"Jegyezd meg jól, de ne csüggedj soha, remény, csalódás, küzdelem, bukás, sírig tartó nagy versenyfutás. Keresni mindig a jót, a szépet, s meg nem találni - ez az élet." (Madách Imre)

2011. október 14., péntek

Először repültek a hangsebességnél gyorsabban

1947. október 14.-én Chuck Yeager amerikai berepülőpilóta lépte át a hangsebességet, X–1 kísérleti repülőgépével.

  Mi a hangrobbanás?

 
 Ha egy tárgy a levegőben halad, hanghullámokat kelt, amelyek hangsebességgel (tengerszinten 1225 km/h) terjednek, nagyjából úgy, mint a vízen haladó hajó által felvert hullámok. Minél gyorsabb az objektum, az általa keltett hanghullámok annál inkább összetorlódnak, majd a hangsebesség átlépésekor összeolvadnak egyetlen, nagy energiájú lökéshullámmá – ez a hangrobbanás.

A hangrobbanás miatt a szuperszonikus repülőgépek használhatósága eléggé korlátozott (nem véletlen, hogy a leghíresebb, hangsebesség feletti utasszállító, a Concorde is csak az Atlanti-óceán feletti útvonalakon járt), hiszen lakott területek felett nem tanácsos állandóan ilyen robbanásokat előidézni.
A NASA évek óta dolgozik a kereskedelmi célú szuperszonikus repülést visszafogó effekt legyőzésén, és úgy tűnik, most, papíron legalábbis, sikerül a 2006 óta zajló Quiet Spike  projekttel. A repülő orrára szerelt, speciális anyagból épített, 7,3 méteres tüske szerepe, hogy a hanghullámokat úgy osztja szét, hogy három különálló, egymással párhuzamos kisebb lökéshullám keletkezik az egy nagy helyett, ezzel jelentősen csökken a robbanás hangereje.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése