A tollak lehetnek bármely madártól, ám általában bagoly tollat és sas tollat használnak. Bagoly toll a bölcsességért (a Nők tolla), sas a bátorságért (a Férfiak tolla). Ez nem azt jelenti, hogy nem szerint kell választanunk, hanem hogy figyeljünk arra, hogy milyen tulajdonságokat hív elő a toll. A tollakat később már nehezebb volt beszerezni, mivel más kultúrák "sikeresen" kipusztították a madarakat, s védetté váltak. Az Ojibwe törzs köveket kezdett el használni. Négy követ pontosabban, jelképezve a négy irányt. A felnőtteknek szánt álomfogókban általában nincs toll.

A legtöbb karika alapanyaga som és pamut a gyermekeknek, de nem azt jelenti, hogy így is marad. A legtöbb som kiszárad és a háló összehúzza az álomfogót. Ez jelenti a fiatalság mulandóságát. A felnőtteknek szánt álomfogók már más fonalból készül, s néha könnycsepp vagy hótaposó alakúak.

 forrás: álomfogó eredete és készítése


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése