A fájdalom

A primitív életkörülmények között élő néptörzsek varázslói és a nomád népek sámánjai egyben a hozzájuk tartozó emberek gyógyítói is voltak, különleges ráérző képességgel, az átlagosnál nagyobb tudással és gyakorlati tapasztalatokkal rendelkeztek. Leginkább a fájdalom volt, ami miatt a leggyakrabban felkeresték őket, és aminek enyhítését és így bajaik megszüntetését tőlük remélték. Fájdalmaik elmúlását a gyógyulással azonosították.
Ezek
az "orvosok" eltérően vélekedtek a fájdalom keletkezését és megértését
illetően. A sebesülésekkel, sérülésekkel együtt járó fájdalom megértése
nem okozott gondot, hiszen tapasztalták, hogy a sebgyógyulással együtt
mint tűnik el a fájdalom is. Ugyanakkor nem tudtak mit kezdeni azokkal a
fájdalmakkal, amelyeknek nem voltak külsődleges jelei, amelyek a
szervezet belsejében keletkeztek, számukra rejtélyes betegség
kísérőjeként. Az ismeretlent a megmagyarázhatatlannal azonosították,
természetfeletti okokra, isteneik büntetésére, ártó anyagok jelenlétére,
gonosz szellemeknek a testbe való befészkelésére gondoltak. Az
alkalmazott kezelés is ennek megfelelő volt: kultikus szertartások
keretei között, mágikus eszközök alkalmazásával igyekeztek az ártó
szellemeket, démonokat a beteg szervezetéből kiűzni. Annál érdekesebb,
hogy ezek a "kezelések" nem is ritkán eredményesnek bizonyultak! Ennek
több oka lehet: egyrészt bekövetkezhetett esetenként a spontán javulás,
sőt gyógyulás, másrészt a misztikus ceremóniák valamelyes kezelést is
tartalmaztak: növényi és ásványi anyagokból készült főzeteket adtak a
betegnek, melegítést alkalmaztak, masszázskezelést is végeztek. A
hatékonyságot természetesen fokozta a mára már közismert placebo hatás
is, a beteg hite a praktikák hasznosságában.
Fájdalomcsillapítás az ókorban

Az egyiptomi Thébaiban az időszámításunk előtti második évezredből származó papiruszokat találtak: ezeken különböző fájdalmakról és azok enyhítéséről szóló feljegyzéseket olvashatunk. Megemlítik a mákgubókivonatot, az ópiumot is. Azt a mészkőreliefet, amelyen IV. Amenhophis fáraónak felesége, Nofretete éppen egy mandragóranövényt nyújt át, sokan a fájdalomcsillapítás első képi ábrázolásának tartják, hiszen ezt a növényt ekkor már gyakran alkalmazták erre a célra is. Más készítményeket is alkalmaztak: pl. ecetben feloldott memphisi követ itattak a beteggel, vízkúrát is javasoltak. Ismerték és alkalmazták a mákkivonatot (ópiumot), a csattanó maszlag szkopolamint tartalmazó kivonatát és a nadragulyából (Atropa belladonna) készült kivonatokat, vagyis lényegében az atropint is, bár az alkalmazásuk módja sok tekintetben eltért a mai gyakorlattól.
A
valóban hatásos fájdalomellenes kezelés kidolgozását akadályozta egy
alapvető tévedésük: a fájdalomérzékelés központját a szívben és az
erekben jelölték meg, az agy szerepét mellékesnek ítélték ebben a
kérdésben. Voltak ugyanakkor hasznos és máig helytálló megfigyeléseik is
az említett területen. Így például észrevették, hogy a fájdalom
gyakrabban jelentkezik az esti szürkület után, és éjszaka jobban kínozza
a beteget, mint nappal. Úgy vélték, hogy az ártó szellemek a száj-,
orr- és fülnyílásokon keresztül hatolnak be a szervezetbe. (Valamelyes
igazságtartalma van ennek is, elég, ha a különböző légúti fertőzésekre
gondolunk.)
A mandragóra növény nem volt ismeretlen az ókor egyéb népei között sem. Az asszírok préselt kivonatát vagy a főzetét adták a betegnek, esetleg tamariszkusszal és mustármagőrlettel keverten. Megfigyelték azt is, hogy a végtagi főverőér kézzel vagy szalaggal való leszorítása nemcsak a vérzést szünteti meg a sérült területen, hanem bizonyos idő elteltével az erős fájdalmak is csillapodnak. Ugyanezt tapasztalták a végtagi idegtörzsek leszorítása után is. Az így kialakult érzéstelenségben fájdalmas beavatkozásokat is elvégezhettek a betegeken. Ez a régi módszer ligatura fortis néven még századokig ismert maradt az orvosi gyakorlatban.
A mandragóra növény nem volt ismeretlen az ókor egyéb népei között sem. Az asszírok préselt kivonatát vagy a főzetét adták a betegnek, esetleg tamariszkusszal és mustármagőrlettel keverten. Megfigyelték azt is, hogy a végtagi főverőér kézzel vagy szalaggal való leszorítása nemcsak a vérzést szünteti meg a sérült területen, hanem bizonyos idő elteltével az erős fájdalmak is csillapodnak. Ugyanezt tapasztalták a végtagi idegtörzsek leszorítása után is. Az így kialakult érzéstelenségben fájdalmas beavatkozásokat is elvégezhettek a betegeken. Ez a régi módszer ligatura fortis néven még századokig ismert maradt az orvosi gyakorlatban.
A régi kínai
orvoslásban is számos fájdalomcsillapító módszert alkalmaztak, leginkább
az akupunktúrát, amelyet vékony csont- vagy aranyozott fémtűkkel
végeztek. Emellett növényi kivonatokat, borban oldott ópiátokat adtak a
betegeiknek.
A hellén, majd a római civilizáció századaiban az orvosi tevékenység addig sosem sejtett magaslatokba emelkedett. A görög orvosisten, Aszklépiosz valószínűleg élő személy lehetett, a már valóban hatásos fájdalom-csillapítószer, a Nepenthe nevű ital megalkotása is az ő nevéhez fűződik, mely lényegében borban oldott opiát volt. A sok említésre méltó név közül kiemelkedik Platón jelentősége, aki ebben a kérdéskörben is sok dolgot helyesen ismert fel. Így például határozottan állította, hogy a fájdalomérzés nem csupán perifériás (test belsejéből vagy külső részéről érkező) ingerlés hatására, de lelki megrázkódtatás talaján is kialakulhat. A fájdalomingerek szerinte az agy közvetítésével jutnak el a lélekbe. A görög irodalomban is sok helyen esik szó a fájdalomról. Az Íliászban például: "Makháon a hegyes nyíl vágta sebet meglátva, kiszívta, és meghintette tudósan az írral, az enyhet adóval... keserű gyökeret helyezett rá, az enyhületet osztót, mit szétdörzsölt kézzel, kínját így szüntette..."
A hellén, majd a római civilizáció századaiban az orvosi tevékenység addig sosem sejtett magaslatokba emelkedett. A görög orvosisten, Aszklépiosz valószínűleg élő személy lehetett, a már valóban hatásos fájdalom-csillapítószer, a Nepenthe nevű ital megalkotása is az ő nevéhez fűződik, mely lényegében borban oldott opiát volt. A sok említésre méltó név közül kiemelkedik Platón jelentősége, aki ebben a kérdéskörben is sok dolgot helyesen ismert fel. Így például határozottan állította, hogy a fájdalomérzés nem csupán perifériás (test belsejéből vagy külső részéről érkező) ingerlés hatására, de lelki megrázkódtatás talaján is kialakulhat. A fájdalomingerek szerinte az agy közvetítésével jutnak el a lélekbe. A görög irodalomban is sok helyen esik szó a fájdalomról. Az Íliászban például: "Makháon a hegyes nyíl vágta sebet meglátva, kiszívta, és meghintette tudósan az írral, az enyhet adóval... keserű gyökeret helyezett rá, az enyhületet osztót, mit szétdörzsölt kézzel, kínját így szüntette..."
A
kor orvosai ismerték a hipnózist - a kábulatot gyógyító, mély álom
követte, amely enyhülést hozott a betegek panaszaira. Alkalmaztak ezen
kívül helyi érzéstelenítést is: ecettel kevert márványpor-masszát
helyeztek a beteg gyulladt és fájdalmas testfelületére, ez - talán a
termikus hatás vagy a massza magas kalciumtartalma miatt - bizonyos idő
elteltével vagy a módszer megismétlésével jelentősen csillapította mind a
fájdalmat, mind a gyulladásos tüneteket. A római korból például
Pedaniosz Dioszkoridész neve merül fel érdekes példaként: ő a
fájdalomcsillapító készítményeket megitatta vagy belélegeztette a
betegeivel, sőt, alkalmazta a rektális, azaz végbél felőli bevitelt is.
Galenus volt az, aki már a morfin veszélyes mellékhatásaira is
figyelmeztetett. Ebben a korban már felismerték, hogy az agy és a
perifériás idegrendszer között közvetlen összeköttetés van a Praxagorász
által leírt neuronok segítségével. Scribonius Largus 215 receptje
között vannak olyanok, amelyeket fejfájásra, idegfájdalmakra szánt.
A felejtés évszázadai
A középkor századaiban nagy hanyatlás következett be: az ókoriak ismeretei jórészt feledésbe merültek, újak pedig alig keletkeztek. A betegséget ugyanis ekkoriban a sors elkerülhetetlen csapásának, a fájdalmakat isten büntetésének tekintették, és nemigen tettek ellene. Csak később kezdték el újra tanulmányozni az elődök munkáit. Az alexandriai iskola tanításait elevenítették fel: a fájdalomellenes kezelésben újra elterjedt az altatószivacs használata (a különböző kábító hatású drogokkal telített szivacs párolgó gőzeit lélegezte be a beteg, és így jutott viszonylag hosszabb ideig tartó kábulati, fájdalommentes állapotba.) A XVI. századból a fájdalomcsillapítás úttörőjének számít például a neves francia katonaorvos, Ambroise Paré. Belátta, hogy az erős és hosszan tartó fájdalom milyen ártalmakkal jár a betegekre nézve, és mennyire megnehezíti a kezelésüket. Ezért saját működési területén újból bevezette a régi asszírok által már leírt végtag-leszorításos érzéstelenítést a sebesült katonák végtagjainak amputációjakor. Sassard, a párizsi Charité orvosa rendszeresen alkalmazott kábító hatású drogokat betegei műtét előtti és utáni fájdalmainak csillapítására. Sokan rájöttek arra is, hogy hideg is csillapítja a fájdalmakat.Újkori lendület
Az újkor - a XVIII-XIX. század - idején új lendületet kapott minden addigi orvosi tevékenység és kutatás. Az eredményeknek akár csak az említése is messze meghaladja cikkünk kereteit. Néhány XIX. századi felfedezés a legjelentősebbek közül: 1806-ban Friedrich W. A. Sertürner sikerrel izolálta a morfiumot az ópiumból, így megteremtette a biztonságosabb alkalmazás feltételeit. Az adagolását pedig megkönnyítette a Pravaz, lyoni orvos által szerkesztett üreges üvegfecskendő. 1855-ben Gaedickének sikerült izolálni a perui eredetű kokalevelekből az első helyi érzéstelenítő hatású szert, a kokaint. A magyar orvostudomány idekapcsolódó eredménye például Kabay János tevékenysége, aki elsőként dolgozta ki és vezette be a morfin nagyüzemi előállítását az akkori Büdszentmihályon, a mai Tiszavasváriban.
Forrás: dr. Lencz László: a fájdalom és csillapítása Medicina Könyvkiadó, 1996.
Annak ellenére, hogy 21.-dik századot írunk, az orvostudomány nagyon alacsony fokon van. Fájdalomról az ismereteink nagyon hiányosak. Nem fájdalmat kell gyógyítani, hanem az okot, mely a fájdalmat kiváltja. De ahoz, hogy a problémát megértsük, nagyobb tudással kellene rendelkeznünk, ami manapság hiánycikk......
VálaszTörlésImre