"Jegyezd meg jól, de ne csüggedj soha, remény, csalódás, küzdelem, bukás, sírig tartó nagy versenyfutás. Keresni mindig a jót, a szépet, s meg nem találni - ez az élet." (Madách Imre)

2012. április 15., vasárnap

Mit írt a korabeli sajtó a Titanic katasztrófájáról



Tragédiák sora igazolja az extrém időjárást 1912 áprilisának második hetében, amikor a Titanic első - és egyben utolsó - útjára indult

"Angol hajózási körök szerint az utolsó 30 év alatt egy évben sem volt oly rengeteg az elveszett hajók száma, mint az utolsó 7 hónapban. Az angol Lloyd szerint ugyanis ebben az időben 101, nagyobb mint 500 tonna tartalmú hajó pusztult el" - a Titanic indulása előtt egy nappal, 1912. április 9-én írta ezt a Pesti Hírlap
Szomorú bizonyítéka volt ez annak a hajóépítési láznak, amely a transzatlanti utasszállítást jellemezte az első világháború előtt. Kivándorlók ezrei, milliomosok és milliárdosok százai várták, hogy hajón jussanak el az óceán túlpartjára. Ezt a konjunktúrát próbálta meglovagolni a White Star Line társaság is a Titanic-kal, az akkori világ legnagyobb utasszállító hajójával, amelynek elsősorban a konkurens Cunard cég gőzöseivel kellett volna versengenie.
A korabeli lapokból kiderül, hogy amikor a világrekorder hajó április 10-én elindult első útjára, egész Európában és máshol is borzalmas hajózási tragédiasorozat zajlott. A Pesti Hírlap és a francia Le Temps is több - egymásnak ellentmondó - hírben számol be például az Atlanti-óceánon dúló viharok miatt a marokkói Tangerben történtekről.
Április 9-én a Pesti Hírlap 8. oldalán azt írta, hogy Tanger öblében (ez a Gibraltári-szorostól nyugatra esik) két nappal korábban felborult a "Du Chaila" cirkálóhajó egyik csónakja, "amelyikben tizenegy ember ült, a nagy viharban". A csónakban ülők közül négyen a tengerbe fulladtak. "Ezek között van Beaumarchais francia ügyvivő két gyermeke is, azonkívül két tengerész" - teszi hozzá az újság. Ugyanennek a lapszámnak a 12. oldalán ugyanerről az esetről egy másik híradás viszont úgy számol be, hogy egy gyermek és három tengerész halt meg. 

Észak- és Dél-Európában (amúgy a tengerektől messzi Magyarországon is) ekkor extrém időjárási körülmények uralkodtak. Tél a tavaszban - így számoltak be erről a korabeli lapok. Egy április 11-i hír szerint az olasz Riviérán, a Földközi-tenger északi részén, Savonában kéneső esett, az utcákat vastag kénréteg borította be. Talán a Vezúv környékéről vagy akár Szicíliából sodorhatta az orkán a kénesőt a Genova melletti városra.
Északon, Svédország fővárosában, Stockholmban méternyi magas hó volt, sőt a hóvihar egész Skandináviában komoly forgalmi zavarokat okozott. "A vasúti közlekedés meg van szakítva, a gőzhajóknak is csak egy része közlekedik. Sok hajószerencsétlenséget jelentenek. A havas orkánban egy gőzös, mely Stockholmot kedden este hagyta el kétszáz utassal, zátonyra futott és egész éjjel a zátonyon hevert. (...) A hajót csak reggel tudták kiszabadítani" - írta a Titanic indulásának másnapján, április 11-én a Pesti Hírlap. A sok rossz hír között a hatalmas terjedelmű újság nem is foglalkozott a Titanic előző napi kifutásával Southamptonból.

A Titanic indulási problémáiról csak később írt az újság
Pedig a kifutás már önmagában sem volt egyszerű. A Titanic szerencsétlensége utáni hírekben szerepelt, hogy már a próbaútján (az egyik lap liverpooli startról írt) akkora örvényt keltettek a Titanic "kolosszális" hajócsavarjai, hogy majdnem a hajóhoz rántott egy másik, 10 ezer tonnás gőzöst. Csak a 46 ezer tonnás Titanic kapitányának lélekjelenlétén múlott, hogy nem történt már ekkor szerencsétlenség: sikerült elnavigálnia a másik hajó elől.

Titanic: előtte más gőzösök is látták a jéghegyeket
Mindezek után április 16-án, olvashatjuk a beszámolót "A legnagyobb hajó baleseté"-ről. A Pesti Hírlap ekkor adta le az első híreket az április 14-ről 15-ére virradóra bekövetkezett katasztrófáról. "Newyorki távirat szerint a Titania, amelyet első útján baleset ért, a múlt hétfőn elindult Southamptonból. Cape Rateből érkezett távirat szerint a Baltic, Virginian és Olympia gőzösök szikratáviratokat kaptak azzal a felszólítással, hogy a Titaniának segítségére menjenek." A magyar újság az első hírekben tehát még Titániaként említette a hajót, csak másnap tértek át a Titanic elnevezésre.
A lap szerint a "szerencsétlenül járt hajó utolsó jelzései éjfél után értek a Virginianra és erősen meg voltak csonkítva. A jelzések hirtelen teljesen megszakadtak. A Newyorkba érkezett Carmania és Niagara gőzösök is úszó jégmezőkkel találkoztak. A Carmania nagy veszélyek közt nyitott magának utat. A Niagara két léket kapott fenekén, a páncélozás néhány lemeze be volt nyomva. A jéggel a nyugati útfélen, a Grand Banc közelében találkozott."

forrás:origo

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése